۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۰۲
کد خبر: 82634199
T T
۰ نفر

تكرار آتش‌سوزی عمدی در نیزارهای تالاب انزلی

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۰۲
کد خبر: 82634199
تكرار آتش‌سوزی عمدی در نیزارهای تالاب انزلی

انزلی - ایرنا - با توجه به تكرار چندین باره آتش سوزی های عمدی در بندرانزلی كه بخش وسیعی از حاشیه جاده انزلی به رضوانشهر و نیزارهای تالاب بین المللی انزلی را در برگرفته، لازم است مسئولان شهرستان چاره ای برای اینگونه حوادث بیاندیشند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی چهارشنبه شب در حاشیه اطفای حریق به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 15و 46 دقیقه با تماس مردمی به سامانه 125 وقوع آتش سوزی علفزارهای حاشیه جاده انزلی به رضوانشهر در ابعاد گسترده گزارش شد.
اسماعیل خجسته افزود: ماموران آتش نشانی بلافاصله به محل حادثه اعزام و به دلیل گستردگی حریق و سرایت آن به نقاط دیگر از آتش نشانی های رضوانشهر و خمام نیز درخواست كمك شد.
وی با اشاره به عمدی بودن این آتش سوزی تصریح كرد: متاسفانه برخی از افراد به دلایلی نامعلوم اقدام به آتش افروزی در این منطقه كردند كه حدود 15 كیلومتر از علفزارهای حاشیه این جاده در آتش سوخت.
خجسته اضافه كرد: علاوه بر علفزار حاشیه جاده ، به دلیل شدت آتش سوزی ، حریق به درختان حاشیه و نیزارهای تالاب انزلی در روستای سنگاچین نیز سرایت كرد كه با تلاش بی وقفه ماموران آتش نشانی ، در كمترین زمان ممكن كنترل و مهار شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی از وقوع آتش سوزی عمدی دیگر در نیزارهای منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی خبر داد و افزود: متاسفانه این آتش سوزی نیز به صورت همزمان رخ داد كه تعدادی از خودروهای آتش نشانی در آن محل اقدام به اطفای حریق كردند.
خجسته افزود: به دلیل گستردگی آتش سوزی نیزارهای تالاب كنترل آتش و مهار كامل آن چندین ساعت به طول انجامید .
وی با اشاره به وقوع همزمان حریق در یك واحد مسكونی در بخش غازیان بندرانزلی گفت: با وجود درگیر بودن ماموران آتش نشانی در اطفای دو حریق عمدی در انزلی ، متاسفانه یك واحد مسكونی در كرد محله غازیان طعمه حریق شد كه در این آتش سوزی، سقف این واحد مسكونی ویلایی در آتش سوخت و از بین رفت.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی یادآور شد: در عملیات های صورت گرفته در عصر امروز (چهارشنبه) در بندرانزلی علاوه بر استفاده از تمامی پرسنل و امكانات آتش نشانی بندرانزلی ، بنادر و دریانوردی ، آتش نشانی شهرهای رضوانشهر و بخش خمام ، نیروهای بسیجی ، سپاه و همچنین هلال احمر نیز ما را در امر اطفای حریق یاری دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا تالاب زیبای انزلی با حدود تالاب انزلی با 193 كیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است و بعنوان مهارگر سیلاب ها، مطبوع كننده هوا، پناهگاه پرندگان و آبزیان ، رویشگاه لاله ها و نیلوفرهای آبی ، پالایش دهنده آلاینده ها ، تامین كننده آب كشاورزی مزارع پیرامون و تفرجگاه انسان ها از مدت ها پیش به دلیل حجم بالای رسوبات ، فاضلاب های صنعتی و شهری ، پسماندها و سموم كشاورزی در معرض آسیب شدید قرار دارد و آتش سوزی های اخیر نیز زخم های كاری دیگری را بر پیكره آن وارد كرده است.
بندرانزلی در 40 كیلومتری غرب مركز گیلان واقع شده و 70 آتش نشان در سه ایستگاه آتش نشانی در امر خدمت رسانی به مردم فعالیت می كنند.
خبرنگار: رضا اكبری ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7471/2007
۰ نفر