۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82649213
T T
۰ نفر
كودكان بازمانده از تحصیل، مولود فقر فرهنگی و اقتصادی

قزوین-ایرنا-در حالی به آغاز سال تحصیلی نزدیك می شویم كه بعضی از كودكان این سرزمین به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی در كنار همسالان خود به مدرسه نرفته و از مهر تعلیم و تربیت بی بهره می مانند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، كودكان بازمانده از تحصیل افرادی در سنین 6 تا 11سال را در برمی گیرند كه به دلایل مختلف فرهنگی و اقتصادی در ماه های سال تحصیلی وارد چرخه آموزشی نشده و تعلیم و تربیت در مدرسه را تجربه نمی كنند.
بازماندن از تحصیل امروزه و در قرن جدید یك آسیب اجتماعی مهم محسوب می شود كه به بازتولید آسیب های اجتماعی منجر می شود.
در واكاوی این مساله مهم اجتماعی و فرهنگی دلایل مختلفی ذكر می شود كه مشكلات اقتصادی،فقدان آگاهی والدین،بی توجهی و نادرست دانستن تحصیل دختران،مشكلات جسمی و ذهنی كودكان،بیكاری والدین و مهاجرت از جمله آنها است.
كودكان بازمانده از تحصیل به 2 دسته كودكانی كه از ابتدا به مدرسه نرفته اند و كودكانی كه قبلا در مدرسه بوده و به دلیل مشكلات مختلف ترك تحصیل كرده اند، تقسیم می شوند.
چند سالی است كه وزارت آموزش و پرورش در راستای انسداد مبادی بی سوادی برای شناسایی و جذب این كودكان به طور جدی ورود پیدا كرده تا بتواند حداقل بخشی از این كودكان را به مدرسه برگرداند اما متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده همچنان مساله كودكان بازمانده از تحصیل یك معضل جدی در جامعه ما است و هنوز حتی آمار دقیقی از تعداد این كودكان وجود ندارد و یا حتی نشانی آنها نیز مشخص نیست.

**شناسایی 979كودك بازمانده از تحصیل در قزوین
مدیركل آموزش و پرورش استان قزوین از شناسایی 979دانش آموز بازمانده از تحصیل برای سال جاری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 786 دانش آموز با نشانی و قابل دسترس هستند و از 193 نفر از آنها هیچ اطلاعی در دست نداریم.
سالار قاسمی افزود: برنامه انسداد مبادی بی سوادی در راستای عدالت آموزشی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین با همكاری آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی، چند سال است كه به طور جدی از سوی معاونت آموزش ابتدایی پیگیری و اجرا می شود.
وی، توسعه عدالت آموزشی، حمایت از اقشار آسیب پذیر و كودكان كار، فراهم كردن فرصت های برابر آموزشی برای تمام كودكان لازم التعلیم،رفع موانع جذب و نگهداشت كودكان بازمانده از تحصیل و افزایش تعامل و همكاری نهادهای برون سازمانی با آموزش و پرورش و افزایش پوشش تحصیلی ابتدایی را از جمله اهداف كیفی و كمی این برنامه ذكر كرد.
قاسمی، شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان لازم التعلیم را نیازمند همكاری جدی تمام دستگاه های مربوط از جمله ثبت احوال،بهزیستی،صدا و سیما،كمیته امداد،شهرداری،دانشگاه علوم پزشكی و دادگستری دانست و افزود: با كمك این دستگاه ها می توانیم با شناسایی و جذب و نگهداشت دانش آموزان در مدارس آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر برسانیم.
وی با بیان اینكه هركدام از این دستگاه ها می توانند بخشی از این كار مهم را پیش ببرند،اضافه كرد: به طور مثال كمیته امداد در حمایت مادی از دانش آموزان محروم، صدا و سیما در تولید برنامه و دادگستری در الزام قانونی خانواده ها به تعلیم دانش آموزان در مدرسه نقش مهمی بر عهده دارند.
قاسمی ادامه داد:با وجود امضای تفاهم نامه با این دستگاه ها همچنان مشكلات زیادی در این زمینه داریم و باید راهكارهای تكلیفی برای این دستگاه ها شكل گیرد.

**توسعه پیش دبستانی از راهكارهای مهم ریشه كنی بی سوادی است
معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش استان قزوین،ارتقای سطح كیفی آموزش و افزایش پوشش كمی پیش دبستانی در تمام مناطق استان را از جمله راهكارهای مهم برای كاهش دانش آموزان بازمانده از تحصیل عنوان كرد و گفت: مقطع پیش دبستانی حساس ترین دوره و شروع فرایند تحول در آموزش است،در حالی كه 12درصد از دانش آموزانی كه مجبور به تكرار پایه اول ابتدایی می شوند از بین كودكانی هستند كه پیش دبستانی را تجربه نكرده اند.
رضا طاهرخانی افزود: نتایج حاصل از نبود توسعه كمی در دوره پیش دبستانی افت تحصیل، تكرار پایه، ترك تحصیل، بازماندن از تحصیل و بیسوادی است كه خود هزینه های مضاعفی را بر دوش آموزش و پرورش می گذارد.
وی اضافه كرد:استان قزوین هم اكنون در پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل رتبه خوبی در كشور دارد اما آمارهای كودكان بازمانده از تحصیل همچنان بالا است.
طاهرخانی به دلایل مختلف این پدیده اشاره كرد و ادامه داد: مناطقی كه پوشش پیش دبستانی در آنها ضعیف است، ازدواج های زودهنگام دختران در پایه های پنجم و ششم، بی سرپرستی یا بد سرپرستی دانش آموزان، دانش آموزانی كه شغل دامپروری و كشاورزی دارند،كودكانی كه دچار معلولیت ذهنی و جسمی هستند و سایر موارد فرهنگی و قومی از جمله دلایل بازماندن از تحصیل می باشد.
وی همچنین با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش در حفظ دانش آموزان در مدرسه بر مساله عدالت آموزشی در تمام مناطق تاكید كرد و ادامه داد: نبود آموزش با كیفیت در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری موجب شده تا بسیاری از این كودكان انگیزه خود را از ادامه تحصیل از دست بدهند، در صورتی كه اگر امكان عدالت آموزشی و كیفیت آموزشی در مناطق شهری و روستایی به طور یكسان رعایت شود این انگیزه نیز خود به خود افزایش می یابد.
طاهرخانی خاطرنشان كرد: در راستای برقراری همین عدالت بود كه از سال گذشته مدارس روستا مركزی به طور كامل در استان حذف شده و امروز در هر روستایی حتی با وجود یك دانش آموز در روستا، معلم در همان منطقه حاضر و به تعلیم و تربیت دانش آموزان می پردازد.
وی، دانش آموزان را سرمایه های ملی و اجتماعی كشور دانست و گفت: توسعه و تقویت سرمایه های ملی باید در آموزش و پرورش به گونه ای باشد كه بتوانند در آینده در بخش های مختلف جامعه نقش آفرینی كنند، بنابراین لازمه این كار تربیت و توانمند سازی نیروی انسانی سالم و متعهد و دلسوز است كه باید آموزش و پرورش به آن بپردازد.
طاهرخانی در پایان خواستار كمك به همكاری در بحث شناسایی و جذب كودكان در دوره پیش دبستانی و همچنین شناسایی و جذب كودكان بازمانده از تحصیل با توجه به ظرفیت 11 دستگاه شریك این برنامه شد.
تحصیل و سواد یك موضوع تك بعدی نیست بلكه به خودی خود بخشی از مساله ای مهم است كه آثار و محرومیت های زیادی را برای بازماندگان از تحصیل به همراه می آورد به طوری كه در آگاهی آنها نسبت به شرایط، زندگی خانوادگی و سبك زندگی و شغل آنها تاثیر می گذارد از این رو وظیفه تمام مسئولان است تا با همتی جمعی و در مسیری واحد در جهت چاره جویی و به صفر رساندن این موضوع تلاش كنند.
آنچه از نظر كارشناسان این امر بر می آید مسائل فرهنگی و اقتصادی، مهم ترین دلایل جاماندن و ترك تحصیل دانش آموزان است بنابراین باید با رایگان كردن كامل تحصیل، فرهنگ سازی درباره اهمیت تحصیل دختران برای آینده جامعه و خانواده ها و ارائه خدمات آموزشی یكسان در تمام مناطق محروم و پیشرفته و همچنین تقویت آموزش های استثنایی برای كودكان دچار اختلالات جسمی و ذهنی زمینه ادامه تحصیل و شكوفایی استعدادهای فرزندان این سرزمین را فراهم كرد.
وجود تعداد بالای كودكان بازمانده از تحصیل موجب شد تا در چند سال اخیر با ورود جدی مسئولان بالادستی در استان ها ستادها و نشست هایی برای حل این مشكل تشكیل شود.
در استان قزوین در یكی از همین نشست ها استاندار قزوین با بیان اینكه وجود حتی یك دانش آموز لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفته بود: وظیفه تك تك مسئولان اجرایی این است كه با تامین شرایط لازم، زمینه تحصیل این كودكان را فراهم و آموزش و پرورش را در شناسایی و جذب این دانش آموزان كمك كنند.
فریدون همتی در آن نشست فرمانداران، بخشداران و دهیاران را ملزم كرده بود تا هر گونه همكاری لازم را در این زمینه از آموزش و پرورش دریغ نكنند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی