۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82639843
T T
۰ نفر
استادخلبان: استفاده از شبیه ساز بین خلبانان و مراقبان پروازضروری است

تهران - ایرنا - یك استاد خلبان می گوید: برای ارتقای ایمنی پروازها و برقراری ارتباطات و مكالمات هوانوردی صحیح، استفاده از شبیه ساز (سیمیلاتور) آموزشی بین خلبانان و مراقبان (كنترلر) پرواز در كشور ضروری است.

به گزارش ایرنا، «مهرداد مظاهری» روز سه شنبه در نخستین همایش رویكردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی درمحل دانشكده صنعت هوانوردی ، افزود: عامل انسانی در 98 درصد سوانح هوایی جهان تاثیرگذار است و براساس گزارش منابع صنعت هوانوردی، سهم هواپیما در این سوانح بسیار كم است.
وی بر ضرورت ورود سازمان هواپیمایی كشوری بر استفاده از شبیه ساز آموزشی بین خلبانان و كنترلرهای هوایی تاكید كرد و گفت: در برخی از كشورهای جهان و امریكا به عنوان مهد صنعت هوانوردی، تمام سوانح هوایی در جهان پیگیری می شود تا دلایل وقوع سوانح هوایی در جهان جمع آوری شود.
مظاهری با بیان اینكه قوانین صنعت هوانوردی در جهان شامل چندین كتاب می شود، گفت: اگر به انجام صحیح مكالمه خلبانان و كنترلرها دقت نشود و این مكالمات سرسری گرفته شود ممكن است در هوا و یا زمین چند هواپیما به یكدیگر برخورد كنند.
وی گفت: روازنه در مكالمات خلبان با كنترلرهای پروازی شاهد اشتباهات زیادی هستیم، در حالی كه با اشتباه یك خلبان ممكن است جان 200 تا 300 مسافر به خطر بیافتد و در اشتباهات كنترلرها جان مسافران و ده ها هواپیما به خطر می افتد.
این استاد خلبان شركت هوایی قشم ایر یادآورشد: در دهه 1990 میلادی اشتباه برقراری تماس بین خلبان و برج مراقبت در جزایر قناری اسپانیا سبب شد با برخورد دو هواپیمای 747 در این فرودگاه، حدود 800 مسافر جان خود را از دست بدهند.
مظاهری افزود: برگزاری دوره های آموزشی زبان برای خلبانان در كشورهای جهان بین 2 تا 3 سال است اما معتقدیم باید این دوره های آموزشی برای خلبانان هر 6 ماه یك بار برگزار شود تا خطای انسانی در برقراری ارتباطات با كنترلرهای برج مراقبت بیش از پیش كاهش یابد.
وی تاكید كرد، برای ارتقای ایمنی پروازها تسهیل ارتباطات بین خلبان و متخصصان برج مراقبت ضروری است تا از بروز هرگونه سوء مكالمات و ارتباطات بین خلبان و برج مراقبت جلوگیری شود.
به گفته این استاد خلبان، هم اكنون استفاده از شبیه ساز آموزشی بین خلبان و كنترلرهای پرواز در بسیاری از كشورهای جهان و برخی از كشورهای همسایه مرسوم شده و بهتر است در ایران نیز استفاده از این شبیه سازها توسط سازمان هواپیمایی كشوری اجباری شود.

**كنترلر پرواز نباید خطا كند
یك استاد كنترلر پرواز نیز در این همایش گفت: یك كنترلر باید از نظر هوش و حافظه، قدرت تصمیم گیری خوبی داشته باشد تا در زمان ضروری بتواند در انجام وظایف ابتكار عمل داشته باشد.
«حسین پیروزی» افزود: یك خلبان موظف است جان مسافران هواپیمای خود را حفظ كند، اما یك كنترلر ممكن است در یك زمان ده ها هواپیما را در آسمان هدایت و مسئول جان هزاران نفر است و باید مواظب باشد مرتكب خطای انسانی نشود.
معاون آموزشی سابق شركت هواپیمایی ماهان بیان كرد: یك كنترلر موفق باید روحیه خلبانان پروازها را به خوبی بشناسد تا ارتباط صحیحی بین آن دو برقرار شود. تبادل یك كلمه نادرست بین خلبان و برج مراقبت سبب شد یك فروند هواپیمای باری 747 كره جنوبی در سال 54 به كوه های كن اثابت كند.
این مدرس دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری افزود: به طور كلی انسان جایزالخطا است،اما یك متخصص مراقبت پرواز اجازه ندارد مرتكب خطا شود زیرا در یك زمان ممكن است یك اشتباه باعث از دست رفتن جان عده زیادی از مسافران هوایی شود.
به گزارش ایرنا، امروز نخستین همایش رویكردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی، توسط شركت هواپیمایی قشم ایر با همكاری سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه ها با حضور متخصصان و كارشناسان كنترل مراقبت پرواز و خلبانان و اساتید دانتشگاهی در دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**1108 **1561**خبرنگار:ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا