جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به گفتمان فرهنگی تبدیل شده است

لاهیجان-ایرنا- مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت:هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به یك گفتمان فرهنگی غالب تبدیل شده است.

فیروز فاضلی شامگاه شنبه در آیین رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اظهارداشت: در گفتمان اندیشه به كنش ، و كنش به رفتار و در نهایت به یك فرهنگ تبدیل می شود كه جشنواره لاهیجان با طی این مراحل هم اكنون به یك گفتمان فرهنگی و هنری غالب تبدیل شده است و به عنوان مطالبه شهروندی ادامه پیدا خواهدكرد.
وی افزود: در برنامه های فرهنگی نظیر این جشنواره همه كارها توسط هنرمندان انجام می گیرد و خودشان راه را نشان می دهند و مسوولان فقط در كنار این هنرمندان به عنوان تماشگر حضور پیدا می كنند.
وی خاطرنشان كرد: اجرای میدانی جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان هم اكنون به عنوان یك نمایش ملی در سطح كشور مطرح است و كار آن پیوند دادن هنر با زندگی مردم و شهروندان است و در این جشنواره تماشاگر جزئی از حادثه می شود .
فاضلی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم خود را موظف می داند كه حقوق شهروندی را ادا كند و تئاتر خیابانی قوی ترین مورد از اجزای تیم حقوق شهروندی است كه به نمایش در می آید.
وی یادآورشد: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان كاری تخصصی است و ادامه پیدا خواهد كرد و امیدواریم این جشنواره در كل استان عمومیت پیدا كند و به عنوان تئاتر شهروندی در سایر شهرها هم تكرار شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: پارسال قرار شد یك گروه سه جانبه بین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری لاهیجان و انجمن نمایش تهران برای اجرای این جنشواره در كشورهای حاشیه دریای خزر تشكیل شود كه تاكنون این امر مغفول مانده است.
وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و گسترش ارتباطات فرهنگی با كشورهای دیگر افزود:اجرای این جشنواره در كشورهای حاشیه خزر به راحتی و با تعامل قابل انجام است و اجرای دیپلماسی فرهنگی با دیگر كشورها در قالب برنامه های بصری شامل سینما و تئاتر امكانپذیر است كه این كار خیلی راحت تر با خرد جمعی در این حیطه با فراهم كردن زیرساخت های بودجه ای انجام خواهد شد.
وی تصریح كرد: امكان اجرای این نمایش در بیرون از مرزهای كشور با هماهنگی دفتر ارتباطات اسلامی با وزارت امور خارجه باید صورت گیرد .
وی اظهارداشت: با شروع به كار شورای جدید شهر لاهیجان باید نخست نشستی برای سیاست گذاری و تعیین برنامه های اجرای این نمایش در سال آینده هرچه سریعتر انجام شود تا زمینه سازی صورت گیرد.
وی یادآورشد: از سوی 25 استان كشور به جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اثر فرستاده شده است كه پنج اثر در حوزه كودكان قرار دارد .
شهردار لاهیجان نیز به عنوان دبیر این جشنواره در این آیین گشایش اظهارداشت: امسال در حوزه آموزشی شهروندی 310 اثر به این جشنواره رسیده است و این جشنواره از بیست و پنجم تا بیست و هشتم مرداد ماه در هشت مكان شهر لاهیجان برگزار می شود.
وی خاطرنشان كرد: از استان های مختلف آثار به این جشنوار راه یافته است كه آثار برگزیده به 12استان محدود شده است و اصفهان با سه اثر برگزیده با بیشترین اثر در این جشنواره شركت می كند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری لاهیجان نیز گفت: لاهیجان با اجرای تئاتر خیابانی شهروند به عنوان یكی از كانون های هنری در سطح كشور مطرح شده است كه از این پس باید با رفع ضعف ها بدنبال قوت و تقویت این جشنواره باشیم .
محمدرضا قربانی افزود: این كار سترگ محصول خرد جمعی هنرمندان شهرستان لاهیجان است كه فضای امنی را طلب می كند كه از طرف نهادهای دولتی ، امنیتی و انتظامی این شهرستان برای ایجاد امنیت كه ضروری ترین نیاز اینگونه امور فرهنگی است آمادگی كامل وجود دارد.
رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شامگاه شنبه با حضور مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، معاون فرماندار لاهیجان ، شهردار لاهیجان ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ،جمعی از هنرمندان و هیات داوران این جشنواره و خبرنگاران شهرستان و استان در سالن احتماعات ارشاد لاهیجان برگزار شد.
هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از ١٣ شهریور ماه سال گذشته با حضور ٢٠ گروه نمایشی از استان های تهران، البرز، گیلان، مازندران، خوزستان، ایلام، فارس، كرمانشاه، كردستان، همدان، مركزی و اصفهان به مدت سه روز در هفت نقطه شهر لاهیجان برگزار شد.
این جشنواره با همكاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان ، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ، فرمانداری لاهیجان در این شهر برگزاری می شود.
خبرنگار: نظرپور**انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030