جیرانی: فیلم خوب راه خود را برای دیده شدن پیدا می كند

تهران - ایرنا - مدرس كارگاه تجربه های شخصی از ایده تا اجرای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت، گفت: فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی می تواند راه خود را باز كند و دیده شود.

به گزارش شامگاه چهارشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، نخستین روز جشنواره فیلم سلامت با نمایش 6 فیلم بلند سینمایی و بیش از 20 مستند حرفه ای و دانشجویی در پردیس چارسو آغاز به كار كرد.
در این دوره از جشنواره هر روز یك كارگاه و یك پنل تخصصی با حضور كارگردانان مطرح سینمای ایران برگزار می شود كه در نخستین روز فریدون جیرانی به موضوع تجربه های شخصی و تهمینه میلانی به موضوع خشونت علیه زنان پرداختند.

**نسل جوان نباید بترسد و وارد هنر شود
فریدون جیرانی در كارگاه تجربه های شخصی از ایده تا اجرا، اظهار داشت: از حضور در میان جوانان همیشه می آموزم و لذت می برم. نسل ما باید بین جوانان باشد تا از زمانه عقب نماند. به همین دلیل در كلاس های مختلف فیلمنامه نویسی و كارگردانی تدریس می كنم تا با جوانان در ارتباط باشم.
وی با اشاره به تعریفی از ایده، گفت: ایده تم یك اثر است و بعد از بررسی آن شیوه پرداختن به ایده در شورای پروانه ساخت بررسی می شود. از این رو كاربرد عبارت سینمای مستقل در ایران معنایی ندارد. این واژه در سینمای آمریكا توسط كارگردانانی استفاده شد كه نمی خواستند نظرات نظام سرمایه داری را در آثار خود اعمال كنند.
كارگردان «پارك وی» در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر این كه آیا موانعی برای حضور جوانان در عرصه فیلمسازی و ترجیح روابط بر ضوابط وجود ندارد، گفت: جوانان نباید به این سوالات ذهنشان را مشغول كنند. دانشجویان از هر رشته ای می توانند فیلم خوب بسازند. نسل جوان نباید بترسد و وارد هنر شود.
جیرانی افزود: امروزه فیلمسازی برای جوانان ساده تر شده است و جوانی مثل سعید روستایی بعد از ساخت فیلم كوتاه، فیلم خوبی مثل «ابد و یك روز» می سازد. به نظرم فیلم، موسیقی، تئاتر و ترانه خوب با وجود هر مانعی دیده و شنیده می شود و راه خود را باز می كند.
كارگردان فیلم «خفگی»، گفت: متاسفانه مشكل امروز سینما نداشتن فیلمنامه های خوب است. نسل جوان باید از نوشتن شروع كند. نسل امروز دسترسی خوبی به اطلاعات دارند. در فیلمنامه نویسی جهان بینی نسبت به پیرامون اهمیت بسیار دارد. سینما درباره انسان است و جهان بینی نسبت به انسان مهم ترین نكته در فیلمنامه نوشتن است.
وی درباره روند اقتباس در ایده پردازی، گفت: اقتباس گاهی مترادف با دزدی است. اما گاهی واقعی است و در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت از فیلمنامه های اقتباسی استقبال می كند. در این شرایط حق مولف كاملا رعایت می شود.
تهیه كننده و مجری سابق برنامه «هفت» درباره انواع فیلمنامه نویسی، عنوان كرد: در حال حاضر سه نوع فیلمنامه نویسی كهن الگویی، ضد پیرنگ و خرده پیرنگ رایج است. زنده یاد كیارستمی از جمله فیلمسازانی است كه از ضدپیرنگ استفاده می كند. خرده پیرنگ نیز با فیلم های موج نو راه افتاد و بعدها به آمریكا نفوذ كرد. در سینمای ایران متاسفانه ایده ها عمیق نمی شوند.

**فیلمساز شدم تا بتوانم حرف هایم را بزنم
در پنل تخصصی با موضوع «خشونت خانگی» كه عصر امروز در جشنواره فیلم سلامت برگزار شد تهمینه میلانی، گفت: بازی كردن در نقش شخصیت های منفی كار دشواری در سینماست چون مردم این مسائل را باور می كنند. بنابراین قدردان زحمت هر سه بازیگر فیلم هستم.
وی درباره دلیل انتخاب سوژه این فیلم، افزود: این مسائل به گذشته ما برمی گردد من در خانواده نسبتا خوبی بزرگ شدم. خانواده ای كه در آن امكان رشد وجود داشت. پدرم پزشك بود و به جای غریبه ای منتقل شده بودیم و مادرم هر روز ما را به سینما می برد بنابراین از همان كودكی علاقه به فیلمسازی در من رشد كرد.
این كارگردان سینما با بیان اینكه در جامعه ما زن های بی شماری با من حرف می زنند و پدیده ای به اسم آبرو را نام می برند ناراحت می شوم، گفت: وقتی كسی دچار خشونت خانگی می شود از او می پرسیم چرا چیزی نگفتی و می گویند از ترس آبرویم نگفتم. در حالی كه كسی كه می زند آبرویش می رود نه كسی كه دچار خشونت شده است.
میلانی درباره این سوال كه منظور از «راه های نرفته» در عنوان فیلم چیست؟ گفت: شخصیت زن فیلم زمانی اقدام می كند كه آسیب های زیادی دیده است. در حالی كه در همان زمان آشنایی یا زمانی كه اولین سیلی را خورد می توانست از خودش واكنش نشان دهد. ما صحنه ای كه خشونت را خیلی نشان دهد در فیلم نداریم. چون نشان دادن این صحنه ها خودش خشونت به بار می آرود.
فراهنگ**9246**3404** خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار: محسن اسماعیلی