۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82633501
T T
۰ نفر

همكاري چين و نپال در زمينه اكتشاف ميادين نفت و گاز

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82633501
همكاري چين و نپال در زمينه اكتشاف ميادين نفت و گاز

دهلي نو-ايرنا- چين و نپال روز چهارشنبه با امضاي سه توافقنامه بر همكاري دو كشور در زمينه ميادين نفت و گاز در مناطق جنوبي 'تراي' نپال به توافق رسيدند.

به گزارش ايرنا، اين توافقنامه ها در ديدار 'وانگ يانگ' معاون نخست وزير چين با 'بيجايا كومار گاچادار' همتاي نپالي وي در كاتماندو به امضا رسيد.
معاون نخست وزير نپال پس از اين ديدار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد دراين ديدار دو طرف در خصوص تقويت همكاري نپال و چين در زمينه زيرساخت ها ، انرژي و گردشگري نيز گفت وگو كردند.
وي تصريح كرد دو كشور همچنين در خصوص طرحهاي برق آبي و احداث خطوط انتقال نيرو در نپال به توافق دست يافتند.
'شانتا راج شوبدي' وزير اقتصاد نپال نيز گفت كه چين به درخواست نپال قصد دارد بزرگراه 114 كيلومتري 'ارانيكو' بين دو كشور را به يكديگر متصل كند.
اين بزرگراه پس از زلزله ويرانگر نپال درسال 2015 مسدود شد.
'وانگ يانگ' معاون نخست وزير چين نيز پس از اين ديدار درگفت وگو با خبرنگاران از كمك يك ميليون دلاري اين كشور به سيل زدگان نپال خبر داد.
بر اساس گزارش مقامات دولتي نپال، بر اثر سيل و رانش زمين در چند روز گذشته 120 نفر در مناطق مختلف نپال جان خود را از دست داده و خسارت سنگيني به زيرساخت هاي اين كشور وارد شده است.
'وانگ يانگ' معاون نخست وزير چين روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز استقلال پاكستان در سفري چهار روزه وارد نپال شد.
وي در ادامه سفر خود قصد دارد امروز(چهارشنبه) با 'شر بهادر دوبا' نخست وزير نپال ديدار كند.
ديدار معاون نخست وزير چين از نپال پيش از سفر نخست وزير نپال به هند در اواخر ماه جاري ميلادي به هند از اهميت زيادي برخودار است .
براساس گزارش رسانه هاي نپال ،پكن از كاتماندو خواسته است در تنش مرزي بين اين كشور و هند، بي طرف باشد.
پيش از اين'كريشنا بهادر مهارا' وزير امور خارجه نپال گفت بود كه كاتماندو به دنبال موضع گيري در خصوص تنش مرزي بين هند و چين نيست .
نپال كه داراي مرزهاي مشترك با هند و چين است در مركز رقابت هاي منطقه اي دو كشور همسايه بزرگ در جنوب آسيا قرار دارد.
افزايش سرمايه گذاري مستقيم چين در بخش هاي زيرساختي نپال باعث نگراني دهلي نو از گسترش حضور پكن در نزديكترين كشور همسايه خود شده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلي خليل نژاد