۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82629563
T T
۰ نفر

افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیك با نانوذرات طلا

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82629563
افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیك با نانوذرات طلا

تهران- ایرنا-محققان هندی با استفاده از نانوذرات طلا موفق به افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیك‌ها شدند. با این كار دوز مصرف آنتی‌بیوتیك كاهش یافته و احتمال مقاومت دارویی كمتر می‌شود.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،یك تیم تحقیقاتی از هند روش رهاسازی آنتی‌بیوتیك جدیدی را ارائه كردند كه می‌تواند اثربخشی‌ داروها را در سطح سلولی افزایش و كارایی آنتی‌بیوتیك‌های رایج را بهبود ‌دهد. از این فناوری می‌توان برای افزایش اثربخشی روش درمان سرطان در آینده استفاده كرد.
استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیك‌ها موجب بروز مقاومت آنتی‌بیوتیك در باكتری‌ها می‌شود كه این موضوع یك چالش جهانی است، مشكلی كه در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، نظیر بیماران سرطانی بیشتر محسوس است. در حال حاضر گزینه‌های جایگزینی برای آنتی‌بیوتیك‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، محققان روی بهبود كارایی روش‌های موجود متمركز هستند.
محققان مؤسسه فناوری دهلی با اتصال نانوذرات به مولكول‌ها موفق به افزایش كارایی رهاسازی دارو شدند. محققان این پروژه نشان دادند كه تركیبات آنتی‌باكتریالی كه به نانوذرات چسبیده است، اثربخشی بیشتری نسبت به عوامل ضدباكتری منفرد دارد.
این راهبرد می‌تواند برای درمان عفونی سلولی‌های سرطانی مؤثر باشد؛ جایی كه مواد آنتی‌باكتریال نمی‌توانند به آنجا دسترسی داشته باشند.
گوپتا از محققان این پروژه می‌گوید: راهبرد ما در این پروژه نشان داد كه می‌توان باكتری‌های عفونت‌سازی كه در سلول‌های سرطانی پنهان شده‌است را پیدا كرده و از بین برد.
این گروه موفق شدند باكتری ایكولا و استیفی را در شرایط آزمایشگاهی در این سلول‌ها پیدا كرده و از بین ببرند. در این روش از نانوذرات طلا استفاده شده كه بعد از وارد شدن به سلول هیچ اثر سمی به جای نمی‌گذارند.
نیتو سینگ از محققان این پروژه می‌گوید: سیستم نانوذرات پلت‌فورم مناسبی برای تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیك‌هاست كه با دوز بسیار كم مصرف شده و نسبت به آنتی‌بیوتیك‌های رایج مشكل مقاومتی كمتری ایجاد می‌كند؛ در آنتی‌بیوتیك‌های رایج دوز مصرف بسیار بالاست.
مقاومت به آنتی‌بیوتیك یعنی میكروب‌های بیماری‌زایی كه برای مبارزه با آنان از آنتی‌بیوتیك استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا كنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند كه نتوان با آنها مبارزه كرد. از مهمترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌هاست. این پدیده كل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد، به طوری كه خطر آن را به تروریسم تشبیه كرده‌اند. مقاومت باكتری‌ها به آنتی‌بیوتیك‌ یكی از بزرگترین چالش‌هایی است كه سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌كند.
علمی**1023**1440
تنظیم:ابوالقاسم تیموری** انتشار: گلشن
۰ نفر