دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی بی توجهی به آموزش و فرهنگ كار جمعی را عامل ركود در بخش تعاون دانست

گناباد- ایرنا- دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: توجه نداشتن به اصل آموزش و فرهنگ كار جمعی، مدیریت ناكارآمد و وضعیت ضعیف اقتصادی از عوامل مهم تعطیلی پنج هزار و 700 هزار تعاونی در این استان است.

ناصر توكلیان عصر پنجشنبه در حاشیه بگزاری تور ترویجی تعاونگران خراسان رضوی در گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتاق تعاون با حضور در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، مذاكره با مسئولان ذیربط و ایجاد بسترهای لازم برای راه اندازی و نقش آفرینی دوباره تعاونیهای نیمه فعال می كند.
وی همچنین نظارتهای غیرضروری بخش دولتی را از محدودیتها و مشكلات مهم بخش تعاون ذكر و بیان كرد: اگر نظارتهای بخش دولتی كاهش یابد تعاونگران با انگیزه بیشتری به وظیفه خود در رونق اقتصادی عمل می كنند و افزایش سهم این بخش در اقتصاد ملی بهتر محقق می شود.
دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی بدون توضیح بیشتر ادامه داد: با وجود ظرفیتهای خوب بخش تعاون برای نظارت، فعالیت و نقش آفرینی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی برخی بروكراسیها و نظارتهای غیرضروری بخش دولتی موجب تنگناهای بسیاری برای فعالان این بخش شده است.
وی گفت: بر اساس اهداف برنامه های توسعه ظرف 15 سال گذشته می بایست سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به 25 درصد افزایش می یافت ولی به دلیل همین محدودیتهای بخش دولتی با گذشت سالها همچنان سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور به میزان پنج درصد باقیمانده است.
توكلیان افزود: بخش تعاون از ظرفیتهای بسیاری برای ایجاد اشتغال و كارآفرینی برخوردار است لذا برای رفع معضل بیكاری باید به این بخش بیشتر توجه كرد. هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون به ازا هر فرد 500 میلیون ریال است در حالی كه این میزان در سایر بخشها حداقل دو میلیارد و 500 میلیون ریال است.
رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی گناباد نیز گفت: به دنبال اعلام این شهرستان به عنوان 'شهر تعاون خراسان رضوی' ظرف دو ماه اخیر 50 نفر از تعاونگران برتر استان در قالب تور ترویجی یك روزه تعاون با بازدید شركتهای تعاونی موفق با قابلیتهای مختلف اقتصادی و تعاونی این منطقه آشنا شدند.
سیدحسین شریفی مقدم ادامه داد: اخیرا در هر استان یك شهرستان كه شاهد توسعه كمی و كیفی مطلوبی به نسبت جمعیت خود در زمینه راه اندازی شركتهای تعاونی بوده به عنوان شهر تعاون انتخاب شد. در خراسان رضوی هم گناباد به این عنوان انتخاب شده است.
وی افزود: این موفقیت به لحاظ شاخصه هایی مانند راه اندازی تعاونیها، صادرات و تعداد اعضای آنها به نسبت سرانه جمعیت كسب شده است.
بخش تعاون حدود 20 درصد از سهم اشتغال و رونق اقتصادی گناباد را دارد. از مجموع 13 هزار و 700 شركت تعاونی ثبت شده با 13 هزار و 700 نفر عضو در استان خراسان رضوی هشت هزار شركت تعاونی با سه هزار و 400 نفر عضو فعال است.
همچنین از 675 شركت تعاونی شهرستان گناباد 445 تعاونی با 3800 عضو فعال یا مشغول طی فرآیند تشكیل هستند. 80 تشكل كارگری و كارفرمایی در شهرستان گناباد فعالیت دارند.
گناباد در فاصله 287 كیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشار: حسین كریم زاده
2095/1858