۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۹
کد خبر: 82634014
T T
۰ نفر
یك میلیون و 950 هزار مسكن روستایی بازسازی شد

مشهد- ایرنا- معاون بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی گفت: از سال 84 تاكنون یك میلیون و 950 هزار واحد مسكن روستایی، از محل اجرای طرح ویژه بازسازی مسكن روستایی نوسازی و بازسازی شده است.

به گزارش ایرنا عزیزالله مهدیان، چهارشنبه در بازدید از مناطق زلزله زده استان خراسان رضوی با اشاره به وجود پنج میلیون و 300 هزار مسكن روستایی در كشور، افزود: در این مدت شاخص خانه های با دوام روستایی از هفت به 40 درصد رسیده است.
وی، پایان مهرماه 96 را زمان تحویل واحدهای خسارت دیده زلزله زدگان خراسان رضوی عنوان و اظهار كرد: از ابتدای پارسال تاكنون 32 مورد سیل و زلزله در كشور اتفاق افتاده كه بیشتر آنها خسارت مالی و جانی به همراه داشته و در این میان خسارت عمده ای به واحدهای مسكن روستایی وارد شده است.
وی خاطر نشان كرد: زلزله خراسان رضوی كه در 16 فروردین امسال به وقوع پیوست به حدود 2 هزار واحد مسكونی خسارت وارد كرد كه هر 2 هزار واحد نیازمند نوسازی بود.
مهدیان بیان كرد: بلافاصله بعد از حادثه برآورد خسارت انجام و دولت از محل طرح ویژه نوسازی و مسكن روستایی تسهیلات 200 میلیون ریالی با كارمزد چهار درصد و كمك بلاعوض 50 میلیون ریالی برای هر واحد روستایی و تسهیلات 300 میلیون ریالی و 200 میلیون ریالی كمك بلاعوض برای هر واحد شهری اختصاص داد.
معاون بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی اضافه كرد: در این میان برای واحدهای مسكن روستایی كه نیازمند تعمیر بودند 120 میلیون ریال تسهیلات با كارمزد 4 درصد و كمك بلاعوض 20 میلیون ریالی برای هر واحد در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به صدور پروانه نقشه آواربرداری رایگان بنیاد مسكن گفت: تاكنون برای 1900 واحد مسكن روستایی خسارت دیده از زلزله در چهار شهرستان فریمان، سرخس، تربت جام و مشهد تشكیل پرونده شده كه پروانه ساختمانی این واحدها صادر شده و یك هزار و 800 واحد نیز برای دریافت تسهیلات به بانك معرفی شده اند.
وی اضافه كرد: از 2 هزار واحد خسارت دیده برای یك هزار و 465 پی ریزی صورت گرفته و اسكلت پیچ و مهره 843 واحد نیز نصب شده است كه تاكنون سقف 200 واحد زده شده و دیوارچینی 336 واحد انجام گرفته است.
وی گفت: تلاش می شود تا 15 شهریور امسال اسكلت همه واحدها نصب و تا 27 مهرماه سال جاری سقف همه واحدها زده شود.
وی با اشاره به اینكه هیچ كمبودی در تامین مصالح ساخت واحدها نیست، افزود: بنیاد مسكن 2 هزار تن سیمان رایگان را قبلا به این امر اختصاص داده بود كه از فردا نیز 10 هزار تن سیمان رایگان دیگر به زلزله زدگان اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: از محل اعتبارات دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان رضوی بلوك ساختی رایگان به میزان 10 میلیارد ریال به مناطق زلزله زده استان اختصاص یافته است.
وی بیان كرد: علاوه بر پولی كه به عنوان تسهیلات برای بازسازی خانه های زلزله زده خراسان رضوی پرداخت می شود برای هر واحد 100 میلیون ریال نیز به صورت رایگان اختصاص می یابد تا این واحدها هر چه سریعتر ساخته شوند.
معاون بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی افزود: طبق برنامه قرار است با اجرای طرح ویژه بازسازی و بهسازی مسكن روستایی، میزان دوام خانه های روستایی تا پایان سال 1405 به 75 درصد برسد.
مهدیان تصریح كرد: اكثر ساكنان روستاهای زلزله زده خراسان رضوی دامدار هستند كه دامداری های آنها در این زلزله خسارت دیده است، طی تفاهم نامه ای با بانك قرض الحسنه مهر ایران، مقرر شد برای یكهزار واحد مسكونی دارای دامداری، به ازای هر واحد مسكونی 50 میلیون ریال كمك بلاعوض و برای 300 دامداری به ازای هر دامداری پنج میلیون ریال بلاعوض پرداخت شود.
وی عنوان كرد: در طرح ویژه بازسازی مسكن روستایی هر سال 200 هزار واحد مسكونی ساخته می شود كه این واحدها برای 10 سال بیمه می شوند به طوری كه برای بیمه سالانه هر واحد 400 تا 600 هزار ریال پرداخت می شود.
وی اظهار كرد: در حوزه بازسازی مسكن روستایی كه در نتیجه حوادث خسارت می بینند سالانه 55 هزار واحد مسكن روستایی در دستور كار این نهاد قرار گرفته كه در این راستا تا كنون 330 هزار واحد خسارت دیده از حوادث، در كشور بازسازی شده اند.
مهدیان با اشاره به بحث گردشگری روستایی گفت: در خراسان رضوی تفاهم نامه ای بین بنیاد مسكن، استانداری و اداره كل میراث فرهنگی امضا شده كه بر این اساس به هر واحد مسكن روستایی كه امكان پذیرش گردشگر را برای استراحت شبانه داشته باشد 150 میلیون ریال تسهیلات تعلق می گیرد.
معاون بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر كمك این نهاد به بازسازی خانه های سیل زده در خراسان رضوی گفت: در نتیجه سیل اخیر 166 واحد مسكونی روستایی در این استان خسارت دیده اند كه از فردا پرداخت تسهیلات برای بازسازی آنها از سوی بنیاد مسكن آغاز خواهد شد.
وی در پاسخ پرسشی در مورد گلایه زلزله زدگان در خصوص تاخیر بانك مسكن برای آزادسازی تسهیلات اظهار كرد: كارشناسی روند ساخت خانه برعهده بنیاد مسكن است و همه بانكها نظر كارشناس این بنیاد برای پرداخت تسهیلات را می پذیرند اما بانك مسكن بر اساس قانون به ازای هر مرحله پرداخت تسهیلات به متقاضی كارشناس خود را به محل می فرستد تا روند بازسازی را تایید كند و بر این اساس تسهیلات را پرداخت نماید.
وی بیان كرد: از آنجا كه تعداد متقاضیان آزادسازی تسهیلات بازسازی مسكن زیاد و تعداد كارشناسان بانك مسكن اندك است، روند تایید مراحل ساخت توسط كارشناسان بانك مسكن و آزادسازی تسهیلات به طول می انجامد و از این رو بنیاد مسكن در تلاش است بتواند این محدودیت بانكی را از بین ببرد.
مهدیان بیان كرد: اكنون در مورد اعتبارات بلاعوض بازسازی خانه های زلزله زده 20 درصد تخفیف یافته و 60 درصد از این اعتبارات مانده است اما هر واحدی كه سقف آن زده شود از منابع بنیاد مسكن به ازای هر واحد50 میلیون ریال كمك بلاعوض دریافت می كند و مابقی تخفیف كمك های بلاعوض برای واحدها تا پایان سال محقق خواهد شد.
وی در مورد روند بازسازی خانه های روستایی گفت: ناظران بنیاد مسكن تمام روند ساخت را به صورت مدام زیر نظر دارند و اگر واحدی براساس اصول فنی ساخته نشود حتما تخریب و دوباره بازسازی خواهد شد.
وی گفت: هر یك از خانه های زلزله زده در متراژ 60 متر با تسهیلات 200 میلیون ریال و 50 میلیون ریالی كمك های بلاعوض قابل ساخت خواهد بود اما هزینه های جانبی هر واحد بر عهده متقاضی است.
وی ادامه داد: از سال 1384 كه طرح ویژه بهسازی مسكن روستایی در كشور فعال شده برخی استانها در جذب اعتبارات پیشرو بوده اند به طوری كه دوام خانه های آنها به بالاتر از 60 درصد رسیده است و خراسان رضوی از جمله استانهایی كه در جذب این تسهیلات خوب عمل نكرده است.
وی گفت: هر یك از خانوارهای روستایی كه در بازسازی واحد مسكونی خود دچار مشكل اقتصادی باشند بنیاد مسكن علاوه بر پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسكن روستایی، كمك های بلاعوض را از محل حساب 100 امام راحل (ره) پرداخت می كند.
خبرنگاران: میترا عبداللهی - حسین عباسی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7489/7498/5132
۰ نفر