۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82614497
T T
۰ نفر
مدارس فاقد مجوز و شهریه بگیر را از هیات امنایی خارج می كنیم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و خانواده گفت: مدارس هیات امنایی كه مجوز از شورای آموزش و پرورش نداشته باشند و از اولیای دانش آموزان، وجوهی با عنوان «شهریه» دریافت كنند، از وضعیت هیات امنایی خارج شده و به حالت عادی باز می گردند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مرضیه گرد روز یكشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه ما به دنبال باز گرداندن مدارس هیات امنایی به جایگاه اصلی هستیم، افزود: مشاهده شده در برخی از این مدارس از عنوان اخذ «شهریه» استفاده كرده و ثبت نام دانش آموزان را مشروط به پرداخت شهریه دانسته اند.
وی از ادارات كل و مدیران آموزش و پرورش خواست بر فرایند صدور مجوز مدارس هیات امنایی نظارت بیشتری داشته باشند و درصورت مشاهده تخلف، تابلوی هیات امنایی از مدارس فاقد مجوز حذف شده و مدرسه به حالت عادی بازگردد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشاركت های مردمی و خانواده خاطرنشان كرد: مدارس هیات امنایی باید ابتدا یك سال فعالیت كنند و سپس موافقت اصولی آنها تبدیل به موافقت دائم شود بنابراین اگر مدارسی فاقد شرایط لازم باشند هیات امنایی بودن آنها بی معناست و استفاده از این گونه نام ها باعث سردرگمی خانواده ها خواهد شد.
گرد با اشاره به اینكه اگر انجمن اولیا و مربیان در مدارس فعال شده و مسائل و مشكلات را با صادقانه با خانواده ها مطرح كنند، كمك های داوطلبانه بیشتر خواهد شد، اضافه كرد: همچنین باید توجه شود كه وجه دریافتی از اولیا صرفا برای همان مدرسه هزینه شود و هیات امنا حق خرج پول را در جای دیگر ندارد.
وی یادآورشد: البته برخی مدارس هیات امنایی نیز با كمك خیرین، افراد متدین و علمی اداره می شود كه باید این رویه گسترش یافته و خیرین، صاحبان صنایع و داوطلبان مشاركت های مردمی با تایید صلاحیت وارد این عرصه شوند.

** هدف اصلی تاسیس مدارس هیات امنایی، خودگردانی مدرسه است
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و خانواده با بیان اینكه برای بررسی وضعیت مدارس هیات امنایی اقدامات بسیار جدی از سال گذشته آغاز شده است، اظهار كرد: اكنون اهداف و علت تاسیس این مدارس با آنچه كه در برخی مدارس انجام می شود فاصله زیادی دارد.
گرد ادامه داد: هدف از تاسیس این مدارس، طبق سند تحول بنیادین استفاده از مشاركت های مردمی برای خودگردان كردن مدرسه است اما اكنون روند اصلی تشكیل این مدارس به درستی رعایت نمی شود.
وی اضافه كرد: روال كار مدارس هیات امنایی به این صورت است كه ابتدا باید مدرسه پیشنهاد خود مبنی بر اینكه افرادی توانایی تامین منابع مالی دارند را به شورای آموزش و پرورش استان ارائه دهد تا پس از تایید صلاحیت اعضای هیات امنا، كلاس های فوق برنامه با رضایت انجمن اولیا و مربیان و هیات امنا و به صورت كاملا اختیاری برنامه ریزی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اكنون مشاهده می شود در برخی مدارس هیات امنایی اینگونه عمل نمی شود و فعالیت های فوق برنامه بدون دریافت مجوز شورای آموزش و پرورش و با اخذ وجه از اولیا به اجرا در می آید و البته در كنار آن، از وزارت آموزش و پرورش نیز تامین مالی می شوند كه با فلسفه وجودی این مدارس متفاوت است.
گرد خاطرنشان كرد: مدارس هیات امنایی همان مدارس عادی دولتی هستند كه صرفا با مدیریت متفاوت باید اداره شوند و افرادی به عنوان اعضای هیات امنا انتخاب شوند كه بتوانند در فرآیند تحصیلی و تربیتی بچه ها نقش آفرین باشند و این هیات امنا می تواند جمعی از معلمان، مدیران، اولیا یا صاحبان صنایع یا یك مجموعه علمی باشد.

** نتایج نظارت بر مدارس هیات امنایی پایان آذرماه ارائه می شود
وی با تاكید بر اینكه مدارس هیات امنایی به معنای این نیست كه گروهی جمع شده و به واسطه تغییر تابلوی مدرسه، وجه دریافت كنند، ادامه داد: گزارش های دوره ای برای نظارت بر این مدارس آغاز شده و نتیجه بررسی ها تا پایان آذرماه به طور كامل ارائه می شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و خانواده اضافه كرد: سال گذشته آموزش هایی برای مدیران مدارس هیات امنایی ارائه شد اما هنوز برخی از این مدارس شرایط خودگردانی را پیدا نكرده اند.
براساس آمار سال تحصیلی 96 - 95 ، از حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز كه در 107 هزار مدرسه سراسر كشور درس می خوانند، تعداد 902 هزار و 645 نفر در دو هزار و 967 مدرسه هیات امنایی مشغول به تحصیل بوده اند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر