۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82617302
T T
۰ نفر

تشخيص فيبروز سيستيك با آزمايش عرق

۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82617302
تشخيص فيبروز سيستيك با آزمايش عرق

تهران – ايرنا - محققان شيوه جديدي را با آزمايش تركيبات شيميايي عرق ابداع كردند كه امكان تشخيص فيبروز سيستيك را در كودكاني كه تست غربالگري آن‌ها مثبت بوده است، فراهم مي‌كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال ساينس، آزمايشات فعلي كه براي تشخيص اين بيماري استفاده مي‌شوند، نتايج مبهمي دارند كه امكان پيش‌بيني پيشرفت بيماري و همچنين اشخاص ناقل ژن مربوط به اين بيماري را به‌طور دقيق فراهم نمي‌كند.
در اين تحقيقات تركيبات شيميايي عرق كودكاني كه پاسخ تست غربالگري آن‌ها مثبت بوده از جمله ناقلاني كه به اين بيماري مبتلا نيستند، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در نتيجه اين كار در عرق كودكان مبتلا به فيبروز سيستيك، مجموعه‌اي از تركيبات شيميايي شناسايي شد كه پيش از اين ناشناخته بودند و با استفاده از آن مي‌توان بيماري را در مراحل اوليه نشخيص داد.
فيبروز سيستيك شايع‌ترين بيماري تنفسي ارثي به‌ويژه در سفيد پوستان است. در اين عارضه خلط چسبناك ريه‌ها و دستگاه گوارش را مسدود مي كند. اين بيماري يك اختلال ژنتيكي محسوب مي‌شود كه در هر 2 تا 3 هزار تولد، يك نوزاد را مبتلا مي كند. در اين اختلال علاوه بر ترشحات ريه و دستگاه گوارشي، ترشحات لوزالعمده، كبد و دستگاه تناسلي نيز غليظ و چسبناك مي شود؛ اين در حالي است كه در افراد طبيعي اين ترشحات غالبا رقيق و غيرچسبناك هستند. همچنين ميزان نمك موجود در ترشحات غدد عرق نيز افزايش مي‌يابد و در واقع نمك موردنياز بدن از طريق عرق دفع مي شود.
حدود 30 هزار نفر در آمريكا و 70 هزار نفر در سراسر جهان به اين عارضه مبتلا هستند. گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه ACS Central Science منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر