۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82616240
T T
۰ نفر

مديريت موزه حكيم نظامي آستارا هيات امنايي شد

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82616240
مديريت موزه حكيم نظامي آستارا هيات امنايي شد

آستارا - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آستارا گفت: با موافقت اداره كل متبوع و آموزش و پرورش استان گيلان، مديريت موزه فرهنگ و آموزش حكيم نظامي اين شهرستان به هيات امنا واگذار شد.

پردل اميري نژاد روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: با تشكيل نخستين جلسه هفت عضو هيات امناي موزه حكيم نظامي آستارا، دوره جديد فعاليت اين موزه آغاز شد و اعضاي هيات امنا از دانش آموزان و معلمان مدرسه تاريخي حكيم نظامي هستند.
وي اضافه كرد: هيات امنا زمان فعاليت موزه را در يك نوبت از ساعت 9 تا 14 هر روز تعيين كرد و گردشگران و شهروندان مي توانند از اسناد تاريخي موجود در آن، به صورت رايگان بازديد كنند.
اميري نژاد با اشاره به اينكه كريم صمد زاده، استاد فوق ممتاز خوشنويسي و نويسنده كتاب بشقاب نگاره ها به عنوان رئيس هيات امناي اين موزه انتخاب شد، اظهار كرد: تبليغات محيطي در شهر، برپايي نمايشگاه خوشنويسي و نقاشي و شب هاي خاطره گويي دانش آموزان و دبيران اين مدرسه 109 ساله از برنامه هاي پيش بيني شده براي معرفي اين موزه است.
وي با بيان اينكه اين موزه با مشاركت ادارات ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و آموزش و پرورش آستارا اداره مي شد، بيان كرد: با واگذاري مديريت آن به هيات امنا، توسعه آن را با محوريت فعاليت هاي مردمي شاهد خواهيم بود.
اميري نژاد از شهروندان آستارا خواست اسناد و مدارك تاريخي خود را براي پربار شدن موزه حكيم نظامي، همه روزه از ساعت 9 تا 14 در خيابان حكيم نظامي آستارا به موزه تحويل دهند.
مدرسه حكيم نظامي آستارا در سال 1287 هجري خورشيدي احداث و بعدها در فهرست آثار ملي ايران ثبت و در خرداد 95 با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 500 ميليون ريال به عنوان موزه فرهنگ و آموزش حكيم نظامي افتتاح شده است.
تدريس نيما يوشيج بنيانگذار شعر نو در سال هاي ابتدايي 1300 هجري خورشيدي و دانش آموختگي شخصيت هاي برجسته علمي، فرهنگي و ادبي كشور در آن، از سوابق اين مدرسه است و با دارا بودن حياط بزرگ، بام هاي سفالي، در و پنجره هاي چوبي و شومينه هاي چدني تركيبي از معماري اصيل و بومي منطقه را به نمايش گذاشته است.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان واقع شده است.
خبرنگار: يوسف هدايتي ** انتشاردهنده: كبيري
7105 / 7124 / 2007