۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۳
کد خبر: 82613958
T T
۰ نفر
كمبود صنايع تبديلي و فراوري چالش اصلي بخش كشاورزي خوزستان

اهواز - ايرنا - مديركل تعاون روستايي خوزستان ، كمبود صنايع تبديلي ، فراوري و بسته بندي را چالش اصلي بخش كشاورزي استان بيان كرد و گفت: به دليل اين نقيصه ، دورريز محصولات كشاورزي در استان بسيار زياد است.

مهدي صياحي شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فقدان صنايع تبديلي در استان علاوه بر كاهش ارزش افزوده بخش كشاورزي ، صادرات محصولات كشاورزي به كشورهاي حوزه خليج فارس و عراق را با استانداردهاي قابل قبول با مشكلات و محدوديت هايي رو به رو كرده است.
وي آمادگي تعاون روستايي را براي كمك به بخش خصوصي براي احداث واحدهاي صنايع تبديلي و فراوري در استان اعلام كرد وافزود: بسياري از محصولات كشاورزي در استان به صورت خام و بدون فراوري به بازار عرضه مي شود.
مديركل تعاون روستايي خوزستان با بيان اينكه توسعه صنايع تبديلي و فراوري به افزايش درآمد كشاورزان و اقتصادي كردن بيشتر بخش كشاورزي استان كمك زيادي خواهد كرد اظهار داشت: استان خوزستان در زمينه صنايع تبديلي در مقايسه با ساير استان هاي كشور بسيار عقب تر است و بايد اين نقصيه با ورود بخش خصوصي و تخصيص اعتبارات مورد نياز برطرف شود.
صياحي افزود: برخي از محصولات كشاورزي استان همچون چغندرقند براي تبديل به شكر و خوراك دام به استان هاي همجوار انتقال مي يابد و هزينه هاي زيادي به كشاورزان تحميل مي كند.
وي احداث صنايع تبديلي در استان در بخش هاي شير ، مركبات ، سبزيجات خرما را بسيار اقتصادي و مقرون به صرفه عنوان كرد و افزود:در مناطق جنوبي خوزستان صنايع فراوري خرما و ماهي ، در شمال بخش مركبات و غرب استان در زمينه فراوري سبزيجات از ظرفيت هاي بسيار مناسبي برخوردار است.
مديركل تعاون روستايي خوزستان، بازگشت سرمايه در بخش صنايع تبديلي را در استان با توجه به سودآوري و نياز بازار مناسب بيان كرد و افزود: تعاون روستايي در راستاي حمايت از كشاورزان آمادگي دارد در زمينه راه اندازي واحدهاي تبديلي و فراوري مساعدت لازم را با بخش خصوصي به عمل آورد.
وي ايجاد اشتغال در بخش صنايع تبديلي ، فراوري و بسته بندي را با توجه به حج بيكاري در استان را گره گشا بيان كرد.
استان خوزستان سالانه با توليد 14.5ميليون تن محصولات كشاورزي ، باغي و دامي و شيلاتي به ارزش بيش از 70هزار ميليارد ريال رتبه نخست را در كشور دارا است.
در اين استان زرخيز با داشتن 1.2 ميليون هكتار زمين كشاورزي زيركشت بيش از 120نوع محصول كشاورزي و باغي توليد مي كند.
استان خوزستان سالانه با توليد 14.5ميليون تن محصولات كشاورزي ، باغي و دامي و شيلاتي به ارزش بيش از 70هزار ميليارد ريال رتبه نخست را در كشور دارا است.
طبق برنامه اعلام شده از سوي موسسه جهاد نصر ، با اجراي كامل طرح 550هزار هكتاري معروف به طرح مقام معظم رهبري ، توليدات سالانه بخش كشاورزي خوزستان به 25ميليون تن افزايش خواهد يافت.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشاردهنده :كبري آقازري