۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82633421
T T
۰ نفر

چشمه‌علي دامغان به باغ ملي تبديل مي شود

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82633421
چشمه‌علي دامغان به باغ ملي تبديل مي شود

دامغان- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دامغان گفت: بناي چشمه‌علي، پس از تغييرات مورد نظر، مرمت و بهسازي، به باغ ملي تبديل خواهد شد.

معصومه داوديان روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا، به روند مرمت مجموعه چشمه‌علي دامغان اشاره كرد و افزود: با هدف تبديل اين مجموعه تاريخي به باغ ملي، مرمت و بهسازي سنگ فرش و فضاي سبز محوطه اين مجموعه تاريخي به عنوان گام اول با هزينه يك ميليارد و 500 ميليون ريال از محل اعتبار بودجه كشوري ميراث شهرستان دامغان در حال انجام است.
رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دامغان ادامه داد: ديواركشي، مرمت و ايجاد برجك‌ها، واكاوي درختان و گل هاي مجموعه، مرمت بناي داخل آب و بناي بيروني در گام اول طرح تبديل اين مجموعه به باغ ملي در حال انجام است.
وي عنوان كرد: در گام دوم اين طرح، بهسازي قسمت هاي پاييني مجموعه و مرمت سمت چپ بناهاي تاريخي و همچنين ايجاد ساختمان نمازخانه با مشاركت خير در دستور كار قرار دارد.
داووديان تصريح كرد: با توجه به اينكه مجموعه چشمه علي در رديف باغ هاي ايراني قرار گرفته، فضاسازي و كف سازي در قالب طرح‌هاي باغ‌هاي ايراني مي باشد و كف سازي معابر از نوع سنگ‌هاي باكيفيت كه با آب هواي آن منطقه استقامت داشته باشد انجام خواهد شد.
وي به فضاي سبز مجموعه چشمه علي اشاره داشت و گفت: درختان مجموعه پنج ساله بوده و به صورت گلداني كاشته شده و گلها نيز سازگار با آب و هواي منطقه و آبياري فضاي سبز به صورت تحت فشار اجرا شده است.
داوديان افزود: مجموعه چشمه‌علي داراي دو بناي تاريخي كه يك ساختمان در دوره فتحعلي شاه صفوي تجديد بنا شده و در داخل استخر زيبا و باشكوهي واقع شده و ديگري ساختمان آقا محمدخان قاجار در مجاورت استخر در بيرون آب است.
رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دامغان، با اعلام اين نكته كه به صورت ميانگين روزانه 2 هزار نفر از مجموعه چشمه علي بازديد مي كنند، تصريح كرد: اين مجموعه تفرجگاهي با 10 عدد كيوسك هر كدام به مساحت 36 مترمربع داراي 2 اتاق خواب، آشپزخانه و سرويس بهداشتي، همچنين 15 آلاچيق به مساحت هر كدام 9 مترمربع آماده پذيرايي از مسافران است.
مجموعه چشمه‌علي در كيلومتر 30 شمال دامغان واقع است و در سال 1347 به شماره 430 در فهرست ملي كشور به ثبت رسيده است، استان سمنان حدود 800 اثر ثبت شده در فهرست ملي دارد.
9856/6103 خبرنگار: ميثم اسماعيلي ** انتشار دهنده : مصطفي دهقان
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادهاي استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.