۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82630305
T T
۰ نفر

هجرت زعفران به كوهستانهاي گيلان

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82630305
هجرت زعفران به كوهستانهاي گيلان

لاهيجان –ايرنا- شباهت آب و هواي منطقه سياهكل گيلان به محل كشت زعفران در منطقه نيمه خشك خراسان ، كارشناسان جهاد كشاورزي گيلان را به اين فكر انداخت كه امكان كشت زعفران در اين منطقه وجود دارد .

به گزارش ايرنا، سال 86 گروهي از كاركنان جهاد كشاورزي گيلان به منطقه ي خراسان رفته و مراحل كاشت تا برداشت محصول زعفران را مشاهده و بررسي كردند.
پياز زعفران براي نخستين بار سال 87 توسط جهاد كشاورزي گيلان از استان خراسان جهت كشت در ديلمان و پيركوه آورده و در 32 روستا به طور آزمايشي در سطح 200 مترمربع و با آموزش و نظارت كارشناسان جهاد كشاورزي كشت شد .
آبان ماه سال 87 با ظهور گل زعفران سازمان مجددا با وارد كردن پياز اين گياه اقدام به توسعه ي كشت در سطح وسيع تر نمود .
اكنون كشاورزان شهرستان سياهكل گيلان در كنار گندم و جو بخشي از اراضي را زير كشت زعفران برده اند.
مدير جهاد كشاورزي سياهكل در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : 4.5 هكتار از اراضي كشاورزي 32 روستاي ديلمان و پيركوه اين شهرستان زير كشت زعفران است .
بهزاد كوهستاني روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت : انتظار مي رود از اين سطح زير كشت حدود 9.5 كيلوگرم عفران خالص استحصال شود.
وي افزود: جهاد كشاورزي به منظور ترغيب كشاورزان به كشت زعفران علاوه بر آنكه پياز رايگان در اختيار كشاورزان قرار مي دهد ، كلاسهاي آموزشي كشت زعفران را در مناطق ديلمان و پيركوه داير مي كند .
وي خاطرنشان كرد: امسال يكهزار و 200 كيلوگرم پياز زعفران به رايگان در اختيار كشاورزان منطقه قرار گرفت و حدود 4.5 هكتار از زمين هاي كل منطقه ي ديلمان به زير كشت زعفران رفت.
وي ادامه داد: انتظار مي رود از اين ميزان سطح زير كشت حدود 9.5 كيلوگرم زعفران خالص به قيمت افزون بر 47 ميليون تومان استحصال شود.
مدير جهاد كشاورزي سياهكل گفت : با توجه به اين كه درآمد حاصل از كشت زعفران نسبت به گندم و جو بعنوان كشت سنتي ديلمان بالاتر است به كشاورزان منطقه توصيه مي شود زعفران نيز كشت كنند .
كوهستاني در مورد كيفيت زعفران توليد شده در ديلمان و مقايسه ي آن با زعفران خراسان گفت : مصرف كنندگان از كيفيت محصول راضي هستند.
وي در مورد شرايط نگه داري زعفران هم گفت : چون گياه نياز به كمي آب دارد سعي مي شود در اراضي كنار منازل به مساحت 100 تا 200 متر كاشته شود تا امكان آبياري و مراقبت بهتر از دست جوندگان وجود داشته باشد .
مناطق كوهستاني گيلان نظير ديلمان، عمارلو، مناطقي از تالش و رضوانشهر و اشكورات املش براي كشت زعفران مناسب است .
قدمت كشت زعفران در ديلمان بر اساس كتاب زعفران ايران به 400 سال پيش باز مي گردد.
وي افزود: زعفران توليد شده به لحاظ رنگ، طعم و عطر مورد تاييد آزمايشگاه‌هاي تخصصي زعفران خراسان جنوبي قرار گرفته و درجه ممتاز كسب كرده است.
امكان برداشت محصول زعفران يك سال پس از كاشت پياز وجود دارد و كشاورزان در نقاط مناسب مي‌توانند در ماه‌هاي شهريور و مهر اقدام به كشت پياز زعفران و در ماه آبان اقدام به برداشت كنند.
از آنجا كه گيلان به تازگي به جمع استان‌هاي زعفرانكار پيوسته است، آمار مشخصي از وسعت زمين‌هاي داراي قابليت كشت اين گياه در دست نيست، اما تحقيقات ميداني نشان مي‌دهد حدود 20 درصد از اراضي كم‌بازده بالادست در شهرستان‌هاي رودسر سياهكل، رودبار و املش براي توليد زعفران مناسب است.
خبرنگار: ليدا حاجي پور **انتشار دهنده : بابايي
7297 /6030