۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۹
کد خبر: 82635149
T T
۰ نفر

فعاليت نسل جديد جدايي طلبان مسلمان جنوب تايلند

۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۹
کد خبر: 82635149
فعاليت نسل جديد جدايي طلبان مسلمان جنوب تايلند

كوالالامپور – ايرنا - پليس تايلند از حضور و فعاليت 'نسل جديد' جدايي طلبان مسلمان در جنوب اين كشور خبر داد و اعلام كرد: مظنونين با سرقت خودرو در جنوب تايلند اقدام به بمب گذاري در اين وسايل نقليه مي كنند.

به گزارش ايرنا، تارنماي روزنامه 'بانكوك پست' روز جمعه نوشت: گروهي از اعضاي نسل جديد 'جبهه انقلاب ملي' (بي.آر.ان) هفت وسيله نقليه را در 'پاتاني' و 'سونكخلا' در بمبگذاري ها استفاده كرده اند كه مقامات آن را يك تاكتيك و حمله غيرمنتظره در جنوب غربي توصيف كرده اند.
پليس تايلند اعلام كرد گروهي از مردان با حمله به مراكز فروش خودرو در استان 'سونكخلا' در نزديكي مرز مالزي با دو خودرو فرار كردند كه يك خودرو در جاده روستايي در استان 'پاتاني' منفجر شد و پس از آن نيز برخي درگيري ها رخ داد.
براساس اين گزارش، خودرو دوم نيز روز پنجشنبه منفجر و باعث برخي صدمات شد.
پليس تايلند اعلام كرد يك فروشنده خودرو نيز كه توسط مظنونين به اسارت گرفته شده بود هدف شليك گلوله قرار گرفت و جان باخت. همچنين گفته مي شود يك نفر از اين مظنونين در درگيري ها جان خود را دست داده است.
شورش هاي يك دهه اي در جنوب تايلند تاكنون باعث مرگ بيش از 6 هزار و 600 نفر از ساكنان اين منطقه شده است.
پليس تايلند با جمعيت غالب بودايي اعلام كرد نام گروهي كه مسئوليت اين حوادث را برعهده گرفته است مي داند و اين يك گروه جديد و از نسل جوانان است.
'بانكوك پست' نوشت اعضاي جديد استقلال طلبان مسلمان جنوب تايلند سوابق جنايي ندارند و آموزش ديده اند و جايگزين پيشينيان خود خواهند شد كه يا دستگير و يا پنهان شده اند.
'چالرمچاي' رئيس ارتش گفت كه اعضاي جوان و تازه وارد به 'جبهه انقلاب ملي' پيوسته اند. آنها آنها استخدام شده اند نه به اين دليل كه با ايدئولوژي گروه موافق هستند.
استان هاي 'پاتاني'، 'يالا' و 'ناراواتيوات' در گذشته بخشي از سلطان نشين مالايا بودند اما پس از سال 1909 به تايلند ملحق شدند.
اين مسلمانان خواستار كسب استقلال از دولت مركزي تايلند هستند و تاكنون در مورد اين حملات كه به طور عمده به آنها نسبت داده مي شود، اظهار نظري نكرده اند.
مذاكرات با اين گروه ها از سال 2013 با وساطت مالزي آغاز شد، اما پس از روي كار آمدن دولت نظامي تايلند در سال 2014 اين مذاكرات از روند خود بازماند و تاكنون به نتيجه قابل قبولي منتج نشده است.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي