اضافه شدن 80 هزارتن به ظرفيت سيلوهاي گندم مازندران در 2 سال اخير

ساري - ايرنا - مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 2 گفت كه در 2 سال اخير 80 هزار تن به ظرفيت سيلوهاي استان مازندران اضافه شده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، سيد محمد جعفري روز چهارشنبه در نشست خبري در سلمانشهر افزود : شركت غله ، سيلوسازي را براي نگهداري مناسب گندم مد نظر دارد و آن را به عنوان اولويت هاي كاري خود نبال مي كند.
وي از مازندران به عنوان يكي از استان هاي پيشتاز در زمينه كيفيت توليد گندم و آرد نام برد و و گفت كه از سال گذشته بستر حمل ريلي گندم در سيلوي شهرستان نكا واقع در شرق اين استان فراهم شده است.
مدير عامل شركت غله منطقه 2 ، حمل ريلي گندم را يكي از برنامه هاي اين شركت برشمرد و افزود : پارسال 70 هزار تن گندم از سيلوي شهر نكا به صورت ريلي به هرمزگان ، يزد ، اصفهان و سيستان و بلوچستان حمل شد و امسال نيز 86 هزار تن ديگر از اين طريق به استان هاي ديگر حمل مي شود.
سيلوي گندم شهر نكا در حاشيه راه آهن سراسري واقع است .
جعفري يكي از مزاياي حمل ريلي گندم را كاهش 70درصدي هزينه نسبت به حمل و نقل جاده اي اعلام كرد و گفت : همچنين كاهش ترافيك جاده اي مزيت ديگر اين روش است زيرا به ازاي حمل هر يكهزار تن گندم ، مي بايست 50 دستگاه كاميون و تريلي در جاده ها تردد كنند .
** افزايش پنج برابري خريد دانه هاي روغني
مديرعامل شركت غله منطقه 2 خريد محصولات كشاورزي راهبردي را بخشي از فعاليت اين شركت برشمرد و اظهار داشت : امسال يكصد هزار تن گندم از كشاورزان مازندراني خريداري و تاكنون 75 درصد مطالبات 128 ميليارد توماني آنان پرداخت شده است .
وي گفت كه بقيه مطالبات گندمكاران مازندران بزودي پرداخت خواهد شد .
جعفري همچنين از افزايش پنج برابري خريد دانه هاي روغني از كشاورزان مازندران و گلستان در سال جاري خبر داد و افزود : امسال 70 هزار تن دانه هاي روغني خريداري شده است .
پارسال شركت غله بيش از 17 هزار تن كلزا از كشاورزان اين 2 استان خريداري كرده بود .
***ارتقاي كيفي نانوايي هاي مازندران
مدير عامل شركت غله منطقه 2 از ارتقاي كيفي نانوايي هاي مازندران به عنوان برنامه پيش رو اين شركت ياد كرد و گفت كه هم اكنون بيش از چهار هزار نانوايي در اين استان فعال است.
وي افزود كه تنها كمتر از 30 درصد از نانوايي هاي مازندران درجه 1 و 2 هستند و بايد تلاش شود تا رتبه نانوايي هاي درجه 3 و 4 هم ارتقا يابد.
در مازندران 19 كارخانه آرد فعاليت دارد كه سالانه 400 هزار تن گندم را به آرد تبديل مي كنند.
هم اكنون سه هزار و 400 نانوايي در مازندران آرد يارانه اي دريافت مي كنند و 700 نانوايي هم آزادپز هستند.
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
2096/1654