۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82643814
T T
۰ نفر
هجدهمین كنگره میكروب شناسی با تمركز بر موضوعات تازه این علم برگزار می شود

تهران- ایرنا-دبیرعلمی هیجدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران از برگزاری این كنگره طی سه روز، با تمركز بر موضوعات جدید و پنل های تخصصی این علم خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر عباسعلی ایمانی فولادی در نشست خبری این كنگره امروز (شنبه) اظهار كرد: كنگره امسال را با نوآوری هایی برگزار می كنیم. یكی از این نوآوری ها برگزاری سه پنل تخصصی برای اولین بار است؛ یك پنل مربوط به میكروبیوتا با حضور پروفسور ماسوتی از ایتالیا و دكتر مصطفی قانعی رییس انیستیتور پاستور داریم.
دبیر علمی هیجدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران افزود: پنل علمی دیگر پنل سلول های بنیادی و بیماری های عفونی است كه برای اداره آن از ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست كرده ایم حضور داشته و توضیح دهند چطور می توان از این سلول ها در مبارزه با بیماری ها استفاده كرد. ریاست این پنل را دكتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برعهده دارد.
ایمانی فولادی ادامه داد: پنل دیگری كه امسال برای دومین بار برگزار می شود پنل متابولیت های میكروبی و سرطان با حضور پروفسور خاویر گوآرو از اسپانیا است كه به طور كلی بحث تازه ای است.
به گزارش ایرنا هیجدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران به همت انجمن میكروب شناسی از 7 تا 9 شهریور با محورهای مقاومت های میكروبی نسبت به داروها، میكروب شناسی مواد غذایی، عفونت های بیمارستانی، واكسن های میكروبی، میكروبیوم، اخلاق در پژوهش، زئونوزها (بیماری های مشترك بین انسان و حیوان) و میكروب شناسی دامپزشكی، پروبیوتیك ها و پربیوتیك ها در سالن های مختلف دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تهران با حضور اساتید داخلی و خارجی این حوزه برگزار می شود.
مراسم افتتاحیه این كنگره روز هفتم شهریور با تقدیر از مرحوم دكتر قره گوزلو و بهمن تولایی از پیشكشوتان میكروب شناسی همچنین سه نفر از اساتید بنام میكروب شناسی كشور برگزار‌می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله همچنین جوان گرایی و رویكرد به كادرسازی در بخش میكروب شناسی را از دیگر اهداف این كنگره دانست و گفت: برای كنگره امسال تعداد سخنران ها را به 180 سخنران از میان نویسندگان مقاله ها و افراد مختلف از سراسر كشور افزایش داده ایم و این سخنران ها در 5 سالن و طی 3 روز در دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تهران برگزار می شود.

***ثبت نام 1500 نفر در كنگره و توجه ویژه به جوانان
رییس انجمن میكروب شناسی ایران نیز در این نشست با اشاره به دلیل برگزاری كنگره میكروب شناسی گفت: برگزاری این كنگره در ادامه برنامه های بلندمدت انجمن برای تبادل نظر و تبادل با اساتید داخلی و خارجی این حوزه و طرح مسائل، پاسخ به سوالات و پرداختن به چالش های میكروب شناسی انجام می شود.
محمدمهدی فیض آبادی افزود: گرایش و علاقمندی جوانان برای شركت در این حوزه زیاد شده است، 1500 نفر برای شركت در كنگره ثبت نام كرده اند، 1200 مقاله پذیرفته شد و 180 نفر در این كنگره سخنرانی خود را ارائه خواهند كرد.
وی ادامه داد: همچنین 16 پنل داریم در موضوعات تخصصی داریم، ضمن اینكه در كنار برگزاری كنگره نمایشگاهی از فناوری های درخدمت دانش میكروب شناسی نیز ترتیب داده ایم.
فبض آبادی گفت: غیر از این كارگاه های آموزش هدفمند برای ترتیب نیرو و طرح مسائل و مشكلات آزمایشگاهیان و تك رشته ای های علوم آزمایشگاهی نیز در روزهای كنگره برگزار می شود.


*** كاهش عفونت های بیمارستانی با كمك میكروب شناسان ممكن است
همچنین در این نشست ایمانی فولادی در پاسخ به سوالی در مورد عفونت های بیمارستانی و راهكارهای میكروب شناسان برای حل این چالش مهم گفت: عفونت های بیمارستانی هر ساله به دلیل مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها در كشور، همچنین مصرف آنتی بیوتیك ها در طیور و دام ها برای افزایش رشد آنها، موجب مقاومت افراد به آنتی بیوتیك ها شده و عفونت های بیمارستانی شده است.
وی افزود: بنابراین كاهش عفونت های بیمارستانی و مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیك ها عزم جدی در سراسر كشور را می طلبد. آزمایشگاه ها، شركت های سازنده داروهای آنتی بیوتیك، كلینیسین ها (پزشكان بالینی) و حتی مردم باید برای حل این مشكل تلاش كنند.
فیض آبادی نیز با مهم دانستن این امر اظهار كرد: بكارگیری میكروب شناس متخصص و كسب مشاوره از آنها در بیمارستان ها بر اساس آیین نامه های موجود ممكن نیست و همین امر كلاف تشخیص، پیگیری و درمان بیماری ها را مشكل كرده است.
وی با اشاره به گستردگی و ابعاد فراوان علم میكروب شناسی یادآور شد: میكروب شناس ها سریع تر می توانند بیماری و دلیل آن را تشخیص دهند و آزمایشگاه هایی كه از میكروب شناس ها كمك می گیرند موفق تر بوده اند.
رییس انجمن میكروب شناسی ایران در مورد آمار عفونت های بیمارستانی نیز تصریح كرد: آمار دقیقی از این امر در دست نیست و در بیمارستان های مختلف آمار متفاوت است از 4.5 درصد تا 25 درصد ابتلا به عفونت بیمارستانی گزارش شده است، در حالیكه آمار مطلوب كمتر از 5 درصد است.

*** حضور 8 سخنران خارجی و تقدیر از مرحوم قراگوزلو
دبیر اجرایی هجدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران نیز گفت: هجدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران با حضور 8 سخنران خارجی از ایتالیا، انگلیس، فرانسه، آفریقای جنوبی و اسپانیا برگزار می شود.
در كنگره هجدهم تلاش می‌ كنیم زمینه لازم برای تبادل آخرین اطلاعات علمی و افزایش همكاری در زمینه‌های پژوهش، آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی با دانشگاه‌های داخلی و خارجی به منظور حل مشكلات سلامتی مردم منطقه فراهم آید.
داوود دربان سارو خلیل همچنین برگزاری كارگاه‌های مختلف آموزشی برای شركت كنندگان در كنگره جهت افزایش توانمندی آنان در پیشگیری، درمان و تشخیص بالینی و آزمایشگاهی عفونت‌های میكروبی را از اهداف كنگره برشمرد و افزود: در افتتاحیه كنگره نكوداشت مرحوم استاد علیرضا امیری قراگزلو برگزار خواهد شد؛ همچنین از 3 نفر از اساتید كشور در حوزه میكروب شناسی پایه و كاربردی و ساخت واكسن تقدیر خواهد شد.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
۰ نفر