۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۱۱
کد خبر: 82625371
T T
۰ نفر
سيدعباس صالحي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شد

تهران- ايرنا- سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي فعلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سوي رييس جمهوري به عنوان گزينه پيشنهادي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي دولت دوازدهم معرفي شد.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام حسن روحاني امروز سه شنبه در نامه اي خطاب به علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در راستاي اجراي اصل ١٣٣ قانون اساسي و ماده ١٨٨ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي وزاراي پيشنهادي دولت دوازدهم به همراه شرح حال و برنامه آنان را اعلام كرد.
در اين نامه سيدعباس صالحي به عنوان گزينه پيشنهادي اين وزارتخانه معرفي شده است.
به گزارش وزارت ارشاد سيد عباس صالحي متولد ١٣٤٣ در مشهد و فرزند مرحوم آيت الله ميرزا حسن صالحي(متوفي ١٣٩٦) است. پدر سيد ميرزا حسن (مرحوم سيد عيسي صالحي) دروس خارج را خدمت آيات عظام حاج آقا حسين قمي، شيخ مرتضي آشتياني و ميرزا محمد آقا زاده خوانده است و علامه محمد رضا حكيمي درباره پدر سيدعباس صالحي مي گويد: يكي از علماي صالح از نظر علم و عمل، ساده زيستي و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقاي آيت الله حاج سيد حسن صالحي خراساني هستند كه بنده حدودا از زمان مصدق با ايشان آشنا هستم، ايشان هميشه در حال درس وتدريس بوده اند.
يد عباس صالحي دانش آموخته علوم حوزوي و در دانشگاه نيز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علميه مشهد و قم در محضر آيات عظام وحيد خراساني، جواد تبريزي، سيد عزالدين زنجاني، ميرزا علي آقا فلسفي و ديگران تلمذ كرده؛ هرچند لباس روحانيت به تن ندارد. صالحي همچنين در مباحث فلسفي از محضر استادان ابراهيمي ديناني، انصاري شيرازي، جوادي آملي و حسن‌زاده آملي بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاكنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و كلام اسلامي را در حوزه و دانشگاه تدريس كرده است.

عضو هيات مديره‌ و هيات امناي دفتر تبليغات اسلامي از سال ٧٦ تاكنون (٥ دوره)، عضويت در شوراي «مهندسي فرهنگي» (شوراي عالي انقلاب فرهنگي) از ٨٥ تا ٨٧، عضو حقيقي شوراي فرهنگ عمومي و مديرمسئول و سردبير برخي از نشريات علمي و فرهنگي كشور و... از جمله فعاليت هاي او تا پيش از معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده است.

سيد عباس صالحي در دولت اول حسن روحاني معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. عملكرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگي، اهالي فرهنگ و كتاب را تا حد قابل توجهي به رضايت رساند. تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنين ارتقاي مشاركت با تشكل‌هاي مدني نشر در اجراي مناسبت‌هاي فرهنگي؛ بويژه مشاركت دهي در سياستگذاري و واگذاري امور اجرايي نمايشگاه كتاب تهران به تشكل هاي نشر را بايد از نقاط مثبت در كارنامه صالحي خواند.

سيدعباس صالحي در رويه‌ مسئوليت‌هايش، اصل شفافيت را لحاظ كرده است كه انتشار اسناد و مدارك هزينه‌هاي صورت گرفته از سوي اين معاونت و اعلام عمومي مصوبات هيئت خريد كتاب را بايد از جمله گام‌هايي دانست كه در اين مسير برداشته است. از طرف ديگر او سعي كرده تا حد امكان از چرخه نشر، ناشران و اهالي قلم فاصله نگيرد و شنواي انتقادات، مشكلات و پيشنهادهاي آن‌ها باشد. مصداق اين رويكرد صالحي، ديدارهاي دوره‌اي اوست كه با حضور در كتاب‌فروشي‌ها انجام شده است، از همين رو نزديك به ٤٠٠ ناشر فعال و شناخته شده براي تداوم حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نامه نوشتند. او با اهالي رسانه هم رابطه‌ خوبي دارد و به رغم مصاحبه‌هاي نه چندان پرشمار، همواره ارتباط مستمر و صميمانه‌اي با خبرنگاران و فعالان رسانه‌اي حوزه‌ كار خود داشته است.

عملي شدن مطالبه كتاب‌فروشان درخصوص معافيت مالياتي، حمايت از كتاب‌فروشان در قالب طرح‌هاي عيدانه، تابستانه و پائيزه هم از ديگر اقدامات وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوران حضورش در معاونت امور فرهنگي اين وزارتخانه به شمار مي‌آيد. اجراي طرح‌هاي ابتكاري در حوزه‌ ترويج كتابخواني از جمله جشنواره‌ روستاها و عشاير دوست‌دار كتاب، طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران، راه اندازي باشگاه هاي كتابخواني كودك و نوجوان و برگزاري جام باشگاه‌هاي كتابخواني نيز در كارنامه سيدعباس صالحي ديده مي شود.

رويكرد مهم ديگر سيد عباس صالحي در چهار سال گذشته را مي توان توجه عملي به شعار «ايران فقط تهران نيست» دانست. واگذاري گسترده تر نظارت بر كتاب به استان‌‍‌ها كه موجب تسريع و تسهيل كار نويسندگان و ناشران غيرتهراني شده است و نيز اختصاص بخش قابل توجهي از بودجه معاونت امور فرهنگي ارشاد به استان‌ها و حمايت از طرح‌ها و فعاليت‌هاي استاني گواهي بر اين مدعاست.
۰ نفر