۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 82635591
T T
۰ نفر
آغاز دوره طلایی توسعه شبكه ریلی در سال جاری/ امسال 919 كیلومتر خط ریلی جدید به بهره برداری می رسد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح 6 پروژه های ریلی در سال جاری، گفت: در سال جاری ساخت 919 كیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد كه این اقدامات معادل عملكرد 5 ساله اقدامات در حوزه ریلی است و یك دوره طلایی در بخش راه آهن كشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی؛ خیرالله خادمی با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبكه ریلی در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی در سال 92 برای تسریع در تكمیل و ساخت پروژه‌های وسعه شبكه ریلی كشور، اولویت بندی ای انجام داد كه براساس این اولویت بندی ها بتوانیم پروژه های با اهمیت را در دوره زمانی كوتاه تری به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینكه حدود 3 هزار و 400 كیلومتر راه آهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت 4 هزار و 500 كیلومتر راه آهن دیگر در حال مطالعه بود، همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویت بندی بین پروژه‌ها انجام می‌شد تا اقدامات تسریعی را در برخی از پروژه ها به اجرا برسانیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به معیارهای مورد نظر در بحث تعیین اولویت ها اظهار داشت: این اولویت بندی‌ها براساس اهمیت مسیرها و اتصال مراكز استان ها به شبكه ریلی و میزان ظرفیت جابه جایی بار و مسافر در این محورها انجام شد. همچنین دومین معیار در اولویت قرار گرفتن پروژه ها برای ساخت و تكمیل، میزان پیشرفت فیزیكی آنها بود.
این مقام مسووول افزود: این اولویت ها در ستاد اقتصاد مقاومتی كشور هم به تصویب رسید و براساس این اولویت بندی ها قرار شد در مرحله اول، پنج مركز استان را در سال 96 به شبكه ریلی متصل سازیم و این پروژه های نیمه تمام را تكمیل كنیم.
خادمی تاكید كرد: البته به غیر از اتصال 5 مركز استان به شبكه ریلی، تكمیل چند پروژه ریلی هم در دستور كار قرار گرفت، از جمله پروژه راه آهن خواف- هرات كه محدوده مورد تعهد ایران در این پروژه ،امسال به بهره برداری خواهد رسید. همچنین بخشی از مسیر ریلی یزد- مهریز هم در سال جاری افتتاح می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه مجموع خطوط ریلی كه ساخت و تكمیل آن تا سال جاری كه در دستور كار شركت ساخت و توسعه زیربناهای ما تعریف شده بود حدود 919 كیلومتر ریل جدید بوده كه این تعهد امسال اجرایی می شود.
وی ادامه داد: زیرسازی بخشی از این خطوط جدید ریلی در سال های گذشته پیشرفت فیزیكی داشته، اما عموما روسازی ها در دولت های گذشته به دلیل كمبود ریل و هزینه های بالاتر انجام نشد. در حال حاضر نزدیك به 600 كیلومتر از این رقم ریل گذاری شده است كه 330 كیلومتر از این رقم تنها در 5 ماه گذشته انجام شده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاكید بر اینكه راندمان ریل گذاری در 5 ماه گذشته حدود 330 كیلومتر بوده كه معادل متوسط ریل گذاری 2 سال ریل گذاری در كشور است، یه ایلنا گفت: این موفقیت و ركورد بی سابقه در حوزه ریلی كشور با حمایت دولت، سازمان برنامه در بخش تامین منابع و تاكید رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و همكاری بین سطوح مختلف شركت ساخت انجام شده كه در طول این مدت شركت های متعدد پیمانكاری در این پروژه به صورت شبانه روزی حضور داشتند.
خادمی با اشاره به اتصال 5 مركز استان كشور به شبكه ریلی سراسری در سال جاری اظهار داشت: این محورها اهمیت بسیار بالایی در ترانزیت بار و جابه جایی كالا دارند و در اولویت قرار گرفتند.
وی گفت: خوشختانه راه اهن همدان كه یكی از مهم ترین محورهای ریلی كشورمان محسوب می شود چندی پیش با حضور رییس جمهوری به افتتاح رسید و همچنین اخیرا ریل به كرمانشاه رسید و در حال حاضر در این مسیر اقدامات مربوطه برای بهره برداری از مسیر و تردد قطار در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه تا حداكثر دو ماه دیگر قطار در این مسیر تردد خواهد داشت، گفت: تنها در این مسیر در 5 ماه گذشته چیزی حدود 100 كیلومتر ریل گذاری انجام شد كه ایتن رقم در مقایسه با عملكردها در سال های گذشته بسیار قابل توجه است.

** راه‌آهن ارومیه تا پایان شهریور آماده تحویل می‌شود
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره تحویل پروژه راه اهن ارومیه تا حداكثر پایان شهریور ماه اظهار داشت : مسیر بعدی راه آهن ارومیه است كه از مراغه به مهاباد و نقده به ارومیه می رسد طول این محور 98 كیلومتر است كه در حال حاضر 21 كیلومتر از ساخت این مسیر باقی مانده است و ایستگاه راه اهن ان هم در حال حاضر بلای 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی با اشاره به اتمام یكی از بزرگ ترین پروژه های ریلی كشورمان تا حداكثر سه ماه آینده گفت : یكی دیگر از اولویت ها ما در ساخت پروژه های ریلی،مسیر ریلی قزوین- رشت است كه باتوجه به تاثیری كه در تكمیل كریدور شمال به جنوب كشور دارد یكی از بزرگ ترین پروژه های ریلی محسوب می شود. كریدور ریلی جنوب به شمال از بندر عباس شروع و تا تهران ادامه دارد و با تكمیل راه اهن قزوین – رشت و با ساخت محور ریلی رشت- آستارا تمام حلقه های ریلی این كریدور تكمیل و به هم وصل می شود.
خادمی افزود: اگر این حلقه از كریدور شمال به جنوب تكمیل شود، ریل از حلیج فارس به دریای خزر وصل می شود و به این ترتیب یك كریدور پیوسته ریلی در این مسیر خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در این مسیر در منطقه البرز باید احجام و ابنیه های سنگین ساخته می شد به طوری كه برای تكمیل راه اهن قزوین- رشت، 26 كیلومتر تونل و گالری ، 8.5 كیلومتر پل ساخته شده است. در حال حاضر 38 كیلومتر از این مسیر ریلی باقی مانده است كه حداكثر تا سه ماه آینده به اتمام می رسد و این پروژه را هم تحویل می دهیم.
این مقام مسئول تاكید كرد: البته یكی از دلایل تاخیر در تحویل این پروژه تامین ورقه های فولادی مورد استفاده در ساخت یكی از پل های پروژه است كه برای تامین آن، با یك كارخانه داخلی اكسین اهواز قرارداد داریم كه این كارخانه تاخیر در تحویل این ورقه ها داشته است.
خادمی با اشاره به اتصال تبریز به شبكه ریلی از یك مسیر جدید اظهار داشت: این پروژه هم در اولویت قرار گرفت و ریل از یك مسیر جدید از بستان آباد به تبریز می رسد و مسیر فعلی میانه تا تبریز را حدود 100 كیلومتر كوتاه می كند. از این پروژه حدود 75 كیلومتر باقی مانده است كه زیرسازی ان در حال اتمام و ریل گذاری به سرعت در حال انجام است. قرار بر این است كه این پروژه را هم دهه فجر سال جاری تحویل دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه در سال جاری ساخت 919 كیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد، گفت: سال 96 را سال و دوره طلایی توسعه شبكه ریلی می دانیم. اگر نگاهی به راندمان سال های گذشته داشته باشیم، می بینیم كه با بهره برداری از این 919 كیلومتر معادل عملكرد 5 ساله اقدامات در حوزه ریلی كشور انجام شده است كه این یك اقدام بی‌سابقه در این بخش از حمل و نقل كشورمان است.
وی تاكید كرد: تا كنون برای اجرای پروژه های اتصال مركز استان ها به شبكه ریلی حدود 80 میلیون متر مكعب خاكبرداری و خاك ریزی انجام شده كه این رقم در عملیات عمرانی و مهندسی بسیار قابل توجه است. همچنین در این پروژه ها 37 كیلومتر تونل و گالری و 17 كیلومتر پل خاص بالای 20 متر ارتفاع ساخته شده است كه هر كدام از این اقدامات، پروژه های منحصر به فرد هستند و ابر پروژه محسوب می شوند كه اجرای آنها در تاریخ راهسازی و راه آهن سازی كشور بی سابقه بوده و یك افتخار محسوب می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9189*9189 خبرنگار: اسماعیل داودی
۰ نفر