۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82639243
T T
۰ نفر

تكرار سریال آتش افروزی در نیزارهای تالاب انزلی

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82639243
تكرار سریال آتش افروزی در نیزارهای تالاب انزلی

انزلی - ایرنا - برای چندمین بار طی روزهای اخیر، نیزار و علفزارهای حاشیه تالاب بین المللی بندرانزلی طعمه حریق شد و بررسی ها، حكایت از عمدی بودن این آتش سوزی ها به دست افراد سودجو دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا شامگاه دوشنبه سریال آتش افروزی در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی و علفزارهای حاشیه آن به دست افراد سودجو تكرار شد و با توجه به از بین رفتن منابع طبیعی و ذخائر این میراث طبیعی و بین المللی ، لازم است مسئولان اجرایی و قضایی این شهرستان ، تسریع در برخورد جدی با عاملان این حوادث را برای عبرت سایرین ، در دستور كار قرار دهند .
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی دوشنبه شب در حاشیه اطفای حریق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: با گزارش تلفنی به شماره 125 در ساعت 21 و 45 دقیقه مبنی بر وقوع حریق در علفزار و نیزارهای ضلع جنوب غربی تالاب انزلی و در حاشیه كیلومتر 10 جاده انزلی به رضوانشهر ، ماموران آتش نشانی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
اسماعیل خجسته افزود: با توجه به مسیر دسترسی سخت به محل آتش سوزی ، با استفاده از شش دستگاه خودروی آتش نشانی و 20 آتش نشان ، پس از چهار ساعت تلاش، حریق مهار شد.
وی با اشاره به وقوع آتش سوزی های مكرر در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی و علفزارهای حاشیه آن تصریح كرد: باتوجه به تكرار سریال آتش سوزی در این مناطق، قطعا افرادی سودجو با اهداف از پیش تعیین شده، اقدام به آتش زدن منابع طبیعی می كنند.
خجسته با اظهار امیدواری از برخورد جدی مسئولان با افراد خاطی برای عبرت سایرین تاكید كرد: نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی در مرداد ماه جاری بیش از 290 مورد عملیات انجام داده اند كه یكصد و 65 مورد از آنها مربوط به حریق باغات ، علفزارها و نیزارهای تالاب بین المللی انزلی و بیش از 38 مورد حریق ضایعات بوده كه اطفای این حریق ها ، با بیش از ده ها ساعت صرف زمان ، انرژی بسیاری از نیروهای آتش نشانی می گیرد.
وی همچنین با اشاره به انجام 30 مورد عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانان بندرانزلی در مردادماه جاری یاد آور شد: 12 مورد اطفای حریق مسكونی، 10مورد اطفای حریق واحدهای تجاری، پنج مورد حریق واحدهای اداری، امداد و نجات به پنج خودرو ، عملیات امداد و نجات در هشت مورد تصادفات جاده ای نیز توسط آتش نشانان بندرانزلی انجام شده و همچنین در حوادث ماه اخیر، 10 مصدوم آتش نشان و 11 مصدوم از شهروندان، به بیمارستان منتقل شده اند.
شهردار بندرانزلی نیز در حاشیه اطفای این حریق به خبرنگار ایرنا گفت:با توجه به دور بودن محل حریق از جاده اصلی و دسترسی سخت به آن ، این حریق، آتش افروزی در منابع طبیعی محسوب شده و با توجه به عمدی بودن آن ، دستگیری و مجازات عاملان این آتش افروزی توسط مراجع قضایی و انتظامی در دستور كار است.
موسی فكور با اشاره به استفاده از ماشین آلات شهرداری برای گشودن مسیر دسترسی آتش نشانی به محل حریق افزود: اینگونه آتش افروزی ها علاوه بر اینكه انرژی بسیاری از آتش نشانان می گیرد ، موجب كاهش توان عملیاتی آنان برای خدمت به شهروندان در مواقع بروز حوادث می شود.
وی تصریح كرد: با توجه به تكرار سریال آتش سوزی نیزارهای تالاب و علفزارهای حاشیه آن، موضوع در شورای تامین شهرستان مطرح و از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا تالاب انزلی با حدود تالاب انزلی با 193 كیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است و بعنوان مهارگر سیلاب ها، مطبوع كننده هوا، پناهگاه پرندگان و آبزیان ، رویشگاه لاله ها و نیلوفرهای آبی ، پالایش دهنده آلاینده ها ، تامین كننده آب كشاورزی مزارع پیرامون و تفرجگاه انسان ها از مدت ها پیش به دلیل حجم بالای رسوبات ، فاضلاب های صنعتی و شهری ، پسماندها و سموم كشاورزی در معرض آسیب شدید قرار دارد و آتش سوزی های اخیر نیز زخم های كاری دیگری را بر پیكره آن وارد كرده است.
بندرانزلی در 40 كیلومتری غرب مركز گیلان واقع شده و 70 آتش نشان در سه ایستگاه آتش نشانی در امر خدمت رسانی به مردم فعالیت می كنند.
خبرنگار: رضا اكبری ** انتشاردهنده: كبیری
7471/2007