۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82632182
T T
۰ نفر
رشد تاخير پروازهاي فرودگاه مهرآباد به 48 درصد در تيرماه امسال

تهران- ايرنا - سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: در تيرماه امسال در مجموع 16 شركت هوايي 6 هزار و 102 پرواز در مسيرهاي داخلي از طريق فرودگاه مهرآباد انجام دادند كه بيش از 48 درصد آن با تاخير همراه بوده است. ميزان تاخير پروازها در خرداد ماه امسال 38 درصد بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، در اين ماه از 6 هزار و 102 پرواز هوايي در مسيرهاي داخلي در فرودگاه مهرآباد تهران 3 هزار و 163 پرواز آن به موقع انجام شده و 2 هزار و 939 پرواز با تاخير مهرآباد را به مقصد خود ترك كرده اند.
«مقصود اسعدي ساماني» دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي چندي پيش اعلام كرد: برخي ازهواپيماها به علت سن زياد و نبود قطعه زمينگير شده اند، اما تعدادي از اين هواپيماها براي انجام چك هاي دوره اي مجبور هستند از حوزه عمليات خارج شوند و حتي ممكن است چند فروند آن تا 90 روز زمينگير شوند.
وي افزود: اگر چه كمبود ناوگان در انجام تاخير پروازها بسيار تاثيرگذار است، اما تاخير پروازها به عوامل درون و برون سازماني مربوط بوده و ممكن است اصلا شركت هاي هوايي در تاخير پروازهاي خود نقشي نداشته باشند.
دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي تاكيد كرد: آن چيزي براي شركت هاي هوايي اهميت زيادي دارد انجام پروازهاي ايمن و امن است و هر دقيقه تاخير به طور متوسط 400 يورو به شركت هاي هوايي ضرر وارد مي كند.
افزايش سن ناوگان هوايي در زمينگيري هواپيماهاي شركت هاي هوايي نيز بسيار تاثيرگذار است و در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوايي كشور به حدود 24 سال رسيده و حتي سن برخي از ناوگان شركت هاي هوايي بيش از 27 سال است و اين در راندمان، عملكرد و ارائه خدمات مطلوبي هوايي شركت ها نيز بسيار تاثيرگذار است.
در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوايي شركت هاي هوايي ماهان و آسمان به 23 سال رسيده، سن ناوگان شركت هوايي ايرتور 24 سال، زاگرس اير 25 سال و متوسط سن ناوگان هوايي شركت حامل پرچم نيز به 27 سال رسيده است.
ميانگين سن ناوگان هوايي ايران 24 سال است و در عرف بين المللي همه اين هواپيماها فرسوده محسوب شده و بايد از رده خارج شوند.
تحريم هاي ظالمانه در طول 37 سال گذشته شركت هاي هوايي از جمله ايران اير را در تنگناهاي تامين قطعه قرارداد به طوري كه عدم دسترسي به شركت هاي توليد كننده قطعه سبب شده تعدادي از هواپيماهاي شركت هاي ايراني در سال هاي اخير در فرودگاه هاي كشور زمينگير شوند.
برخي از شركت هاي هوايي نيز براي تامين قطعه تلاش كردند با خريد هواپيماهاي دست دوم فرسوده از ساير شركت هاي هوايي جهان و انتقال آن به كشور از قطعات يدكي اين هواپيماها به عنوان انبار قطعات استفاده كنند تا بتوانند با اين هواپيماهاي فرسوده، تعدادي از هواپيماهاي خود را در حوزه عملياتي نگه دارند.
از 292 هواپيماي موجود شركت هاي هوايي در كشور120 فروند آن زمينگير هستند، توقف و زمينگيرشدن اين هواپيماها علاوه بر تحميل هزينه هاي بيشتربه شركت ها، مشكلات زيادي را در صنعت هوانوردي به وجود آورده است كه دولت قصد دارد با خريد هواپيماهاي جديد به اين مشكلات فائق آيد .
به دنبال توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام، تحريم‌هاي صنعت هوايي ايران بعد از نزديك به 37 سال برداشته‌ شد و بارديگر امكان خريد هواپيماهاي نو به ‌صورت مستقيم از شركت‌هاي بزرگ سازنده هواپيما در جهان فراهم شد به طوري كه هم اكنون چهار شركت ايراني خريد 315 فروند هواپيماي جديد از شركت هاي بوئينگ، ايرباس و اي تي آر را در دستور كار خود قراردارند.
ايران براي 10 سال آينده نيازمند بيش از 400 فروند هواپيماي مسافري است و هم اكنون شركت هاي ايراني براي نوسازي ناوگان فرسوده قراردادهاي خوبي را با شركت هاي سازنده منعقد كرده اند تا بتوانند تا حدودي اين عقب ماندگي هاي بزرگ خود را جبران كنند.

**تاخير شركت هاي هوايي درتيرماه امسال
در تيرماه امسال شركت هواپيمايي آسمان با 973 مورد بيشترين پرواز را در مسيرهاي داخلي از طريق فرودگاه مهرآباد انجام داد كه 546 پرواز اين شركت با تاخير انجام شده است.
همچنين در اين ماه تعداد پروازهاي هوايي شركت هواپيماي ماهان از فرودگاه مهرآباد 799 مورد بود كه 290 پرواز آن با تاخير مهرآباد را ترك كرده است.
در مدت ياد شده شركت هوايي آتا اير موفق شد 571 پرواز را از مهرآباد انجام دهد كه 347مورد آن با تاخير بوده و شركت هوايي ايران اير نيز در اين ماه 721 پرواز انجام داد كه 348 پرواز آن با تاخير انجام شده است.
بر اساس اين گزارش، در تيرماه ماه 96 شركت هوايي زاگرس اير در مجموع 525 پرواز را از طريق مهرآباد انجام داد كه 255 مورد آن با تاخير بوده ضمن اين كه شركت هوايي كاسپين در اين ماه 490 پرواز از مهرآباد داشته كه 270 پرواز آن با تاخير انجام شده است.
شركت هوايي كيش اير در تيرماه امسال در مجموع 443 پرواز از مهرآباد انجام داد كه 172 مورد آن با تاخير بوده است. در اين ماه شركت هوايي قشم اير نيز در مجموع 422 پرواز از طريق مهرآباد انجام داد كه 163 پرواز آن با تاخير به مقاصد خود پرواز كردند.
هواپيمايي تابان نيز در اين ماه 420 پرواز از مهرآباد انجام داد كه 242 پرواز آن با تاخير بود. شركت هوايي ايران اير تور در اين ماه 203 پرواز انجام داد كه 83 مورد آن به موقع نبوده است.
در تيرماه امسال شركت هوايي نفت اير 159پرواز از مهرآباد انجام داد كه 95 پرواز آن را سروقت انجام نداد. شركت هوايي معراج اير نيز در اين ماه از مهرآباد 93 پرواز انجام داد كه 22 مورد آن مهرآباد را با تاخير ترك كرده است.
در اين مدت شركت جديد هوايي سپهران، در مجموع 163 پرواز را از مهرآباد انجام داد كه 61 پرواز آن با تاخير انجام شده است.
در اين ماه شركت اترك اير در مجموع 52 پرواز از مهرآباد داشته كه 20 مورد آن با تاخير انجام شده و شركت هوايي ساها در اين ماه 64 پرواز در مسيرهاي داخلي انجام داد كه 23 مورد آن با تاخير انجام شده است.
در اين ماه شركت هوايي پويا اير در مجموع توانست 4 پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد كه 2 پرواز آن تاخير داشته و 2 پرواز به موقع فرودگاه مهرآباد را ترك كرده است.
بررسي آمارهاي تاخير و پروازهاي به موقع فرودگاه مهرآباد در تيرماه ماه سال جاري نشان مي دهد كه در اين ماه 61 درصد پروازهاي آتا اير تاخير داشته و تعداد پروازهاي تاخيري شركت هوايي نفت 60 درصد بوده است.
در اين ماه 58 درصد پروازهاي تابان اير با تاخير انجام شده و شركت هوايي آسمان 56 درصد پروازهاي خود را به موقع انجام نداد. ضمن اين كه 55 درصد پرواز شركت هوايي كاسپين و 50 درصد پروازهاي پويا اير از مهرآباد در مسيرهاي داخلي سروقت نبوده است.
آمارها نشان مي دهد در 24 ماه گذشته به طور ميانگين 50 درصد تمام پروازهاي هوايي ازطريق مهرآباد تهران با تاخير انجام شده و شركت هاي هوايي 50 درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند، اما در خرداد ماه امسال تاخير پروازها از اين فرودگاه حدود 38 درصد و در تيرماه بيش از 48 درصد بوده است.

** حقوق مسافران
براساس كنوانسيون بين المللي ورشو كه در بيشتر كشورهاي جهان اجرا مي شود، اگر شركت هواپيمايي با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود با شكايت مسافر به دادگاه، شركت هواپيمايي مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در اين زمينه شركت هوايي ذيربط پرداخت مي كند.
براساس اين كنوانسيون بين المللي مسافران پس از پنج ساعت تاخير حق دارند پروازشان را لغو و پول بليت خود را به طور كامل از شركت هوايي دريافت كنند. در حالي كه در بسياري از فرودگاه هاي كشور تاخير پروازي به بيش از 10 ساعت هم رسيده اما براي پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت هاي هوايي پرواز خود را لغو نكرده، بلكه تاكيد مي كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
بر اساس دستورالعمل سازمان هواپيمايي كشوري در صورت تاخير پروازها به حدود 2 ساعت، شركت هوايي مكلف است امكاناتي مانند تماس تلفني رايگان، پذيرايي مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختيار مسافران خود قرار دهد.
بر اساس دستورالعمل رعايت حقوق مسافران در صورت تاخير پروازها نماينده شركت هوايي موظف است با حضور به موقع در بين مسافران با احترام نسبت به اطلاع رساني صحيح در خصوص دلايل تاخير پروازها اقدام كند، در حالي كه اين ضرورت اقدام را در فرودگاه هاي كشور كمتر شاهد هستيم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضيح و با عذرخواهي تنها به اعلام تاخير پرواز اكتفا مي كند.
براساس اين آيين نامه در صورت تاخير بيش از يك ساعت و كمتر از 2 ساعت شركت هاي هوايي بايد از مسافران پذيرايي كنند، مشروط به اينكه پذيرايي باعث افزايش زمان تاخير پرواز نشود.
در تاخير بيش از 2 تا 4 ساعت انجام پذيرايي مناسب با توجه به امكانات فرودگاهي، از جمله امكان برقراري ارتباط تلفني براي اطلاع رساني، تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام هاي لازم براي اعزام با ساير شركت هاي هواپيمايي در صورت درخواست مسافر و يا انتقال به مقصد نهايي از طريق مسيرهاي جايگزين به غير از مسير درج شده در بليت و پرداخت كامل وجه بليت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوايي ذيربط ضروري است.
همچنين بر اساس اين آيين نامه در تاخير هاي بيش از 4 ساعت، شركت هواپيمايي موظف به ارايه يك فقره بليت مشابه با تخفيف 30 درصدي از لحاظ مسير و كلاس پروازي به مسافران هستند.

** پرداخت خسارت به مسافران ناديده گرفته مي شود
هرچند كه اين آيين نامه براساس كنوانسيون هاي بين المللي تهيه شده است و شركت هاي هوايي موظف به اجراي آن هستند، اما با تاخيرهاي زيادي كه در فرودگاه هاي كشور شاهد هستيم شركت هاي هوايي اين دستورالعمل را رعايت نمي كنند و حقوق مسافران در اين زمينه همواره ناديده گرفته شده است.
با اين حال سازمان هواپيمايي كشوري از هموطنان خواسته است چنانچه شركت هاي هوايي نسبت به نحوه ارايه خدمات يا نقض قوانين، پاسخگو نبودن يا ضعف در ارايه خدمات شركت هاي هواپيمايي اعتراضي دارند موضوع را به سازمان هواپيمايي كشوري اعلام تا بررسي و اقدام لازم انجام شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ايرج منصوري**انتشار:مژگان توانا