۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۱
کد خبر: 82644474
T T
۰ نفر
فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست/تلاشگران عرصه فرهنگ وهنر طبیبان جامعه هستند

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ را هوای در گذر و پر نفس جامعه دانست و گفت: كسانی كه در حوزه فرهنگ و هنر تلاش می كنند، طبیبان جان جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی عصر شنبه در آیین تكریم سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه خود اظهار كرد: اگر وزارت در جمهوری اسلامی با نگاهی دینی به معنای خدمت است، در حوزه فرهنگ و هنر دقیقا معنای خادم بودن دارد.
وی افزود: به عنوان خادم اهالی فرهنگ، ادب و رسانه به این خدمتگزاری افتخار می كنم و این اغراق و تملق نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ جان و روح ایرانی و هوای تنفس و زندگی انسان است، بنابراین آنها كه تلاش می كنند این هوا سالم و عاری از آلودگی باشد، حق حیات اجتماعی دارند.
صالحی ادامه داد: اگر پزشكان طبیبان جسم هستند، اصحاب فرهنگ و هنر طبیبان روح هستند، اگر قدر پزشكان دانسته می شود، باید قدر كسانی كه در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه نیز تلاش می كنند، دانسته شود.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید، فرهنگ را هوای پر نفس جامعه دانست و گفت: این هوا را نمی توان گلخانه ای حفاظت و قطره ای تزریق كرد. این هوا باید به گونه ای باشد كه همه به اندازه كافی از آن بهره مند شوند.
صالحی خاطرنشان كرد: اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید در حفظ این فضا تلاش كنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مفتخرم كه چند دهه در میان اصحاب فرهنگ و هنر زندگی كرده ام، امروز هم این را توفیق الهی را نعمت خدادادی می دانم كه بتوانم برای این اصحاب گامی بردارم.

** فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست، گفت: فرهنگ، معاشرت، همدلی و هم نفسی است، از این رو می كوشم همدمی خوب برای اصحاب فرهنگ هنر و رسانه باشم.
صالحی تصریح كرد: تلاش می كنم خاك پای كسانی باشم كه می كوشند ورق كتاب قطور فرهنگ قطورتر شود.
عضو كابینه دوازدهم با بیان اینكه جان ایران با فرهنگ و هنر و ادب زنده است، افزود: حیف است امروز تعریف دیگری از خود ارائه كنیم و نام ما با نام دیگری قرین شود.
به گفته وی، فرهنگی كه همیشه با تحمل، مدارا، معاشرت و دریچه های گشوده تعریف شده است، بد است كه با ایران هراسی از آن یاد شود.
صالحی گفت: تنها به گذشته تاریخ وصل نیستیم و تنها از گذشته ارتزاق نمی كنیم، امروز فرهنگ، هنر، ادب و رسانه شاداب، زنده و پرتكاپو است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به جد مدعی هستیم كه هیچ كالایی به اندازه فرهنگ و هنر جهانی نیست، چند دهه برای خودرو تبلیغ كردیم، اما جهانی نشدیم.
صالحی با طرح این سووال كه چه اندازه برای فرهنگ و هنر خرج كرده ایم، افزود: امروز ما را با سینمای مان، جوایز اسكار، موسیقی فاخر، تابلوهای نقاشی، هنرهای نمایشی پر شكوه و بارزترین شخصیت های آن از جمله علی نصیریان می شناسند.

** ایرانی زنده، پرنشاط و پرتكاپو است
وی ایرانی را زنده، پرنشاط و پرتكاپو معرفی كرد و گفت: ایرانی در طول قرن های متمادی با نفس فرهنگ و هنر زنده مانده و هر جریان مهاجمی را به خاك نشانده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ارتش خود نه تنها در مقابل هجوم دشمن ایستاده ایم بلكه مغولان را با فرهنگ و هنر زمین گیر كردیم.

** دولت یازدهم در حوزه فرهنگ كارهای بزرگی كرد
وزیر ارشاد گفت: اگر می خواهیم دارای امنیت و اقتصاد پایدار و سیاست مطمئن باشیم، این كاخ و بارو را بر نفت و سلاح بنا نكنیم، هرچند این دو نیز بی اهمیت نیست.
وی با اشاره به چالش های زیاد حوزه فرهنگ افزود: دولت یازدهم در این حوزه، كارهای بزرگی انجام داد كه همگی معلول یك رویكرد جدی در فضای سیاست و فرهنگ بود.
صالحی ادامه داد: در این اتفاق بزرگ، اصحاب فرهنگ و هنر سرنوشت مردم سالارانه ای را رقم زدند.
وی ضمن قدردانی از خدمات سه ساله علی جنتی در دوره پر فراز و نشیب خدمت در وزارت ارشاد، گفت: همچنین تلاش های صالحی امیری و تكاپو، تعامل، حل مساله و بحران توسط او كه به كمك ارشاد آمد را قدر می نهم، دولتمردان باید یاد بگیرند كه بیشتر از حرف زدن، بشنوند.

**سه چالش و سه فرصت عمده حوزه فرهنگ از نگاه صالحی
صالحی با بیان اینكه در دولت یازدهم با وجود اتفاقات خوب، سه چالش عمده كیفی و كمی در حوزه فرهنگ وجود داشت، افزود: در این حوزه، تكثر نظر فرهنگی بدون قدر جامع وجود دارد، استراتژی گفت وگو راه حل این چالش است بنابراین باید به سمت رفع سوء تفاهم ها حركت كنیم زیرا نمی شود در میان میلیونها نظر حركت كرد و جامعه را در ابهام عملی قرار داد.
وزیر ارشاد، چالش دوم را وجود ابهام در حوزه فرهنگی دانست و افزود: جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد و حاكمیت از آن پاسداری كند، حق امنیت فكر، حق مالكیت فكر، حق هویت های قومی و زبانی حقوقی هستند كه جامعه نسبت به آنها حساسیت دارد.
وی شكاف های قومی و تمدنی را چالش سوم عنوان و در ادامه به سه فرصت موجود در این حوزه اشاره كرد.
صالحی یادآور شد: با وجود جدی بودن این چالش ها، امیدها كم نیست و در هیچ دوره ای از تاریخ ایران زمین، این سه فرصت با هم و یك جا وجود نداشته است..
به گفته وزیر ارشاد، جهانی شدن فرهنگ و هنر ایران زمین، یك فرصت است و طی 100 سال گذشته در همه حوزه ها چنین فرصتی در اختیار نبود، امروز ایران در همه عرصه ها حرف برای گفتن دارد كه این یك واقعیت اجتماعی است.
صالحی گفت: فرهنگ امروز ایران، ارزش افزوده است كه قابلیت مبادله در سطح جهانی دارد.
وی از سینما، موسیقی، شعر، ادبیات كودك و نوجوان و تئاتر به عنوان حوزه هایی یاد كرد كه فرصت های زیادی را برای بیشتر دیده شدن ایران در اختیار دارند.
صالحی فرصت دوم را كشوری شدن فرهنگ و هنر دانست و اضافه كرد: در چند دهه قبل، افراد برای فعالیت های هنری باید به تهران سفر می كردند ، اما امروز جای جای ایران، فضای خلاقیت، فرهنگ و ادب است.
وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته به هر استانی كه سفر كرده ام انسان هایی را دیدم سرشار از خلاقیت ادبی، فرهنگی و هنری، بنابراین امروز ایران سرای فرهنگ و هنر است كه این فرصتی بی نظیر به شمار می آید.
وزیر ارشاد از نسل جوان كه سرمایه بزرگ فرهنگ و هنر و رسانه ایران هستند به عنوان سومین فرصت موجود یاد كرد و گفت: باید قدر جوانان دانسته شود زیرا این نسل می تواند تولید اشتغال و عرضه فرهنگ و هنر را متكثر كند.
به گزارش ایرنا، مراسم تكریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و نیز جمعی از مسولان فرهنگی و هنرمندان عرصه های مختلف هنری در تالار وحدت برگزار شد.
فراهنگ ** 1880 ** 1540** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر