۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82634456
T T
۰ نفر
روسیه خواستار تحقیقات بین المللی در باره تحویل مهمات شیمیایی آمریكایی به تروریست ها شد

مسكو - ایرنا - روسیه خواستار تحقیقات بین المللی در باره تحویل مهمات شیمیایی ساخت آمریكا و انگلیس به تروریست های ضد دولتی سوریه شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه به تازگی اعلام كرد: آمریكا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
«واسیلی نبنزیا» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد گفت: باید اطلاعات در باره مهمات انگلیسی و آمریكایی حاوی مواد شیمیایی در سوریه، مورد تحقیق قرار گیرد.
خبرگزاری اسپوتنیك روز پنجشنبه به نقل از سخنان نبنزیا در نشست شورای امنیت ویژه بررسی مواد شیمیایی سمی در سوریه نوشت: اگر این اطلاعات (تحویل مهمات شیمیایی توسط آمریكا و انگلیس به تروریست ها) تایید شود به معنی نقض پیمان خلع سلاح شیمیایی خواهد بود.
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در جمع خبرنگاران اعلام كرد: از جنگجویان در حلب و نزدیك دمشق مواد سمی CS و CN به دست آمده كه توسط دو شركت آمریكایی و یك شركت انگلیسی تولید شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) اعلام كرد: آمریكا و انگلیس با تحویل مهمات حاوی مواد سمی به تروریست های ضدسوری، معیارهای قوانین بین المللی را نقض می كنند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مطلبی فیس بوكی با اشاره به سخنان فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نوشت: آمریكا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مطلب خود با انتقاد از رفتار آمریكا و انگلیس در حمایت از تروریست ها، به كنایه نوشت: شاهد هستیم كه آنها چگونه به قوانین بین المللی پایبند هستند و دمكراسی، برتری می یابد.
وی ادامه داد: آنها در حالی كه تصاویر كودكان سوری كشته شده را (برای محكوم كردن روسیه در شورای امنیت) نشان می دهند، مواد سمی به تروریست ها تحویل می دهند و این اقدام آنها خارج از فهم و غیرقابل درك است.
سوریه حدود 6 سال است با حضور گروه های مسلح و تروریستی همچون داعش و جبهه النصره كه توسط غرب و برخی كشورهای منطقه حمایت می شوند، با بحران روبه رو است.
آمریكا و متحدان غربی و عربی این كشور در این مدت انواع سلاح های مخرب ازجمله مواد شیمیایی به تروریست ها تحویل داده و در عین حال دولت سوریه را متهم به كاربرد این گونه تسلیحات می كنند.
وزیر امور خارجه روسیه روز هشتم تیر ماه پس از آنكه «شان اسپایسر» سخنگوی كاخ سفید در صفحه رسمی خود در شبكه توییتر با طرح این ادعا كه «واشنگتن تمهیدات بالقوه ای را برای حمله شیمیایی توسط دولت سوریه، شناسایی كرده است»، از احتمال حمله شیمیایی در این كشور خبر داد، اعلام كرد: ادعای كاخ سفید مبنی بر تدارك ارتش سوریه برای حمله شیمیایی، غیرمنطقی و خطرناك است و مسكو به اقدام های تحریك آمیز ضدسوری واشنگتن، پاسخ مناسب می دهد.
بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیك، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: ادعای آمریكا مبنی بر تدارك ارتش سوریه برای حمله شیمیایی خطرناك است و تروریست ها و افراط گرایان می توانند از آن برای انجام اعمال تحریك آمیز سوء استفاده كنند.
وی افزود: شاهدیم كه كارشناسان در آمریكا، اوضاع پیرامون اخبار مبنی بر تدارك حمله شیمیایی جدید در سوریه را ارزیابی می كنند.
وی ادامه داد: كارشناسان آمریكایی بر این باورند كه افراط گرایان از هشدار واشنگتن می توانند استفاده كنند و اعمال تحریك آمیز كرده و ارتش سوریه را مسئول آن معرفی كنند.
لاوروف خاطرنشان كرد: اطلاعات دال بر اینكه ماه آوریل در خان شیخون سوریه، حمله شیمیایی صورت گرفت، از طرف شاهدان عینی بازگو شد، ولی هیچكس آن را ندید و ظاهرا شاهدان از كاركنان سازمان دیده بان حقوق بشر «كاسكت های سفید» بودند.
وزیر امور خارجه روسیه در مورد اعضای این سازمان به اصطلاح دیده بان حقوق بشر سوری ادامه داد: اعضای این سازمان دسیسه جویان حرفه ای هستند و فقط در مناطق تحت اشغال تروریست ها فعالیت می كنند و هیچكس آنها را در نواحی تحت تسلط نیروهای ارتش سوریه ندیده است.
وی ادامه داد: افرادی از اطلاعات این گروه استفاده می كنند كه می خواهند حملات ضددولتی در سوریه را سازماندهی كنند.
لاوروف در ادامه سخنان خود همچنین در باره اظهارات مقام های آمریكایی كه از ارائه شواهدی در باره ادعای خود مبنی بر تدارك حمله شیمیایی ارتش سوریه خودداری می كنند، گفت: این رویكرد غیرمنطقی است و معلوم نیست، چرا واشنگتن اگر اطلاعاتی دارد، برای اثبات ادعای خود ارائه نمی دهد.
وی افزود: ادعای مقام های آمریكایی كه همیشه می گویند 100 درصد شواهد برای اثبات موضوعی در اختیار دارند، اما به دلیل كسب آن از طریق تجسسی، نمی توانند ارائه دهند، جالب توجه نیست، زیرا استدلال مشابهی را در مورد اتهام به روسیه در حمله هكری به آمریكا مطرح كردند. واشنگتن رفتار مشابهی را در مسائل دیگر همچون سوریه و لیبی یا كشورهای دیگر نشان می دهد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین یادآوری كرد كه به ركس تیلرسون همتای آمریكایی خود گفته كه هنوز حادثه شیمیایی خان شیخون مورد تحقیق قرار نگرفته و مسكو خواهان اعزام ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی به این منطقه برای تحقیق است.
این در حالی است كه رئیس جمهوری سوریه تاكید كرده است: آمریكا از واقعه شیمیایی شهرك خان شیخون در استان ادلب به عنوان بهانه ای برای مداخله نظامی در سوریه استفاده كرد.
منابع وابسته به گروه های مسلح و تروریستی در تاریخ 15 فروردین ماه از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند وهمسو با آمریكا و چند كشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرك، دمشق را متهم به ارتكاب این اقدام كردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضد دولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 كشته و 400 زخمی اعلام كردند.
مقام های روس بارها خواستار تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاكید كرده اند كه سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود.
اروپام*391**1486**انتشار: محسن شریفی**