۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82612973
T T
۰ نفر

سفیر آمریكا در روسیه احضار شد

۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82612973
سفیر آمریكا در روسیه احضار شد

مسكو - ایرنا - سفیر آمریكا در مسكو به وزارت امور خارجه روسیه احضار و تصمیم دولت این كشور در پاسخ به اقدامات ضدروسی واشنگتن به وی ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در اطلاعیه ای اعلام كرد: جان تفت سفیر آمریكا در مسكو به وزارت امور خارجه احضار و متن بیانیه امروز (جمعه) روسیه و تصمیمات گرفته شده درباره كاركنان نمایندگی های دیپلماتیك آمریكا و دیگر اماكن این كشور در مسكو به وی ارائه شد.
امروز پس از این رویداد سفارت آمریكا در مسكو در بیانیه ای نوشت: جان تفت سفیر آمریكا در مسكو از اقدامات متقابل روسیه علیه آمریكا به شدت ناامید شده است.
خبرگزاری اینترفاكس به نقل از بیانیه سفارت آمریكا نوشت: جان تفت از تصمیم های مقامهای روسی درباره آمریكا به شدت ناامید شده و مخالف آن است. سفارت آمریكا نامه رسمی روسیه را به واشنگتن ارسال كرده است.
رسانه روسی در ادامه گزارش خود اعلام كرد: آمریكا مجبور است برای اجرای خواسته روسیه صدها تن از كاركنان مراكز دیپلماتیك خود را از این كشور فرا خواند.
روسیه امروز در مقابله با تحریم های جدید آمریكا دستور كاهش تعداد دیپلمات های آمریكا در مسكو را صادر و اعلام كرد، املاك دیپلماتیك این كشور نیز در مسكو از آغاز ماه اوت (سه شنبه آینده) توقیف می شود.
وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای خاطرنشان كرد: از اول ماه اوت استفاده سفارت آمریكا در مسكو از مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیك در خیابانی داروژنی (در مركز مسكو) را متوقف می كند.
در بیانیه آمده است: به طرف آمریكایی اعلام شده است كه از اول ماه سپتامبر آینده باید شمار كاركنان سفارتخانه این كشور در مسكو و سركنسولگری ها در سن پترزبورگ، یكاترینبورگ و ولادی واستوك با شمار كاركنان مراكز دیپلماتیك روسیه در آمریكا برابری كند.
بیانیه می افزاید: این اقدام به آن معنی است كه شمار كاركنان سفارتخانه و كنسولگری های آمریكا در روسیه باید به 455 تن برسد.
«در صورت اقدامات یكجانبه آمریكا برای كاهش شمار دیپلمات های روسی در این كشور، مسكو پاسخ متقابل و هم طراز آن را خواهد داد.»
در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به تصویب طرح تحریم های جدید آمریكا علیه روسیه در كنگره این كشور آمده است: تصویب این طرح قانونی یك بار دیگر خصومت طلبی شدید آمریكا در امور بین‌المللی را نشان داد. واشنگتن با دفاع از حق انحصاری خود در سطح جهانی، با تكبر مواضع و منافع دیگر كشورها را نادیده می‌گیرد.
بیانیه می افزاید: طرف روسی تمام تلاش خود را برای بهبودی روابط با آمریكا و همكاری با این كشور درباره مهم‌ترین مسائل دستور كار بین‌المللی، نخست تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جرایم در فضای سایبری و انتشار سلاح های كشتار جمعی بكار گرفته است. بر این باوریم كه حل موثر مسائل جهانی فقط با همكاری یكدیگر امكانپذیر است.
روسیه در ادامه بیانیه با انتقاد شدید از رویكرد ضد روسی واشنگتن خاطرنشان كرده است: ایالات متحده بجای چنین رویكردی در قبال روسیه، به بهانه واهی مداخله مسكو در امور داخلی خود اقدامات ضدروسی بكار می گیرد.
«این اقدامات مغایر با اصول قوانین بین المللی و متناقض منشور سازمان ملل و اصول سازمان تجارت جهانی و استانداردهای اولیه مناسبات جامعه جهانی است.»
وزارت امورخارجه روسیه با غیرقانونی خواندن تحریم های آمریكا علیه این كشور، توقیف اماكن دیپلماتیك روسی در نیویورك و واشنگتن را مغایر با كنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیك خوانده است.
مجلس نمایندگان آمریكا عصر سه شنبه طرح تحریم های ایران، روسیه و كره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رساند. این قانون روز پنجشنبه به وقت محلی در سنای آمریكا تصویب شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته (پنجشنبه ) با انتقاد از تصویب طرح جدید تحریم این كشور در مجلس نمایندگان آمریكا، سیاست تحریمی این كشور را گستاخی بی حد و پایان خواند
اروپام**391 *شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**