۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82614454
T T
۰ نفر

غفلت از برندسازی غذا، ضعف صنعت گردشگری در مشهد

۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82614454
غفلت از برندسازی غذا، ضعف صنعت گردشگری در مشهد

مشهد- ایرنا- كارشناسان اقتصادی معتقدند 'برندسازی غذا' در چارچوب صنعت گردشگری و معرفی ظرفیتهای این صنعت به عنوان یكی از شاخصهای اصلی گردشگری در خراسان رضوی به ویژه مشهد اقدامی لازم بوده كه تاكنون از آن غفلت شده است.

این گروه از كارشناسان دیشب در سلسله نشستهای بررسی و چالشهای صنایع غذایی خراسان رضوی با موضوع 'برندینگ در مشهد' با اشاره به سفر سالانه 27 میلیون مسافر و زائر داخلی و خارجی به مشهد آن را یك فرصت طلایی برای معرفی غذاهای سنتی، رستورانهای درجه یك و صنعت غذای این استان توصیف كردند كه تاكنون از آن به نحو مطلوب استفاده نشده است.

* جشنواره های غذا كمك به برندسازی
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوكباب، آشپزخانه، كباب و حلیم مشهد در این نشست گفت: سالهاست غذاهای سنتی زیادی در مشهد برای زائران حضرت رضا(ع) طبخ می شود و آنها نیز استقبال می كنند اما تاكنون گامی در جهت معرفی این غذاها و برندسازی آنها به عنوان بخشی از صنعت گردشگری برداشته نشده است.
حسن امیریان افزود: غذاهای سنتی كه در رستورانهای ممتاز مشهد طبخ و به مشتری عرضه می شود بعضا از چنان كیفیتی برخوردار است كه می تواند فارغ از دیگر ظرفیتهای گردشگری مشهد به عنوان تنها عامل برای جذب گردشگر به حساب آید.
وی ادامه داد: افراد زیادی در عرصه طبخ غذا و سفره آرایی در مشهد صاحب نام هستند كه خود به تنهایی یك برند به شمار می روند اما متاسفانه تاكنون برنامه منسجمی در راستای برندسازی همه بخشهای صنعت غذا اعم از غذاهای سنتی، رستورانها، آشپزها و سفره آرایان در این شهر به اجرا درنیامده است.
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوكباب، آشپزخانه، كباب و حلیم مشهد گفت: هر گردشگری تامین دو مورد از نیازهای خود را در اولویت قرار می دهد. نخست مكان خوب برای اقامت و رستوران خوب برای خوردن غذاست لذا رستورانهایی كه به صورت شبانه روزی در شهر مشهد پذیرای زائران با سلائق مختلف هستند و انواع غذاها را طبخ می كنند باید یك كرسی در شورای شهر داشته باشند.
وی افزود: هرچند برندینگ رستورانها و غذاهای سنتی برای فعالان این بخش به نوعی مشكل آور است زیرا هر چه مشتری یك رستوران بیشتر شود مالیات ستانی نیز فزونی می یابد لذا برای برندینگ و استفاده از ظرفیت صنعت غذا در این شهر باید دولت از این صنف حمایت كند و قوانین دست و پاگیر و آیین نامه های مختلف را از سر راه توسعه این بخش بردارد.
امیریان ادامه داد: برگزاری جشنواره های غذا نیز می تواند به معرفی قابلیتهای فعالان این بخش و برندسازی آنچه ظرفیت منحصر به فرد مشهد است كمك كند.
اتحادیه رستوران، چلوكبابی، آشپرخانه، كباب و حلیم مشهد 600 عضو دارد. غذاهایی كه می تواند به ثبت ملی درآیند شامل انواع چلوكباب است كه در شهر مشهد مشتری فراوان داشته و از طعم و كیفیت بالایی نیز برخوردار است. تاكنون شیشلیك كه از جمله كبابهای سنتی مشهد است ثبت ملی و تلاش شده با همكاری مسئولان سایر انواع كبابها نیز برندسازی شوند.

* مشهد صاحب همه بخشهای صنعت گردشگری
یك فعال صنعتی و مدیرعامل كارخانجات زیتون آرشیا نیز در این نشست گفت: صنعت گردشگری بی تردید می تواند جای صنعت نفت را بگیرد و ظرفیتهای فرهنگی و تمدن غنی این سرزمین را به جهانیان بشناساند.
علیرضا نبی افزود: خراسان رضوی همه بخشهای صنعت گردشگری را یكجا دارد بطوری كه از حكیم فردوسی و نادرشاه افشار گرفته تا مناظر طبیعی زیبا، جنگل، روستا، غذاهای سنتی، آداب و رسوم محلی، مراكز تفریحی و رفاهی، اماكن تاریخی و در راس همه آنها بارگاه منور رضوی ایرانی كوچك را در این خطه رقم زده است.
وی ادامه داد: با این همه قابلیتهای گردشگری فراوان اتكا به نفت و درآمدهای نفتی یك خطای راهبردی در اقتصاد است. مردم می توانند با همت خود در بهره برداری از ظرفیتهای موجود از این وابستگی بكاهند.
او گفت: قطعا صنعت غذا به ویژه غذاهای سنتی به عنوان بخشی از صنعت گردشگری در ایجاد ارزش افزوده و كاهش وابستگی به سایر درآمدها بسیار اثرگذار است.

* ناچار به توسعه صنعت گردشگری
عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: بنا به دلایل بیشمار در وضعیت فعلی چاره ای جز توسعه صنعت گردشگری در اقتصاد كشور و توسعه برندینگ ظرفیتها و قابلیتها در این صنعت نداریم.
امیر شهلا افزود: سالهاست كه دوره طلایی درآمدهای نفتی برای ایران به پایان رسیده اما هنوز ذهن برخی از مدیران و برنامه ریزان در سطح كلان نفتی است.
وی ادامه داد: در شرایطی كه هر بشكه نفت ایران را 40 دلار می خرند درآمدهای حاصل از فروش نفت تنها جوابگوی تامین یارانه نقدی در سال خواهد بود و جایی برای تخصیص بودجه به پروژه های عمرانی باقی نمی ماند.
عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد گفت: كشورهای توسعه یافته كم كم در حال كنار گذاشتن استفاده از سوختهای فسیلی هستند بطوری كه آلمان بنا دارد از سال 2040 میلادی ورود همه خودروهای بنزین سوز را ممنوع كند. این ممنوعیت نشان می دهد درآمدهای حاصل از نفت پایدار نخواهد بود.
وی افزود: ایران اسلامی غنی از ظرفیتهای منحصر به فرد گردشگری و در سطح جهان رتبه دار است لذا تا زمانی كه با دست خودمان سر چاههای نفت را نبندیم، دستاوردهای خود را برندسازی نكنیم و از نخبگان بهره نگیریم وضعیت اقتصادی كشور تغییری نمی كند.
شهلا ادامه داد: برای حرف زدن با دنیا نیاز به برندینگ دستاوردهای خود داریم زیرا مردم در شرایطی كه زمان كمی برای چرخیدن در بازار برای خرید محصول خوب دارند ترجیح می دهند چشم بسته از حیث اعتمادی كه به یك برند دارند آن را خریداری نمایند.
وی گفت: در حوزه برندینگ، از صنعت غذا گرفته تا صنایع دیگر و حتی افراد برجسته فعالیت مثمرثمری در كشور نداشته ایم. در برخی كشورها افراد صاحب نام برندی برای آن كشور و درآمدزا هستند حتی برخی كشورها از یك صحرا با جذب گردشگر درآمدسازی می كنند.
عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اما كشور ما با داشتن افراد صاحب نام كه خود برند و سرمایه اجتماعی و ملی هستند و با برخورداری از شماری قابلیتهای منحصر به فرد گردشگری هنوز نتوانسته درآمدی پایدار به غیر از نفت برای خود بوجود آورد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی در صنعت غذا كه یكی از بخشهای مهم صنعت گردشگری است تاكنون شیشلیك شادنیز را ثبت و برندسازی كرده اما نیاز است سایر غذاها و حتی رستورانهای صاحب نام این شهر برندسازی شوند لذا برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای لوكس و معتبر صنعت غذا، شیرینی، و خوراكیها گام موثری در زمینه سازی برای برندسازی غذا خواهد بود.

* چهار دلیل عمده ضعف برندسازی غذا
مدرس دانشگاه فردوسی نیز در این نشست چهار مشكل اساسی در فضای كسب و كار كشور و خراسان رضوی را برای حوزه برندینگ برشمرد.
علی مختاری گفت: فقدان برنامه ریزی و هدفگذاری از سوی مدیران، داشتن اعتماد به نفس كاذب یا عدم داشتن اعتماد به نفس مدیران، كپی برداریهای بی حد و حساب از برندهای دیگر و عدم آموزش برای انجام تصمیم گیریهای مدیریتی از مهمترین دلایل عدم توسعه برندینگ در كشور است.
وی افزود: مشهد در صنعت غذا از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است و در حوزه برخی غذاها مانند دیزی سنگی و چلوكباب قابلیت ویژه دارد اما فضای برندینگ در كشور ما مسموم و آلوده است كه باید در جهت رفع این مشكل اقدام اساسی صورت گیرد.

* اقتصاد خلاقانه لازمه پیشرفت و برندسازی صنعت غذا
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این نشست گفت: جاذبه های گردشگری در شهرها و كشورها متفاوت است كه شامل معماری و شهرسازی، غذا، طبیعت، اماكن مذهبی و تاریخی می شود اما از حوزه گردشگری برای درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده در مشهد كمتر استفاده شده است.
محمدكاظم دبیری افزود: اقتصاد خلاقانه می تواند ضمن تجمیع همه بخشهای گردشگری و اضافه كردن خلاقیت به آن در برندسازی قابلیتها و جذب گردشگر موفق عمل كند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیتهای هنری و خلاقانه و بهره گیری از علوم روانشناسی و مردمشناسی می تواند به اقتصاد برپایه صنعت گردشگری رونق دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: در این شهر زائر محور اصلی اقتصاد است. پذیرایی از آنان خدمات، محصولات و امكانات با برندهای خاص را می طلبد اما با وجود 27 میلیون زائر در سال سهم اقتصاد فرهنگ در عرصه گردشگری مشهد كمرنگ است.
وی افزود: با گره زدن قابلیتهای مختلف گردشگری مشهد از جمله صنعت غذا با برند می توان سهم اقتصاد فرهنگ را در بخش گردشگری این شهر افزایش داد.

* لزوم حرفه ای كردن برندینگ غذا با نرم بین المللی
عضو كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی مشهد نیز در این نشست گفت: به كار بردن اقتصاد خلاق در توسعه برندسازی موثر است اما در كنار آن باید در جهت روال و نرم بین المللی پیش رفت.
علی شریعتی مقدم افزود: باید سطح كار در صنعت غذا و برندسازی آن را تا سطح بین المللی ارتقا داد، به سمت حرفه ای كار كردن پیش رفت و از كپی كردن پرهیز نمود.
وی ادامه داد: با بهره گیری از توانمندیهای اصیل و برجسته كشور در صنعت غذا و پیشروی در برنامه ریزی و اجرا مطابق با نرم بین المللی می توان صنعت غذا را به یك نقطه قابل اتكا و دارای درآمد پایدار در اقتصاد تبدیل كرد.
مدیر مسئول كانون تبلیغاتی و نمایشگاهی سپهر پارسیان نیز در این نشست از برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای لوكس و معتبر صنعت غذا، شیرینی و خوراكی ها با عنوان نمایشگاه ستاره ها از 8 تا 10 شهریور ماه آتی در مشهد خبر داد.
آرزو رجب پرور گفت: رویكرد برپایی این نمایشگاه معرفی برندهای معتبر فعال در صنعت غذا با توجه به مزیتهای رقابتی آنها، ایجاد ارتباط مستقیم و موثر بین برندهای شركت كننده و حلقه مصرف كنندگان و مشتریان آنها، اشاعه تغذیه و سبك زندگی سالم، بهینه سازی منوهای غذا و خوراكی، شناسایی ظرفیتها و معرفی خوراكها و غذاهای عمومی است.
وی افزود: در این نمایشگاه برندهای منتخب حوزه رستورانها، فست فودها، فینگرفودها، قنادی و شیرینیهای خانگی، كافی شاپ، نوشیدنی و بستنی، زعفران، زیتون، آجیل و خشكبار، چای و قهوه و نان به نمایش درمی آید.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین كریم زاده
7489/1858