معاینه دسته‌جمعی و ناخرسندی بیماران از پزشکان

مشهد- ایرنا- مردم با هدف شناسایی بیماری، تجویز دارو و یا دریافت توصیه‌های پزشکی به پزشکان و متخصصان مختلف مراجعه می‌کنند ولی روند پذیرش بیمار توسط پزشکان در مشهد، که بعضا به صورت همزمان چند بیمار را به مطب فرامی‌خوانند، چندان برای بیماران رضایتخش نیست.

به گزارش ایرنا، موضوع تکریم ارباب رجوع در مطب های پزشکی گاهی به شکل معطلی در دریافت نوبت، انتظار و سرگردانی بیماران در رفت و آمد بین پزشکان خاص، سفارش حضور در آزمایشگاه و یا مراکز فیزیوتراپی و یا دریافت دارو از داروخانه‌ای خاص به چالش کشیده می شود و یکی از اصلی ترین چالش های این بخش فراخوانی و معاینه همزمان چند بیمار توسط پزشک است، که صدای بیماران را درآورده است.

از سوی دیگر با افزایش تعداد پزشکان در نواحی مختلف، به ویژه شهرهای بزرگ، برخی از پزشکان به واسطه تعریف و تمجید و یا تخصص خاص، مورد توجه بیماران قرار می گیرند و شاهد هستیم که برخی مطب ها به عبارتی کم مشتری و برخی نیز به قدری شلوغ می شوند که خود تبدیل به یک کلنی بیماری جدید می شوند.

بر این اساس چراغ مطب برخی پزشکان متخصص به دلیل شلوغی، تا پاسی از شب روشن است و به دلیل انبوه بیماران، پزشک حتی فرصت کافی برای معاینه دقیق و مورد انتظار مراجعان را ندارد و بعضا اقدام به فراخواندن همزمان ۲ یا سه بیمار نزد خود می‌کند که این می تواند گاه موجب رنجش و شرمساری بیماران در بیان برخی از مشکلات خود و یا دادن پاسخ دقیق به سووالات پزشک شود.

معاینه دسته‌جمعی و ناخرسندی بیماران از پزشکان

یکی از راهکارهای دولت سیزدهم برای کاهش چنین مشکلاتی، اجرای طرح پزشک خانواده است که متاسفانه هنوز فراگیر نشده است تا طبق آن ضابطه مشخصی برای ارجاع بیمار به متخصصان فراهم شود.

محرمیت پزشک کجاست

یک شهروند مشهدی که به دلیل یک عارضه جسمی مجبور است به صورت مستمر به پزشک مراجعه کرده و زیر نظر باشد، از این اقدام پزشکان که همزمان چند بیمار را در مطب نشانده و مشکلات آنان را در حضور دیگر بیماران بررسی می کنند، به شدت مکدر است و این رفتار را نه تنها غیرقانونی، که حتی غیرانسانی عنوان کرد.

وی که خود را شهریار غلامی معرفی کرد، افزود: در مراجعات خود به پزشکان، بارها شاهد این رفتار غیرمتعارف و غیرحرفه ای بوده ام و بارها نیز بدانان اعتراض کرده ام، اما متاسفانه صدای مریض به جایی نمی رسد.

این شهروند اضافه کرد: بارها شده است که هنگام حضور در مطب، خواسته ام مشکلات و دردهایم را بدون ملاحظه برای پزشک شرح دهم تا وی به تشخیص دقیق تری از وضعیت من و راه درمانم برسد، اما شرم حضور افراد دیگر اعم از زن و مرد مانع از آن شده است.

ویزیت همزمان بیماران در مطب‌های پزشکی ممنوع

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت حریم خصوصی از سوی پزشکان برای ویزیت بیماران ضروری و ویزیت همزمان چند نفر با هم در مطب‌های پزشکی ممنوع است.

رعایت نکردن حریم شخصی بیماران حین ویزیت و معاینه کردن چند بیمار همزمان با هم، رفتاری خارج از شئون حرفه ای و اخلاق پزشکی است.دکتر کاظم غفاریان افزود: شکایات مربوط به رعایت نشدن حریم خصوصی در مطب‌های پزشکی در مشهد و دیگر شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیدگی و پیگیری می‌شود.

وی بدون اشاره به آماری در این زمینه بیان کرد: بیماران و خانواده هایشان می توانند شکایات خود در زمینه رعایت نشدن حریم شخصی در مطب های پزشکی را از طریق مراجعه به مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین سامانه ۱۹۰ مطرح کنند.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت نکردن حریم شخصی بیماران هنگام ویزیت و معاینه همزمان چند بیمار با هم، رفتاری خارج از شوون حرفه ای و اخلاق پزشکی است.

زمان استاندارد ویزیت یک بیمار

همانگونه که بیان شد، ذهن بیماران نسبت به مدت زمان تعیین شده برای معاینه پزشک چندان روشن نیست و بر همین اساس، بسیار پیش می آید که بیمار پس از حضور در مطب پزشک و پیش از آنکه هنوز بخشی از مشکلات خود را بیان کرده باشد، به ناگاه می‌بیند که بیمار دیگری وارد شده و سفره دل خود را پیش پزشک گشوده است و او مجبور است، به همان معاینه نصفه نیمه رصایت داده و مطب را ترک کند.

سازمان نظام پزشکی مشهد اکنون دارای بیش از ۱۸ هزار عضو از میان پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، آزمایشگاههای تشخیص طبی و کارشناسان پروانه دار است که امور صنفی خود را از طریق این سازمان مردم نهاد پیگیری می‌کنند.

رییس این سازمان در خصوص مدت زمان استاندارد ویزیت بیماران گفت: مدت استاندارد ویزیت بیماران بین پنج تا ۵۰ دقیقه تعیین شده است و البته براساس نیاز بیمار، زمان صرف شده از سوی پزشک برای ویزیت متغیر است.

مدت زمان ویزیت بیماران از سوی پزشکان متخصص داخلی، اطفال و روانپزشکان طولانی‌تر تعیین شده است.

دکتر علیرضا صداقت افزود: استاندارد زمان ویزیت بیماران به جامع و کامل بودن آن بستگی دارد و بر همین اساس مدت زمان مشخصی برای حضور بیماران در مطب پزشک وجود ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است ویزیت یک بیمار به دلیل وخامت حال او حدود ۵۰ دقیقه زمان ببرد، در حالی که ویزیت بیمار دیگری که برای نشان دادن نتایج آزمایش و یا دارو به پزشک مراجعه کرده است، کمتر از پنج دقیقه طول بکشد.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر استاندارد ویزیت پزشکان مورد تایید این سازمان حدود ۱۵ دقیقه است که نمی توان تنها به این زمان بسنده کرد، زیرا در نهایت هدف از معاینه پزشک جامعیت و کامل بودن ویزیت بیمار است.

معاینه دسته‌جمعی و ناخرسندی بیماران از پزشکان

وی افزود: این در حالی است که مدت زمان ویزیت بیماران از سوی پزشکان متخصص داخلی، اطفال و روانپزشکان طولانی‌تر تعیین شده است.

صداقت بیان کرد: در عین حال سازمان نظام پزشکی مشهد به شکایات رسیده در زمینه ویزیت پزشکان، کم کاری آنان و یا رعایت نکردن حریم خصوصی در مطب های پزشکی در سریعترین زمان ممکن رسیدگی می کند.

وی در خصوص پذیرش و معاینه همزمان چند بیمار در مطب برخی پزشکان نیز گفت: رعایت نکردن حریم خصوصی بیمار در مطب پزشکان تخلف است و پذیرش همزمان چند بیمار برای معاینه به هیچ عنوان مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیست و پزشکان موظف هستند هر بیمار را به صورت جداگانه و با حفظ حریم شخصی ویزیت و معاینه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha