ضرورت توجه به ظرفيت حوزه هاي شيلات، گردشگري و تجاري براي تحقق اقتصاددريامحور

انزلي - ايرنا - استاندار گيلان بر لزوم توجه ويژه به ظرفيت هاي حوزه هاي شيلات، گردشگري و تجارت به عنوان پتانسيل هاي موجود براي تحقق اقتصاد دريامحور تاكيد كرد.

محمدعلي نجفي شامگاه سه شنبه در حاشيه افتتاح نخستين نمايشگاه بين المللي دريانوردي، صنايع دريايي ، بنادر و شيلات، آبزيان، صيادي و صنايع وابسته در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: توجه به ظرفيت ها و توانمندي هاي موجود در حوزه هاي مختلف مربوط به دريا، يكي از مباحث مورد تاكيد در سياست هاي اقتصاد مقاومتي است.
وي با اشاره به استفاده از ظرفيت هاي دريا محور به عنوان يكي از موارد در دستور كار دولت يازدهم تاكيد كرد: با توجه به اينكه كشورهاي حاشيه درياي خزر درحال توسعه بنادر خود و افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بين 30 تا 50 ميليون تن هستند، ما نيز در شمال كشور مي توانيم با استفاده از ظرفيت هايي مثل منطقه آزاد انزلي، رشد قابل توجهي در توسعه زيرساخت ها داشته باشيم .
استاندار گيلان به پروژه پرورش ماهي در قفس به عنوان يكي از اقدامات اساسي دولتمردان در حوزه شيلات و آبزيان اشاره و اظهار كرد: اقدامات خوبي در اين حوزه در گيلان صورت گرفته اما روند پيشرفت آن، كند است و بايد با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در پيشرفت آن تسريع بخشيد.
نجفي اضافه كرد: بر اساس برنامه ريزي و پيش بيني براي توليد ماهي در قفس تا پايان امسال، سه هزار و 500 تن پيش بيني شده اما در تلاشيم كه ظرفيت سالانه توليد ماهي در قفس در گيلان را به 12 هزار تن در سال برسانيم .
وي به پرورش ماهيان خاوياري در حاشيه دريا به عنوان يكي از برنامه هاي مهم در دستور كار اشاره و تاكيد كرد: حدود چهار دهه قبل ، توليد ماهيان خاوياري و خاويار به 300 تن در سطح كشور مي رسيد اما متاسفانه اين مقدار به 3 تن كاهش يافته كه بايد با تلاش جمعي همه دست اندركاران ، توليد خاويار به جايگاه واقعي خود بازگردد.
به گزارش خبرنگار ايرنا نخستين نمايشگاه بين المللي دريانوردي، صنايع دريايي ، بنادر و شيلات، آبزيان، صيادي و صنايع وابسته از عصر امروز (سه شنبه) در مركز نمايشگاه ها و همايش هاي سازمان منطقه آزاد انزلي در قالب 65 غرفه و در 2 سالن مجزا افتتاح شد و مورد بازديد عموم قرار گرفت .
اين نمايشگاه شامل بخش هاي صنايع ساخت و تعمير كشتي، سازندگان و تأمين‌كنندگان تجهيزات درياي، خدمات دريايي و بندري، بنادر و كشتيراني، تحقيقات و آموزش دريايي و اقيانوس شناسي و علوم جوي، صنايع فرا ساحلي و خدمات مشاوره و مهندسي است و در آن شركت هايي از كشورهاي نروژ، دانمارك، فرانسه، لهستان، چين، جمهوري آذربايجان، آلمان، تركيه، ايتاليا ، امارات و سنگاپور در قالب 12 غرفه در كنار نهادها و سازمان هاي دولتي و بخش خصوصي فعال در حوزه صنايع دريايي حضور دارند.
همچنين در اين نمايشگاه انواع تجهيزات اقيانوس شناسي و هواشناسي، تجهيزات مخابراتي، مديريت پروژه‌هاي دريايي، تجهيزات مهندسي سواحل، صنايع گردشگري و تفريحات دريايي، سكوها و تجهيزات بندري، صنايع كشتي سازي، تجهيزات و عرشه لنگرها، خدمات دريايي و بندري، مهندسي سازه هاي دريايي، تجهيزات حمل‌ و نقل دريايي، صنايع فراساحل نفت و گاز، امور نظامي و دفاعي، سوخت و باتري موتورها، انواع شناورهاي نفتي و تجهيزات باري و مسافري ارائه شده است.
در اين نمايشگاه همچنين انواع محصولات فرآوري شده شيلاتي، پرورش ماهي در قفس، پودر ماهي، سردخانه هاي نگهداري و سيستم هاي برودتي، پرورش ماهيان سرد آبي و گرم آبي، توليد ماهيان تزئيني، دارو و مكمل هاي غذايي، توليد كنسرو و صنايع وابسته و ساير صنايع و تجهيزات مربوط به صنعت شيلات به نمايش در آمده و علاوه براين با همكاري سازمان شيلات ايران و گيلان، همايش پرورش ماهي در قفس(درون دريا) و تعدادي كارگاه علمي پژوهشي به عنوان بخش هاي جانبي نمايشگاه، در طول مدت برگزاري نمايشگاه توانمندي و محصولات برپا مي شود.
مزايا و معافيت هاي قانوني و ظرفيت هاي متنوع منطقه آزاد انزلي در بخش هاي مختلف بهره وري از منابع سطحي و زير سطحي درياي خزر ، ايجاد همگرايي ميان نهادها، سازمان ها و بخش خصوصي مرتبط با حوزه دريايي كشور با محوريت منطقه آزاد انزلي، آشنايي با ظرفيت هاي منطقه براي توسعه صنايع مرتبط با اين حوزه بويژه صنايع مرتبط با شيلات و آبزي پروري، عملياتي نمودن سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي با تكيه بر صنايع دريايي و شيلاتي منجر به اشتغال پايدار و در نهايت اقتصادي كردن فعاليت هاي شيلاتي با هدف حضور پررنگ تر محصولات شيلات در سفره غذايي مردم كشور از مهمترين دلايل برگزاري اين نمايشگاه است.
علاقمندان مي توانند تا 13 مردادماه جاري از ساعت 16 تا 21 براي بازديد از اين نمايشگاه به مركز همايش ها و نمايشگاه منطقه آزاد انزلي واقع در فاز تجارت و گردشگري اين منطقه مراجعه كنند.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر بوده و در 40 كيلومتري غرب مركز استان گيلان واقع است.
خبرنگار: رضا اكبري ** انتشاردهنده: كبيري
7471/2007