۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82614983
T T
۰ نفر
هرمزگان از نظر وسعت جنگل هاي رويشي و مانگرو  رتبه نخست دارد

بندرعباس- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان گفت: از حدود يك ميليون و 134 هزار هكتار جنگل در استان، 800 هزار هكتار آن جنگل هاي رويشي و 21 هزار جنگل هاي مانگرو هستند كه هرمزگان از اين نظر رتبه نخست را در كشور دارد.

به گزارش ايرنا، اميد ذاكري روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بيش از 800 هزار هكتار از جنگل هاي هرمزگان تحت عنوان ناحيه رويشي خليج فارس و درياي عمان ناميده مي شود كه شامل گونه هاي گرمسيري از جمله انواع آكاسيا، انواع كهور، چوچ، كلير، گَز، كُنار و استبرق بوده كه در دشت هاس ساحلي واقع شده است.
وي بيان داشت: وجود جنگل هاي خليج فارس و درياي عمان مانعي مهم براي جلوگيري از افزايش ريزگردها بوده و در كاهش اثرات سيلاب هاي ويرانگر موثر است.
ذاكري با تاكيد بر اهميت اكولوژيكي و ضرورت حفاظت از اين جنگل ها اظهار داشت: در صورت تخريب جنگل ها، شرايط هرمزگان شبيه استان هاي غربي استان هاي درگير با معضل ريزگردها خواهد شد.
به گفته مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان، 21 هزار هكتار از مساحت جنگل هاي استان رويشگاه جنگلي مانگرو (حرا و چندل) است كه از اين نظر رتبه نخست را در كشور دارد و گونه چندل به طور ويژه تنها در خور آذيني شهرستان سيريك از استان هرمزگان رويش دارد و تنها گونه درختي زنده زاي كشور محسوب مي شود.
ذاكري اضافه كرد: جنگل هاي مانگرو در زمين هاي جذر و مدي استان هرمزگان در طول نوار ساحلي از منطقه سايه خوش بندرلنگه تا خور كرتي مرز استان هرمزگان با سيستان و بلوچستان در خورها، خور مسيل ها و كنار رودخانه ها رويش دارند.
وي ادامه داد: جنگل هاي مانگرو محل زاد و ولد بسياري از آبزيان به ويژه ميگو است و تحقيقات ثابت كرده در محل رويش جنگل هاي مانگرو صيد آبزيان بيشتر از ساير نقاط است و به عنوان مثال پس از كاشت جنگل هاي مانگرو در خور چارك و خور تاسبر بندرعباس براي نخستين بار صيد ميگو مشاهده شده است.
اين مسئول ادامه داد: مساحت جنگل هاي كوهستاني يا ايران توراني در هرمزگان هم بيش از 313 هزار هكتار است كه در ارتفاعات كوه گنو، هماگ، كوشا احمدي، كوه شب، نيان، كوه پردي، سركوه شنبه پارسيان و بشاگرد رويش دارند.
ذاكري يادآورشد: جنگل هاي كوهستاني مخصوص نواحي سردسير ايران و در ارتفاعات قرار گرفته كه عناصر رويشي ويژه كه جز ذخاير ژنتيكي كشور است مانند گونه هاي بادام كوهي، بنه، كسور، كيكم (نوعي افرا)، ارژن و در ارتفاعات بالا گونه زيتون وحشي و ارس (سرو كوهي ) ديده مي شود.
به گفته وي، اين جنگل ها نقش موثري در نفوذ بارندگي هاي ارتفاعات براي تغذيه سفره هاي آب دشت هاي مشرف به ارتفاعات دارند.
اين مسئول گفت: با توجه به اينكه جنگل هاي كوهستاني ميزان زيادي از رويشگاه هاي گياهان دارويي و ميوه هاي خوراكي را به خود اختصاص داده اين جنگل ها نقش زيادي در اقتصاد جوامع محلي هم دارد و درصدي از درآمد خانوارها از اين جنگل ها تامين مي شود كه درخت بادام كوهي از جمله اين گونه هاست.
ذاكري ادامه داد: تمام جنگل هاي هرمزگان جز جنگل هاي حفاظتي محسوب مي شوند كه هرگونه برداشت از چوب اين جنگل ها به طور كامل ممنوع است و بهره برداري از محصولات غير چوبي مانند گياهان دارويي، صنعتي و ميوه هاي خوراكي طبق طرح تصويب شده در كميته فني ادارات منابع طبيعي و آبخيزداري استان امكان پذير است.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان از مردم خواست در حفاظت از جنگل هاي استان هرگونه تخريب جنگل ها را با سامانه تلفني 1504 اطلاع رساني كنند.
هرچند از نظر سطح برگ، حجم و تعداد درختان در واحد سطح جنگل هاي جنوب با جنگل هاي شمال و غرب كشور قابل مقايسه نيست اما از نظر اثرات اكولوژيكي، ممانعت و كاهش بروز طوفان هاي گرد و غبار ، ريزگردها و مقابله با بيابان زايي با توجه به اقليم خشك استان و خشكسالي هاي 2 دهه اخير، جنگل هاي هرمزگان داراي اهميت ويژه است.
سطح جنگل هاي استان هرمزگان با استناد به نقشه پوشش گياهي مورد تصويب و تائيد شوراي عالي جنگل و مرتع كشور، حدود يك ميليون و 100 هزار هكتار است كه از نظر وسعت جنگل ها اين استان رتبه چهارم كشور را دارد.
از مساحت هفت ميليون و200 هزار هكتاري استان هرمزگان، 6 ميليون و 900 هزار هكتار جزو عرصه هاي منابع طبيعي است كه يك ميليون و 100 هزار هكتار آن جنگل، چهار ميليون و 93هزار هكتار مرتع و يك ميليون و 565 هزار هكتار آن را بيابان تشكيل مي دهد.
7195/2094
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: هومن محمدكرمي