۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82645584
T T
۰ نفر
الكترونيكي شدن گمرك ايران از پروژه هاي مهم در حوزه اقتصاد مقاومتي است

بيرجند - ايرنا - مديركل دفتر صادرات گمرك ايران گفت: راه اندازي سامانه الكترونيكي گمرك كشور از تحولات خوب در چهار سال اخير و از پروژه هاي مهم در حوزه اقتصاد مقاومتي است.

علي اكبر شاماني روز يكشنبه در مراسم افتتاح پروژه هاي هفته دولت در مرز ماهيرود سربيشه خراسان جنوبي ضمن تبريك هفته دولت افزود: گمرك به عنوان يكي از حوزه هاي اقتصادي بزرگ كشور نقش و اهميت بسزايي در توسعه دارد.
وي ادامه داد: وظايف بسيار بزرگي بر عهده گمركات است، از جمله اينكه گمرك تامين كننده سلامت جامعه است و در حوزه مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز وظيفه مهمي دارد.
وي اضافه كرد: گمرك جمهوري اسلامي ايران در چهار سال اخير تحولات بسيار خوبي تجربه كرد كه يكي از آنها راه اندازي سامانه الكترونيكي گمرك است.
وي با اشاره به اينكه يكي از پروژه هاي بسيار مهم در حوزه اقتصاد مقاومتي الكترونيكي شدن گمرك بود، يادآور شد: امروز به جايي رسيده ايم كه در كل گمركات كشور تمام اقدامات به صورت الكترونيكي انجام مي شود و هيچ عمليات كاغذي وجود ندارد، اين كمك بزرگي است كه با توجه به زيرساخت هاي مخابراتي و اينكه اكثر مكاتبات در نقاط صفر مرزي بوده، اقدام بسيار موثري است.
مديركل دفتر صادرات گمرك ايران گفت: كاهش زمان تشريفات گمركي يكي از مزاياي الكترونيكي شدن بود با توجه به اينكه درگذشته انجام تشريفات واردات 26 روز و در حوزه صادرات نيز هفت روز طول مي كشيد كه با راه اندازي اين سامانه و زيرساخت هايي كه وجود دارد مدت زمان انجام تشريفات واردات به سه روز و صادرات به يك روز كاهش يافت.
شاماني اضافه كرد: يكي از نكات بسيار حائز اهميت اين سامانه توسعه تشريفات در حوزه واردات و صادرات با 24 سازمان و درگاه در فرايند صدور مجوزها درگير است كه در اين عمليات هاي گمركي بايد اين 24 سازمان براي صدور و ورود كالاها مجوز صادر شود كه تمام مجوزها الكترونيكي صادر مي شود.
وي به ميزان درآمدها اشاره كرد و افزود: در پايان سال 92 با اينكه ميزان واردات 50 ميليارد دلار و درآمد ما حدود هشت هزار ميليارد تومان بود كه در پايان سال 95 ميزان واردات به 44 ميليارد دلار رسيد ولي با استقرار اين سامانه و جلوگيري از بسياري تخلفات توانستيم پايان سال 95 علي رغم كاهش ميزان واردات، درآمد حاصل از امور گمركي را به 18 هزار ميليارد تومان برسانيم.
وي اظهار كرد: يكي ديگر از پيشرفت هاي چند سال اخير استقرار سيستم ها و سامانه هاي كنترلي بود، بر اساس آخرين آمار تا پايان سال 92 در مجموع گمركات فقط پنج دستگاه ايكس ري با تكنولوژي قديمي مستقر بود كه در پايان سال 95 به 12 دستگاه افزايش يافت.
وي ادامه داد: نخستين دستگاه پرسرعت ايكس ري در گمرك شهيد رجايي مستقر شد كه با سرعت 60 كيلومتر اسكن مي كند كه با توجه به حجم كار در اين گمرك استقرار يافته است.
مدير كل دفتر صادرات گمرك ايران يادآور شد: همچنين نصب 19 دستگاه ايكس ري در دستور كار است كه اكنون در حال انعقاد قرارداد و خريداري و ساخت است كه قرار است از توليد داخل استفاده شود.
شاماني گفت: مرز ماهيرود خراسان جنوبي با توجه به موقعيت و اهميت خاصي كه دارد، با توجه به پيگيري هاي مكرر مسئولان يك دستگاه ايكس ري امسال در آن نصب خواهد شد.
وي تصريح كرد: از لحاظ گمركات ايران گمرك ماهيرود خراسان جنوبي در زمينه صادرات و واردات از اهميت خاصي برخوردار است لذا بايد مسئولان استان تمام توان خود را براي توسعه و ارتقاي اين گمرك بكار گيرند، ما نيز آماده هر گونه همكاري در اين زمينه هستيم.
7557* 6054* خبرنگار- رقيه محمدي * انتشار- مريم پنجابي
۰ نفر