۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82631494
T T
۰ نفر
پيشرفت علمي ايران توسط دوست و دشمن تائيد شده است

تهران- ايرنا- دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: با وجود همه سختي‌ها و به ويژه تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان، پيشرفت و رشد علمي و فناوري جمهوري اسلامي ايران توسط دوست و دشمن تأييد شده است.

به گزارش ايرنا از شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جمعي از اعضاي هيات علمي دانشگاه ملي لبنان روز دوشنبه با حضور در دبيرخانه اين شورا با محمدرضا مخبر دزفولي، ديدار و گفت و گو كردند.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ابتداي اين ديدار ضمن تبريك سالگرد پيروزي حزب‌الله لبنان بر رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه، گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني«ره» با يك نگاه بلند و دورانديش بر لزوم توجه به دانشگاه‌ها تأكيد كردند و همين نگاه مبناي همه تحولات علمي در كشور ماست.
مخبر دزفولي ادامه داد: با توجه به اين نگاه، جمعي از استادان و دانشجويان، عزم خود را براي اصلاح محيط دانشگاه جزم كردند و هم اكنون بعد از گذشت بيش از سه دهه دستاوردهاي حيرت آور اين حركت مشاهده مي‌شود.
وي با اشاره به برخي آمار در زمينه پيشرفت‌هاي علمي كشورمان گفت: در سال 1357 ما حدود 25 دانشگاه جامع و 170 هزار دانشجو داشتيم اما امروز نزديك به پنج ميليون دانشجو و نزديك به 200 دانشگاه جامع در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و حدود 60 دانشگاه جامع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داريم.
مخبر دزفولي افزود: اين آمار شگفت انگيز، حاصل يك برنامه‌ريزي و سياستگذاري روشن و خردمندانه بوده است.

**در زمان جنگ تحميلي هم از پيشرفت علمي غافل نبوديم
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به مشكلات كشور در دهه اول انقلاب اسلامي افزود: در دهه اول پيروزي انقلاب اسلامي، ما درگير جنگ تحميلي بوديم اما در همان دوره نيز جمهوري اسلامي نسبت به علم و دانش بي توجه نبود.
وي ادامه داد: در ابتداي دهه 90 ميلادي، سهم ايران از توليد علم جهاني سه صدم درصد بود اما امروز بر اساس آمار مراكز معتبر علم سنجي جهاني اين سهم به دو درصد نزديك شده است.
رئيس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور با اشاره به روند تدوين اين نقشه گفت: بيش از 10 سال پيش، رهبر معظم انقلاب اسلامي «مدظله العالي»، موضوع تدوين و تصويب نقشه جامع علمي كشور را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول فرمودند و امروز مي‌توانيم بگوئيم در عرصه بين‌الملل، جزء معدود كشورهايي هستيم كه سند راهبردي و بالادستي علم و فناوري داريم.
وي افزود: با وجود همه سختي‌ها و به ويژه تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان، پيشرفت و رشد علمي و فناوري كشورمان توسط دوست و دشمن تأييد شده است.
مخبر دزفولي ادامه داد: حدود 200 دانشمند ايراني در ميان يك درصد دانشمندان ممتاز در سطح بين‌المللي هستند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به ابعاد مختلف نقشه جامع علمي كشور گفت: در اين سند مهم، اولويت‌هاي علمي و فناوري كشور با نگاه به ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي ملي و بين‌المللي دسته‌بندي شده است.

** رتبه شانزدهم توليد علم دنيا در اختيار ايران است
وي افزود: كشور ما الان رتبه شانزدهم دنيا در توليد علم است و در برخي حوزه‌ها مانند سلول‌هاي بنيادين، نانو فناوري و زيست فناوري، جزء كشورهاي پيشرو هستيم.
مخبر دزفولي با استناد به آمارهاي مراكز معتبر علم‌سنجي بين‌المللي در اين زمينه ادامه داد: هم اكنون در زمينه توليد علم نانو فناوري، ايران پنجمين كشور جهان است.
عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران ضمن تأكيد بر همه جانبه بودن پيشرفت‌هاي علمي كشورمان گفت: ايران در بسياري از زمينه‌هاي علوم پزشكي مانند پيوند اعضا جزء كشورهاي برتر دنياست.

**پيشرفت‌هاي علمي ايران متعلق به همه جهان اسلام است
مخبر دزفولي افزود: برادران و خواهران لبناني و همه دانشگاهيان كشورهاي اسلامي مي‌توانند به ايران اسلامي به عنوان خانه خود نگاه كنند و پيشرفت‌هاي علمي ايران متعلق به همه جهان اسلام است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن تأكيد بر روابط گسترده كشورمان با ديگر كشورهاي اسلامي ادامه داد: همانگونه كه جمهوري اسلامي در همه ابعاد ياور و كمك‌رسان همه كشورهاي اسلامي بوده اكنون نيز آمادگي دارد در عرصه علم و فناوري اين نقش را ايفا كند.
وي با تاكيد بر لزوم توجه بيشتر به ديپلماسي علمي گفت: همكاري‌هاي علمي بين كشورهاي اسلامي كه بايد توسط دانشگاهيان گسترش يابد، موجب تقويت توان اين كشورها خواهد شد.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي وظيفه سياست‌گذاري كلان در حوزه‌ علم را بر عهده دارد
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تشريح وظايف و مسئوليت هاي اين شورا توضيح داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وظيفه برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري كلان در حوزه‌هاي علم و فرهنگ را بر عهده دارد و بر اجراي اين برنامه‌ها و سياست‌ها نظارت هم مي‌كند.
رئيس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور با اشاره به لزوم به روز رساني برنامه‌ها و سياست‌ها ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي با رصد و پايش مستمر حوزه علم و فناوري در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي به روزرساني مصوبات خود را نيز مدنظر دارد.
وي ضمن تأكيد بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: مصوبات اين شورا كه با حضور جمعي از مسئولان اجرايي، نخبگان علمي و فرهنگي تصويب مي‌شود، توسط رئيس جمهوري ابلاغ شده و براي همه نهادها و ارگان‌هاي كشورمان لازم‌الاجراست.

**جمهوري اسلامي ايران، مدرسه آموزش خوداتكايي و اعتماد به نفس است
به گزارش مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در ادامه اين نشست يكي از شركت كنندگان، جمهوري اسلامي ايران را به مدرسه آموزش خود اتكايي و اعتماد به نفس در منطقه غرب آسيا تشبيه كرد و گفت: گسترش روابط علمي بين كشورهاي اسلامي منطقه غرب آسيا الزامي است.
اين استاد دانشگاه ملي لبنان ادامه داد: با توجه به تحولات سياسي اتفاق افتاده در منطقه غرب آسيا و بايد ملت‌هاي اين منطقه روابط خود را تعميق و گسترش ببخشند.

**حجم پيشرفت‌هاي صورت گرفته در ايران كاملاً مشهود است
يكي ديگر از استادان دانشگاه ملي لبنان هم در اين ديدار گفت: حجم پيشرفت‌هاي صورت گرفته در حوزه علم، فناوري، تعليم و تربيت، پژوهش و تحقيق، در كشور ايران كاملاً مشهود است.
وي افزود: آنچه كه در اين زمينه قابل توجه است، سمت گيري اين پيشرفت‌ها براي برطرف كردن نيازهاي كشور شماست.
يكي از استادان دانشكده مهندسي دانشگاه ملي لبنان نيز در ادامه اين نشست، با اشاره به پيشرفت‌هاي كشورمان در حوزه نانو فناوري خواهان استفاده از تجارب ايران در اين زمينه شد.

**جريان هاي تكفيري، نائب و جانشين رژيم صهيونيستي در منطقه هستند
مخبر دزفولي پس از سخنان استادان دانشگاه ملي لبنان در اين ديدار گفت: در مورد فرهنگ و فرهنگ مقاومت از ابتداي انقلاب اسلامي اين مفاهيم مورد توجه بوده است.
وي افزود: هيچ كس نمي‌تواند وجود يك قطب سلطه‌گر در جهان امروز را انكار كند و اين سلطه‌گري، استقلال كشورها را تهديد مي‌كند.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به لزوم احترام به استقلال و حاكميت ملي كشورها ادامه داد: اين مفاهيم امروز توسط قدرت‌هاي سلطه‌گر با ابزارهايي مانند تحريم، ترور و تجاوز نظامي نقض مي‌شود.
وي دفاع از ملت هاي مظلوم را از مهم ترين سياست هاي ايران در حوزه بين‌الملل برشمرد و گفت: استقلال و سربلندي كشورمان در عرصه بين‌الملل حاصل نگاهي است كه به توانايي‌هاي ملت ايران عميقاً باور داشت كه اين نگاه توسط حضرت امام خميني «ره» و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالي» دائماً ترويج شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به ظهور جريان‌هاي تكفيري در منطقه ادامه داد: شك نكنيد اين گروهك‌هاي تروريستي، نائب و جانشين رژيم صهيونيستي در منطقه هستند تا جريان اصيل اسلامي در اين منطقه را بدنام كنند.
وي با تاكيد بر لزوم توانمند شدن كشورهاي اسلامي گفت: پيشرفت علمي زمينه‌ساز توانمندي در بسياري از حوزه‌هاست و اگر بخواهيم از خودمان دفاع كنيم، راه ديگري وجود ندارد.
مخبر دزفولي افزود: دشمنان كشورهاي اسلامي در اين منطقه، جنگ‌هاي قوميتي راه انداخته‌اند و بايد ما اين آتش را خاموش كنيم.
وي تصريح كرد: مقابله با ظالم، دفاع از مظلوم، تعامل و هم‌فكري سازنده با همه كشورها براي صلح و پيشرفت، عزت‌مداري و استقلال‌خواهي از اهم سرفصل‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن تأكيد بر لزوم افزايش تعاملات علمي و فرهنگي در منطقه غرب آسيا گفت: گسترش اين تعاملات مي‌تواند زمينه‌ساز آشنايي و همكاري بيشتر علمي و فرهنگي باشد و گردشگري علمي و فرهنگي هم زمينه ديگري است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وي با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران در همه عرصه‌هاي مورد نياز خود داراي اسناد بالادستي و راهبردي است، به تدوين اسناد فناوري هاي علمي ذيل نقشه جامع علمي كشور اشاره كرد و گفت: در حوزه فرهنگ هم سند نقشه مهندسي فرهنگي تدوين شده و تدوين سند جامع ارتباطات علمي و فناوري در حوزه بين‌الملل نيز در دست تدوين است.
فراهنگ**1055
دريافت و انتشار: زينب كارگر
۰ نفر