۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82644937
T T
۰ نفر

اداي احترام مردم انزلي به نخستين شهيد ناوگان شمال

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82644937
اداي احترام مردم انزلي به نخستين شهيد ناوگان شمال

انزلي – ايرنا- بايندر نامي آشنا براي مردم انزلي است. نامي كه نماد ايستادگي ، شجاعت و ميهن پرستي مردي است كه با امكاناتي اندك برابر تجاوز بيگانگان ايستاد و افتخار شهادت را كسب كرد.

به گزارش ايرنا ، 76 سال از روزي كه يدالله بايندر ناوسروان نيروي دريايي جان خود را بر سر انجام وظيفه نهاد مي گذرد اما يادش همچون موجهاي خزر زنده است .
ناوسروان يدالله بايندر زاده ي 1292 تهران بود اما در زماني كه ايران آبستن حوادث خطير بود براي انجام وظيفه به كناره خزر در بندرانزلي آمد .
خانواده اش حراست از مرزهاي ميهن را انتخاب كرده بودند و دريابان غلامعلي بايندر سوم شهريور 1320 يك روز پيش از او در خرمشهر در جريان درگيري‌هاي ميان قواي ايران و انگلستان به شهادت رسيد. ناوسروان يدالله بايندر در سال 1320 مسووليت كفالت فرماندهي نيروي دريايي در خزر را به عهده داشت.
به روايت تاريخ در آخرين ساعات شب دوم شهريور1320به دولت ايران اطلاع داده شد به خاطر بي‌توجهي به خواسته متفقين مبني بر اخراج نيروهاي آلماني، ارتش دو كشور شوروي و انگليس به شمال و جنوب ايران حمله خواهند كرد.
به فاصله چند ساعت ايران از زمين ، هوا و دريا در معرض تهاجم قرار گرفت. نخستين منطقه اي كه روز سوم شهريور در شمال بمباران شد ، سواحل بندرانزلي محل ديدباني ماموران ايراني بود كه باعث كشته شدن چند سرباز و درجه دار شد و پس از آن تا شب هنگام اين بمباران به تناوب ادامه داشت ، تا اينكه در ساعت 8 بعد از ظهر هشت فروند رزمناو شوروي ، كه از صبح در آب هاي خزر و سواحل شفا رود ديده شده بودند ، به نزديكي ساحل رسيدند .
صبح چهارم شهريور همزمان با شليك مسلسل از هواپيماهاي جنگي ، كشتيها نيز بندر پهلوي را گلوله باران كردند ، طي اين بمباران كه تا نزديك ظهر ادامه داشت ، ناوگان مختصر ايران در درياي خزر بدست نيروهاي شوروي افتاد و ناوسران يد الله بايندر (برادر غلامعلي بايندر كه روز سوم شهريور در جنوب به شهادت رسيد) همراه با گروهي ديگر شهيد شدند و بدين ترتيب پرونده نيروي دريائي شمال بسته شد .
در اين روز زنده ياد محمود اعتماد زاده (به آذين ) مترجم و نويسنده بزرگ ايراني نيز كه نكته جالب ديگر اين كه دركنار بايندر فرد ديگري هم بود كه در آن روز افسر جواني بود در اين حمله يك دستش را از دست داد .
گرچه مزار بايندر نخستين شهيد نيروي دريايي شمال پس از افزون بر هفت دهه وضعيت شايسته و درخوري ندارد و در جوار سيلو و انبار كالاهاي بندرگاه انزلي قرار دارد اما پرونده ي رشادت ، فداكاري و ميهن پرستي او همچنان گشوده مانده تا جمعي از مردم انزلي كه در ميانشان قهرماناني چون سرلشكر شهيد موسي نامجو را پروراندند با نثار گل و فاتحه بر مزار وي حاضر شوند.
آييني كه علاوه بر نمايندگان سازمانهاي مردم نهادي چون انجمن طرفداران توسعه انزلي و فعالان اجتماعي جمعي از اعضاي شوراي شهر ، مسئولان فرمانداري و بندرگاه انزلي در آن حضور داشتند.
مجيد لاهوري از كنشگران اجتماعي انزلي در اين آيين گفت : يدالله بايندر در مقابل متجاوزان ايستادگي كرد و براي مبارزه با سلطه بيگانگان به شهادت رسيد.
وي با بيان تاريخچه اي از شهادت بايندر اظهار داشت : ياد و خاطره اين شهيد و تمامي شهداي ميهن را گرامي مي داريم .
وي با اشاره به اين كه بايندر هنگام شهادت تنها 28 سال از عمرش مي گذشت افزود: بايندر با امكانات و تجهيزات اندك در مقابل متجاوزان ايستادگي كرد و گفت :اجازه نمي دهم تاريخ از من بعنوان خائن ياد كند .
وي با بيان اين كه مزار شهيد بايندر شايسته و در شان اين شهيد نيست خاطرنشان كرد : از شوراي شهر و شهرداري مي خواهيم جايگاه مناسبي براي اين شهيد گرانقدر احداث كنند و نام خيابان جوار بندر همچنان بايندر باقي بماند .
چند سال پيش سخن از انتقال مزار شهيد بايندر به محوطه موزه نيروي دريايي در انزلي بود كه اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.
در ادامه مراسم ليلا پوررز مشاور فرماندار انزلي نيز با بيان اين كه به پاسداشت تلاش بايندر كه جانش را براي ايران گذاشت به نمايندگي از مردم انزلي بر مزار اين شهيد حاضر شده ايم بر لزوم تشكيل ستاد تكريم بزرگان شهرستان تاكيد كرد .
همچنين عباسيان امين از راهنمايان گردشگري منطقه با اشاره به شمه اي از تاريخ اين شهرستان و افتخار افريني هاي بايندر اظهار داشت : بايد براي حفظ هويت ، تاريخ و فرهنگ خود تلاش كنيم .
پونه نيكوي شاعر خوب اهل انزلي نيز به افتخار بايندر شعري را كه براي غواصان شهيد وطن سروده بود بازخواني كرد .
در بخشي از اين شعر چنين امده : جنگ از آغوش مادران وطن، شور شيدايي و جنون آموخت / گرچه افتاده بود مشكل‌ها، هر چه را بود عشق آسان كرد..
دليران اين آب و خاك از گذشته تا اكنون با نثار جان خود از ميهن و هموطنان و ارزشهاي انساني و ايماني دفاع كرده اند.راهشان همچون موجهاي خزر همواره ماندگار و پويا باد .
خبرنگار: بابايي
6030