۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82613444
T T
۰ نفر
نتایج یك نظرسنجی: ایرانی ها تحریم های جدید آمریكا را نقض برجام  می دانند

تهران - ا یرنا - واشنگتن پست نوشت: نتایج یك نظرسنجی جدید نشان می دهد كه اكثر ایرانی ها تحریم های جدید آمریكا را علیه برنامه موشكی این كشور نقض متن و روح توافق هسته ای قلمداد می كنند.

روزنامه آمریكایی روز جمعه (دیروز) در گزارشی به قلم «آدام تیلور» گزارش داد: نتایج این نظرسنجی كه بخشی از مجموعه نظرسنجی های انجام شده توسط موسسه «Iranpoll» مستقر در تورنتو است كه به سفارش مركز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند انجام شده نشان می دهد در حالی كه اكثریت ایرانی ها تحریم های جدید آمریكا را نقض برجام می دادند، بسیاری از آنها معتقدند كه اگر ترامپ توافق را لغو كند، دولت آنها باید با آغاز دوباره ابعادی از برنامه هسته ایش، این اقدام دولت آمریكا را تلافی كند.
نتایج تازه ترین نظرسنجی این تشكیلات حكایت از آن دارد كه اكثر ایرانی ها همچنان از توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترك حمایت می كنند. 67 درصد از ایرانی هایی كه در نظرسنجی ماه ژوئن (خرداد) شركت كردند گفته اند كه قویا از این توافق حمایت می كنند یا تا اندازه ای آن را تایید می كنند. در مقابل 27 درصد از توافق ابراز ناامیدی كرده اند.
این آمار نسبت به نتایج به دست آمده در ابتدای سال 2016 بیشتر است هر چند كه در مقایسه با روزهای پس از توافق كاهش یافته است. بلافاصله پس از توافق 75 درصد از ایرانی ها از توافق بدست آمده در آگوست 2015 (مرداد 94) حمایت كردند.
با این حال نشانه های قابل توجهی وجود دارد كه نشان می دهد برجام انتظارات مردم را تامین نكرده است. بیش از 70 درصد از ایرانی ها همچنان در وضعی زندگی می كنند كه بهبودی نسبت به دو سال قبل كه توافق امضا شد، نداشته است. آنهایی كه احساس می كنند استانداردهای زندگی آنها بهبود یافته فقط 4 درصد تغییرات مثبت حاصل آمده را «فراوان» توصیف كردند.
قابل ذكر است كه بسیاری از ایرانی ها در باره مسائل دیگر مربوط به تحریم ها و محدودیت های برجام، مواضع سختگیرانه تری داشته اند. یكی از موضوعات خاص مورد اختلاف بین تهران و واشنگتن، برنامه كنونی موشك بالستیك ایران است كه آمریكا گفته است قطعنامه سازمان ملل درباره برنامه بالستیك و روح برجام را نقض می كند. رسانه های دولتی ایران گزارش داده اند كه ایران یك موشك ماهواره بر را روز پنچشنبه آزمایش كرده است. وزارت امور خارجه آمریكا آن را «اقدامی تحریك آمیز» خوانده است.
سنای آمریكا 27 ژوئیه (5 مرداد) طرحی را تصویب كرد كه تحریم های روسیه، كره شمالی و ایران را افزایش می دهد. كاخ سفید از اعلام این كه آیا ترامپ آن را وتو خواهد كرد یا نه، خودداری كرده است.
اوایل ماه جاری، آمریكا تحریم های جدیدی را علیه افراد و برخی شركت های ایران دخیل در آزمایش های موشكی وضع كرد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته است كه ایران در صورتی كه طرح تحریم ایران در كنگره درباره برنامه موشكی به قانون تبدیل شود، به آن پاسخ خواهد داد.
طبق نتایج این نظرسنجی نشان می دهد كه 49 درصد از ایرانی ها در پاسخ به تحریم های آمریكا در ژوئن گذشته گفته اند كه این اقدام «ناقض روح و متن برجام است»، 42 درصد گفتند كه تحریم ها فقط روح برجام را نقض خواهد كرد. 55 درصد از ایرانی ها نیز در پاسخ به پرسش جداگانه ای گفتند كه كشورشان باید به آزمایش موشك بالستیك ادامه دهد و تاكید كردند كه این موضوع قابل مذاكره نیست.
این نتایج نشان داد كه 63 درصد از ایرانی ها درخواست ها برای كاهش آزمایش موشكی را غیر قابل قبول می دانند. در مقایسه با سایر پرسش ها، فقط موضع مذاكره با اسرائیل به عنوان گزینه ای غیرقابل قبول توسط بخش زیادی از جمعیت ایران (66 درصد) عنوان شد.
این در حالیست كه محدودیت در استفاده از مجازات اعدام برای جرائمی به غیر از قتل ظاهرا كمتر مناقشه آمیز است، هر چند كه 48 درصد هنوز این خواسته را ناپذیرفتنی قلمداد می كنند.
ایرانی ها درباره واكنش به اقدامات آمریكا علیه ایران «در نقض برجام» دیدگاه های ضد و نقیضی داشتند. 55 درصد از آنها گفته اند كه ایران باید با حفظ ابعادی از برنامه هسته ای كه تعطیل شده است، به اقدام آمریكا پاسخ دهند. در عین حال 41 درصد عنوان كردند كه ایران این موضوع را باید از طریق مذاكره با سازمان ملل حل كند. ایرانی ها همچنین قویا با درخواست ترامپ برای مذاكرات دوباره درباره برجام مخالفت كردند و 67 درصد گفته اند كه چنین پیشنهادی باید فورا رد شود.
این نظرسنجی در تماس های تلفنی تصادفی با جامعه آماری بیش از 1000 نفر و با ضریب خطای مثبت و منفی 3.1 درصد انجام شده است.
مدیر این موسسه نظرسنجی گزارش داد كه این جامعه آماری ارتباط نزدیكی با تركیب منطقه ای، سن، جنس، تحصیلات و قومی ایرانیان بر اساس آمار سرشماری دارد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا طرفدار توافق هسته ای دولت «باراك اوباما» (رئیس جمهوری پیشین این كشور) با ایران نیست.
اروپام**9158**1479
مترجم: بهجت عباسی **ناشر:حسن سالك رضائی