۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82646360
T T
۰ نفر
رشد چشمگیر شركت های دانش بنیان در دولت یازدهم

تهران– ایرنا- در خرداد 1392، تنها 2 شركت و تا پایان آن سال، 55 شركت‌ از مسیر قانون تائید صلاحیت ‎دانش‎بنیان را اخذ كردند، اما این رقم با رشدی چشمگیر در پایان سال 1393 به 1096 شركت و در سال 1395 با رشد بیش از 50 برابری به قریب به 2975 شركت رسید.

به گزارش ایرنا، یكی از رویكردهایی كه در حوزه علم و فناوری توسط دولت یازدهم مورد توجه قرار داشته است، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های كامل قانون حمایت از شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و حركت به سمت اقتصاد دانش بنیان و تلاش برای خلق دستاردهای اقتصادی و استفاده از توانمندی های حوزه علم فناوری در سایر حوزه ها بوده است.
نمود این این گونه فعالیت های دولت را برای مثال می توان در توسعه تعداد و همچنین میزان حمایت های انجام شده از شركت های دانش بنیان مشاهده كرد.
رویكرد اجرایی و عملیاتی دولت یازدهم، بر اجرایی‎سازی قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان (مصوب 1389) قرار گرفت كه تا سال 1392، اجرای جدی این قانون به تعویق افتاده بود و فرایند اجرا و بهره گیری از ظرفیت های آن را باید به دولت یازدهم و فعالیت های انجام شده در این دولت مربوط دانست.
در حالی كه تا سال 1392 تعداد شركت های ارزیابی شده 95 و تعداد شركت های تائید شده 55 شركت بود، این آمار تا پایان سال 1395 با رشد چشمگیر مواجه شد به طوریكه آمار شركت های دانش بنیان ارزیابی شده در سال 1395 به تعداد 8 هزار و 44 شركت و همچنین شركت های دانش بنیان تائید شده در همین سال به 2 هزار و 975 شركت افزایش یافت.

**حجم فروش 200 هزار میلیارد ریالی و اشتغالزایی 70 هزار نفری
نكته قابل توجه درمورد شركت های دانش بنیان این كه سعی شده است در قالب این شركت ها و با توجه به پتانسیل آنها در جذب بكارگیری نیروی دانش آموخته و تحصیلكرده، این شركت ها تا پایان سال 1395 برای حدود 70 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد كنند و در همین دوره زمانی، مجموع فروش این شركت‌ها (اعم از شركت‌های دانش‌بنیان نوپا، تولیدی و صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان) به قریب 200 هزار میلیارد ریال رسیده است.

**تعریف بسته های حمایتی و مالی از فعالان عرصه دانش بنیان
همچنین برای جهش در شكل‎گیری و توسعه شركت‎های دانش‎بنیان و پاسخ به انتظارات بر حق این شركت‎ها، بسته‌های حمایت هدفمند برنامه ریزی و طرح‌ریزی شد.
براساس آمار رسمی، در زمینه حمایت‌های مالی، با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شكوفایی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، لیزینگ، تسهیلات تولید صنعتی،‌ صدور ضمانت‌نامه، اعطای تسهیلات به‎منظور فرآیندهای قبل از تولید صنعتی و حمایت از شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در مجموع از قریب به 1650 شركت و صندوق با اعتباری در حدود 1030 میلیارد ریال حمایت به عمل آمد.
برخورداری از معافیت‎های مالیاتی برای 2175 شركت دانش‌بنیان در سال مالی 1394،‌ استفاده از معافیت‎های حقوق گمركی، عوارض و سود بازرگانی برای قریب به 70 شركت، تصویب و اجرای ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و شركت‌های دانش‌بنیان در محدوده شهرهای بزرگ، توانمندسازی و مشاركت بخش خصوصی در جریان فرآیند ارزیابی شركت‌های دانش‎بنیان و ایجاد بازار برای بالغ بر 50 شركت ارایه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی، تدوین و اجرایی‎سازی آیین‎نامه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شركت‌های دانش‌بنیان، برگزاری دوره‌های آموزشی كاربردی و بهره‌مندی شركت‌های دانش‌بنیان از خدمات شبكه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از جمله حمایت‌ها و تسهیلات غیرمالی است كه در دولت یازدهم (توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) در زمینه توسعه و توانمندسازی شركت‌های دانش‌بنیان به اجرا گذاشته شده است.
برای جهش در شكل‎گیری و توسعه شركت‎های دانش‎بنیان و پاسخ به انتظارات بر حق این شركت‎ها، بسته‌های حمایت هدفمند طرح‌ریزی شد. در ابتدا، به‌منظور اعتمادسازی و ایجاد انگیزه، بر حمایت‌های مالی و قانونی تمركز گردید كه در این راستا با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شكوفایی با سرمایه‌ای در حدود 500 میلیون دلار در دستور كار قرار گرفت. در این سرفصل، شركت‌ها بر اساس آیین‎نامه‎ ارزیابی و تشخیص شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به سه دسته شركت‎های دانش‎بنیان صنعتی، تولیدی و نوپا تقسیم‎بندی شده‎اند و تسهیلات را در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر، وام، كمك بلاعوض، لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و تسهیل صدور انواع ضمانت‌نامه دریافت می‌نمایند.

**طرح حمایت های معافیتی از شركت های دانش بنیان
در تكمیل بسته حمایتی با رایزنی‎های بسیاری كه با وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفت، امكان برخورداری از معافیت‎های مالیاتی برای شركت‌های دانش‌بنیان امكان پذیر شد. از زمان تصویب قانون حمایت از شركت‎ها و مؤسسات دانش‎بنیان (سال 89) تا سال 92، هیچ شركت دانش‎بنیانی به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده بود. درحالی كه در سال مالی 1392، 40 شركت از 55 شركت و در سال مالی 1393 با افزایش بیش از 30 برابری بیش از 1200 شركت به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و این رقم برای سال مالی 1394 به رقم 2175 شركت رسید.
در همین راستا امكان برخورداری از معافیت‎های حقوق گمركی، عوارض و سود بازرگانی برای شركت‌های دانش‌بنیان مهیا شد كه در پایان سال 1393 تعداد 2 شركت دانش‌بنیان تولیدی مشمول این معافیت شدند و با افزایش 16 برابری در سال 1394 ، این تعداد به 32 شركت افزایش یافت كه شامل 12 شركت دانش‌بنیان نوپا و 20 شركت تولیدی می‌باشد.
همچنین از ابتدای سال جاری تاكنون نیز 5 شركت نوپا و 21 شركت دانش‌بنیان تولیدی از معافیت گمركی برخوردار شده‌اند.
در راستای اجرای ماده 8 قانون حمایت از شركت‎ها و مؤسسات دانش‌بنیان با هدف تسهیل كسب‌وكار شركت‌های دانش‌بنیان، تصویب و اجرای ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و شركت‌های دانش‌بنیان در محدوده شهرهای بزرگ عملیاتی گردید.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر