۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82632050
T T
۰ نفر

ويزيت؛ لطفا 20 دقيقه

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82632050
ويزيت؛ لطفا 20 دقيقه

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در گزارشي نوشت: بر اساس مصوبه امسال هيات دولت، متوسط زمان ويزيت براي پزشكان عمومي حداقل 15 دقيقه، براي پزشكان متخصص حداقل 20 دقيقه و براي پزشكان فوق تخصص 25 دقيقه و روانپزشكان حداقل 30 دقيقه تعيين شده است.

در ادامه در گزيده اي از اين گزارش مي خوانيم: جامعه تا به خودت مي‌آيي، زمان ويزيت تمام شده و بي آن‌كه وقتي براي صحبت پيدا كرده باشي، بايد انبوهي از آزمايش‌هاي پزشكي را انجام دهي. اين‌روزها كمترين ميزان گفت‌وگو بين برخي پزشكان و بيمار اتفاق مي‌افتد و گاهي زمان ويزيت يك بيمار به زير پنج دقيقه مي‌رسد؛ آن هم در حالي كه بر اساس مصوبه امسال هيات دولت، متوسط زمان ويزيت براي پزشكان عمومي حداقل 15 دقيقه، براي پزشكان متخصص حداقل 20 دقيقه و براي پزشكان فوق تخصص 25 دقيقه و روانپزشكان حداقل 30 دقيقه تعيين شده است.

براساس مصوبه امسال، يك پزشك متخصص مي‌تواند به طور ميانگين حداكثر سه بيمار را در يك ساعت ويزيت كند، اما با مراجعه به مطب‌هاي مختلف سطح شهر، بندرت مي‌بينيد كه پزشك متخصص براي هر بيمارش، 20‌دقيقه وقت بگذارد. كاهش زمان ويزيت بيمار، عوارض كوتاه‌مدت و بلندمدتي را بر نظام سلامت بر‌جاي خواهد گذاشت كه تشخيص نادرست منشأ بيماري و افزايش هزينه‌هاي بيمار، فقط يك قسمت كوچك از عوارض كم‌فروشي در زمان ويزيت است.

**ويزيت بيمار با سرعت نور
اين‌كه بگوييم همه پزشكان متخصص و فوق تخصص، زمان قانوني ويزيت را رعايت نمي‌كنند، قطعا نگاه عادلانه و منطقي نيست. نبايد از ياد برد كه بسياري از پزشكان، فارغ از نگاه‌هاي مالي، بيماران مناطق محروم را به شكل رايگان درمان مي‌كنند، اما در اين بين كم نيستند پزشكاني كه چشمشان را روي مصوبه قانوني هيات دولت مي‌بندند و بسيار فراتر از ميانگين قانوني، انبوهي از بيماران را در طول يك ساعت ويزيت مي‌كنند.

دكتر احمد حمزه، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، خودش پزشك است، اما از كم‌فروشي در زمان ويزيت بيمار گلايه مي‌كند و مي‌گويد: اختصاص نيافتن زمان كافي براي معاينه بيمار به لحاظ اخلاقي نيز اقدام قابل قبولي نيست. متاسفانه قانون صرف زمان لازم براي معاينه بيماران توسط برخي پزشكان اجرا نمي‌شود و شايد بتوان گفت اختصاص زمان كافي براي معاينه بيماران فقط در مطب‌هاي روانپزشكي رعايت مي‌شود.

دكتر محمدحسين قرباني، ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم زمان نگذاشتن پزشك براي ويزيت استاندارد بيمار را نوعي ناديده گرفتن اخلاق پزشكي مي‌داند و به جام‌جم مي‌گويد: در گذشته، شرح حال گرفتن از بيمار در بين پزشكان رواج داشت، اما با ورود تجهيزات تشخيصي پيشرفته، برخي پزشكان بيش از حد به اين دستگاه‌هاي تشخيصي وابسته شده‌اند و براي صحبت با بيمارشان وقت نمي‌گذارند.

**درمان ريشه‌اي: اجراي نظام ارجاع و پزشك خانواده
وقتي ده‌ها بيمار در صف انتظار ويزيت هستند، شايد چندان واقع‌بينانه نباشد كه انتظار داشته باشيم پزشك فوق‌تخصص براي هر بيمارش، 25 دقيقه وقت بگذارد، چون اگر خود پزشك فوق‌تخصص هم بخواهد براي هر بيمارش اين زمان را بگذارد، صداي اعتراض بقيه بيماران منتظر در مي‌آيد. دكتر محسن مصلحي، دبير شوراي عالي نظام پزشكي كشور در گفت‌وگو با جام‌جم، ريشه اين مشكل را در اجرا نشدن نظام ارجاع و پزشك خانواده مي‌داند و مي‌گويد: وقتي نظام ارجاع رعايت نشود و پزشك عمومي به عنوان پزشك خانواده مشغول به كار نباشد، در آن شرايط آمار مراجعه خودسرانه بيماران به پزشكان متخصص و فوق تخصص افزايش پيدا مي‌كند، اما در صورت رعايت نظام ارجاع، طوري كه بيمار فقط با صلاحديد پزشك خانواده به پزشك متخصص و فوق‌تخصص ارجاع داده شود، در آن صورت آمار مراجعه به پزشكان متخصص و فوق تخصص بسيار كاهش پيدا مي‌كند از صف طولاني انتظار در مطب‌ها نيز كاسته مي‌شود.

در چنين شرايطي كه آمار بيماران پزشك متخصص و فوق‌تخصص، ريزش پيدا كند در نتيجه پزشك نيز وقت استانداردي براي ويزيت بيمارانش خواهد داشت و خود به خود، مصوبه قانوني زمان ويزيت بيمار رعايت مي‌شود. البته شكي نيست كه در اين بين، افزايش دامنه نظارت‌ها براي رعايت وقت قانوني ويزيت نيز مي‌تواند در تحقق زمان استاندارد ويزيت، تاثير جدي داشته باشد.

مصلحي به اوضاع ويزيت بيمار در كشورهاي توسعه‌يافته هم گريزي مي‌زند و مي‌گويد: در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، پزشك متخصص و فوق‌تخصص اصلا در سطح شهرها مطب ندارند، بلكه اين پزشكان در مراكز بيمارستاني و تخصصي، بيماران محدودي را ويزيت مي‌كنند؛ آن هم بيماراني كه نياز به تشخيص تخصصي يا نياز به درمان خاصي داشته باشند، اما در كشور ما به دليل اين‌كه جايگاه پزشك عمومي مخدوش شده است و تخصص زدگي بالايي در حوزه سلامت بين مردم و مسئولان رواج دارد، آمار مراجعه به پزشكان متخصص و فوق‌تخصص نيز بسيار بالاست؛ طوري كه گاهي برخي پزشكان، روزي حداقل صد بيمار را ويزيت مي‌كنند.

**ويزيت گروهي بيماران؛ مصداق دور زدن اخلاق پزشكي
وقتي زمان استاندارد ويزيت رعايت نمي‌شود و پزشك خانواده، مجالي براي اجرا پيدا نمي‌كند در اين شرايط خود بيمار هم متضرر خواهد شد، زيرا وقتي پزشك براي بيمارش وقت نمي‌گذارد، امكان دارد كه تشخيص درست بيماري هم به تاخير بيفتد. همين تاخير در تشخيص منشأ بيماري، فرآيند درمان را هم مختل مي‌كند و در اين بين، جيب بيمار و بيمه‌ها هم خالي خواهد شد. البته نبايد فراموش كرد كه حتي گاهي برخي پزشكان متخصص و فوق‌تخصص به دليل ازدحام مراجعه‌كنندگان، چندين بيمار را به شكل همزمان ويزيت مي‌كنند كه اين شيوه طبابت نيز كاملا برخلاف اخلاق پزشكي است.

*منبع: روزنامه جام جم، 1396.5.24
**گروه اطلاع رساني**9370**2002** انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصي
۰ نفر