۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82632682
T T
۰ نفر
وزیر كشور عراق: توسعه روابط با ایران با جدیت دنبال می شود

مشهد- ایرنا- وزیر كشور عراق گفت: دولت عراق توسعه روابط همه جانبه با ایران را به صورت جدی پیگیری می كند و در همه زمینه ها ظرفیت توسعه روابط بین 2 كشور وجود دارد.

قاسم الاعرجی در سفر به مشهد روز سه شنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی افزود: هر سال میلیونها زائر به خصوص در ایام اربعین حسینی از ایران به عراق سفر می كنند و بغداد نیز برنامه ریزیهای ویژه ای برای تامین امنیت و انضباط زائران انجام می دهد.
وی ادامه داد: سال 2004 میلادی كه نیروهای آمریكایی در عراق حضور داشتند رفت و آمد زائران از ایران به عراق با مشكلات بسیاری مواجه بود اما در سالهای اخیر تلاش شده شرایط و تسهیلات مناسبی برای زائران فراهم شود.
وزیر كشور عراق گفت: دولت عراق همچنین تلاش می كند یك شركت حج و زیارت منسجم را به ثبت برساند تا سفر زائران عراقی به ایران ساماندهی بهتری یابد ولی به دلیل علاقه مندی مردم عراق به سفرهای انفرادی در این خصوص مشكلات زیادی وجود دارد.
وی افزود: تلاش می كنیم برای تسهیل رفت و آمد زائران خطوط مترو، بزرگراه و حمل نقل مناسب ایجاد كنیم لذا بعد از بازگشت به عراق موضوع خط راه آهن مشهد - نجف را كه مورد تاكید رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز می باشد پیگیری می كنیم. در آینده نه چندان دور خط راه آهن مشهد- نجف نقش موثری در رفت و آمد زائران 2 كشور ایفا خواهد كرد.
الاعرجی همچنین گفت: سفر به خراسان رضوی ارزشمند است و می تواند دستاوردهای زیادی در توسعه روابط ایران و عراق در پی داشته باشد..
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تعاملات مناسبی را با كشور عراق برقرار كرده و هم اینك هر سال تعداد زیادی از زائران ایرانی به عراق و یا زائران عراقی به ایران سفر می كنند.
علیرضا رشیدیان با تقدیر از تلاش عراق برای حل مشكلات زائران ایرانی افزود: 320 هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی حضور دارند كه بسیاری از آنها جزو شیعیان جهان اسلام و بسیار علاقه مند هستند در مراسم اربعین حسینی شركت كنند.
وی ادامه داد: كشورهای پاكستان و افغانستان نیز از شرایط بوجود آمده در عراق خشنود هستند. بسیاری از كاروانهای این 2 كشور از طریق مرز خراسان رضوی وارد ایران و سپس عازم عراق می شوند.
استاندار خراسان رضوی گفت: بهتر است معاونت زیارت در شهرهای مذهبی عراق راه اندازی شود. در ایران استانهای خراسان رضوی، قم و شیراز دارای این معاونت هستند و قطعا با تشكیل آن در شهرهای مذهبی عراق سطح تعاملات 2 كشور گسترش می یابد.
وی افزود: هم اینك برای زائران عراقی در فرودگاه مشهد روادید سه ماهه صادر می شود كه می توانند با آن در كل ایران رفت و آمد كنند.
رشیدیان همچنین به تلاشهای انجام شده برای بازسازی عتبات عالیات در عراق اشاره و بیان كرد: اقدامات لازم برای شتاب در روند بازسازی حرم امامان(ع) مدفون در شهر كاظمین صورت گرفته و قطعا با تلاشهای انجام شده میان 2 كشور شرائط رفت و آمد زائران تسهیل می شود.
وزیر كشور عراق به منظور زیارت بارگاه منور حضرث ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) بامداد امروز وارد مشهد شد.
كانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگاران: توحیدآرش نیا و مصطفی نخعی **انتشار: حسین كریم زاده
7498/7507/1858
۰ نفر