۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۲
کد خبر: 82645367
T T
۰ نفر
5 شهریور؛ تولد جوانمردی و پهلوانی به نام غلامرضا تختی

تهران- ایرنا- پنجم شهریور، سالروز تولد بزرگ مردی است كه واژه هایی چون اخلاق، جوانمردی، پهلوانی و قهرمانی در كنام نام جهان پهلوان «غلامرضا تختی» معنی پیدا كرد.

به گزارش ایرنا، تختی پنجم شهریور ماه 1309 در یكی از جنوبی ترین محلات تهران یعنی خانی آباد به دنیا آمد. از این رو پنجم شهریور هر سال بهانه ای برای گرامیداشت یاد و خاطره این مرد اسطوره ای ایران است. مردی از تبار پهلوانان و نام آوران تاریخ كه ماندگاری نامش در ذهن مردم برای كسب مدال های رنگارنگ نیست، بلكه برای با مردم بودن و با مردم زیستنش است.
تواضع، افتادگی، جوانمردی، توجه به زیردستان و اخلاق نیكو از مهمترین ویژگی های جهان پهلوان تختی بود و هیچگاه مردم ایران فعالیت های او را برای كمك به مستمندان، افراد بی بضاعت و زلزله زدگان بویین زهرا فراموش نمی كنند.
بعد از گذشت بیش از چهار دهه از درگذشت پهلوان ایران زمین، او هنوز در قلب مردم جای دارد و در بسیاری از خانه ها و مغازه ها عكس یادگاری از جهان پهلوان تختی بر روی دیوار خودنمایی می كند.
تختی از20سالگی كشتی را در باشگاه «پولاد» زیرنظر «حبیب الله بلور» آغاز كرد و در رقابت های قهرمانی كشور در سال های 1329 تا 1338 بارها قهرمان كشور و سه بار نیز پهلوان ایران شد.
تختی در اولین حضور خود در تیم ملی در رقابت های جهانی 1951 هلسینكی دروزن 79كیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیك در رقابت های 1952 هلسینكی با شكست مقابل كوریدزه (از شوروی) صاحب مدال نقره شد.
افتخارات پهلوان بزرگ كشتی ایران در رقابت های جهانی 1959 ، 1961 و 1962 تهران، یوكوهاما و تولیدو با كسب دو مدال طلا و یك مدال نقره ادامه یافت.
تختی در رقابت های المپیك 1956و1960 ملبورن و رم صاحب یك مدال طلا و یك مدال نقره و در بازی های آسیایی 1958 توكیو صاحب مدال طلا شد و آخرین بار در رقابت های جهانی 1966 تولیدو دوبنده تیم ملی را به تن كرد.
وایكینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترك، بوریس كولایف روس، پیتر بیلر امریكایی، دیتریش آلمانی، ویحزیستیوك روس، عصمت آتلی ترك، حسن كنگور ترك، الكساندر مدوید بلاروس و احمد آئیك ترك مهمترین رقیبان تختی در 14 سال حضور وی در عرصه بین الملی بودند.
تختی در فهرست بهترین های قرن اتحادیه جهانی در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت های جهانی 2007 باكو نیز از وی به عنوان یكی از مشاهیر كشتی دنیا تجلیل شد.
همچنین مدال طلای ارزشمند «حسن یزدانی» در وزن 86 كیلوگرم در پیكارهای قهرمانی سال 2017 جهان در پاریس در حالی به دست آمد كه در سكوی قهرمانی، حریفان روسی (والیف) و آمریكایی (جی دن كاكس) در سكوی سوم قرار داشتند و پرچم ایران در زمان نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، بالاتر از پرچم این دو كشور قرار داشت كه یاد و خاطره قهرمانی جهان پهلوان تختی در پیكارهای قهرمانی سال 1954 توكیو در ژاپن را زنده كرد.
آقا تختی در مسابقه های قهرمانی جهان سال 1954 در ژاپن موفق شد با كسب مدال طلای جهان، بالاتر از «بوریس كولایف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق و «جك بابلر» از آمریكا قرار گیرد و پرچم ایران بالاتر از پرچم های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریكا قرار گرفت.
البته این اتفاق یكبار دیگر در رقابت های قهرمانی سال 1989 مارتینی سوئیس اتفاق افتاد. «علیرضا سلیمانی» در حالی بر سكوی قهرمانی مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی سال 1989جهان در شهر مارتینی سوئیس ایستاد و مدال طلای جهان را بر گردن آویخت كه «بروس بومگارتنر» از آمریكا نایب قهرمان شد و «اصلان بیك خادراتسف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سكوی سوم ایستاد و در این حالت پرچم ایران بالاتر از پرچم های كشورهای آمریكا و شوروی سابق به اهتزار درآمد و بار دیگر، تاریخ برای كشتی ایران تكرار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1067**1368
خبرنگار: رضا رمضانی**انتشار: خیراله شفیعی
۰ نفر