۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82637733
T T
۰ نفر
خشكسالی 175 میلیارد ریال به مراتع خراسان شمالی خسارت وارد كرد

بجنورد- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: پدیده خشكسالی امسال 175 میلیارد ریال به مراتع این استان خسارت وارد كرده است.

حسن وحید روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: امسال میزان تولید علوفه قابل برداشت در مراتع استان در مقایسه با پارسال 30 هزار تن كاهش داشته است.
وی افزود: در سال هایی كه میزان بارندگی در حد نرمال است، 240 هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می شود كه نیمی از آن قابل برداشت است اما امسال تنها 90 هزار تن علوفه در مراتع استان قابل برداشت است.
وی اظهار كرد: امسال میزان تولید علوفه در مراتع استان در مقایسه با سال هایی كه میزان بارندگی نرمال است، 25 درصد كاهش یافته است كه ارزش ریالی این میزان كاهش، 175 میلیارد ریال برآورد شده است.
وحید در بخش دیگر سخنان خود درباره حضور دام مجاز در مراتع استان گفت: حضور دام های غیرمجاز و بیش از ظرفیت در مراتع یكی از دغدغه های همیشگی است اما زیرساخت ها برای حل این مشكل مهیا نیست.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح كرد: این اداره كل به راحتی می تواند نسبت به حل مشكل و خارج كردن دام غیرمجاز مبادرت ورزد اما پیش از این اقدام های برخوردی باید زیرساخت ها و زمینه های لازم مهیا باشد.
وی تاكید كرد: روستاییان برای معیشت خود و نگهداری دام نیازمند استفاده از مراتع هستند و هنوز شرایط برای اینكه از حضور در عرصه های طبیعی بی نیاز شوند ایجاد نشده است.
وحید گفت: دامداران باید حمایت شوند و ایجاد مشاغل در روستاها برای كسب درآمدهای پایدار مورد توجه قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، مساحت مراتع استان بدون احتساب نواحی جنگلی و بیابانی یك میلیون و 414 هزار و 850 هكتار است.
مراتع خوب و متراكم 7.9 درصد، مراتع نیمه متراكم 44.3 درصد و مراتع فقیر 47.7 درصد از كل مساحت مراتع استان را به خود اختصاص داده اند.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت بیش از یك میلیون و 400 هزار هكتار مرتع، بیش از 183 هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
7185/ 6042/1772 *خبرنگار: كبری علی آبادی **انتشاردهنده: مجید ملازاده
۰ نفر