۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82649847
T T
۰ نفر
كاهش 100 برابری مواد مضر و فلزات سنگین در محصولات كشاورزی

كرج- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور زراعت گفت كه از حدود 1.5 سال گذشته تا كنون با توجه به اینكه كود بدون عنصر نداشته ایم، میزان باقیمانده مواد مضر و فلزات سنگین در محصولات كشاورزی بیش از 100 برابر كاهش پیدا كرده است.

به گزارش ایرنا، عباس كشاورز روز چهارشنبه در آیین واگذاری فعالیت های ثبت و كنترل كیفی مواد كودی موسسه تحقیقاتی خاك و آب وزارت جهاد كشاورزی به 14 آزمایشگاه همكار در بخش خصوصی، افزود: میزان فلزات سنگین در برخی از محصولات كشاورزی تولیدی كه وارد جامعه می شد به دلیل استفاده از بعضی از كودها به بیش از 15 برابر مجاز حد مجاز می رسید كه ناچار به ورود از طریق بخش غیردولتی برای كنترل شدیم.
وی گفت: حساسیت به موضوع كود از سال 92 آغاز شد كه با توصیه های موسسه خاك و آب مصرف كود به شدت كاهش یافته بود.
وی اظهار داشت: در آسیب شناسی انجام شده در علل كاهش مصرف كشاورزان از كود پی برده شد كه مصرف كنندگان دیگر از كود معجزه ای نمی بینند و آزمایشات انجام شده در سال 92 موید آن بود كه كودها دارای عامل موثره نیستند.
وی یكی از سیاست های وزارت جهاد كشاورزی برای این واگذاری فعالیت ها را تقویت عرضه دانست و گفت: معتقدیم كشاورزی كشور هنوز به 70 فرمول كودی خود نرسیده كه منجر به كاهش میزان تولیدات، كیفیت، بازاررسانی و بازار پسندی می شود.
كشاورز با بیان اینكه بحران های محصولات كشاورزی در كشور ما یا سرما یا خشكسالی است، افزود: یكی از سوپاپ های اطمینان در كاهش این آسیب ها استفاده از كود مناسب است و بنابراین فضای كود، ضرورت كود و فرمول كودی خوب از اركان اساسی تولید است و بین انتخاب خوب و تولید خوب، فرقی نیست.
وی با تاكید بر اینكه ابتدا عرضه كنندگان بایستی نسبت به این رویه حساس باشند، اظهار داشت: اگر باغ داران كود خوب داشته باشند قابلیت تولید، نگهداری، مقاومت و صادرات افزایش می یابد و این در حالی است كه عرضه كود و تركیب آن بسنده نیست.
معاون وزیر جهاد كشاورزی از تمام انجمن های فعال در حوزه تولید، صادرات و واردات كود خواست در تولید كود مناسب ورود بیشتری پیدا كنند زیرا صاحبان كالا آنان هستند نه وزارت جهاد كشاورزی، نه مروج، نه كارمند و دولت و نه شركت حمایتی و باید از ابتدا تا انتهای نظارت بر تولید و عرضه كود با آنان باشد.
**خسارت جدی كشاورزی كشور از طریق كمبود كود
كشاورز در ادامه با اشاره به اینكه كشاورزی در كشور ما به دلیل كمبود كود خسارت جدی دیده، گفت: حداقل باید سه میلیون تن انواع كودهای ازته مصرف كنیم در حالیكه با سختی به 1.5 میلیون تن رسیده ایم.
وی با اشاره به اینكه به تازگی سولفات آمونیوم به حدود 5 هزار تن وارد شده، افزود: همچنین تنوع كمی در كود داریم و شما فعالان این عرصه با یك بازار رو به رشد مورد نیاز متنوع روبرو هستید.
وی بیان داشت: حساس شدن وزیر جهاد كشاورزی در پی بازار آشفته ی كود و نتایج مایوس كننده استفاده از این كودها منجر به صدور ابلاغیه ای شد كه كودها همچون آفت كش ها ثبت شوند یعنی شناسنامه و كد رهگیری داشته باشد و برند و عرضه كننده آن نیز مشخص باشد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه این ابلاغیه منجر به حفظ محیط زیست و كاهش اثرات مخرب زیست محیطی كودهای نامرغوب می شد، گفت: برای اجرای این ابلاغیه دستگاه های نظارتی همراه با ما ورود كردند و با گروه هایی از آن ها نه فقط در بخش خصوصی بلكه با برخی از افراد در نهادهای دولتی نیز برخورد كردیم.
وی با بیان اینكه این پروسه دستاورد خانواده كود است، افزود: در یكسال و نیم گذشته دیگر مشكلی نداشتیم و در پروسه گذشته تمام تكیه بر موسسه و آزمایشگاه مرجع بود و به تدریج این كار موجب شده 10 آزمایشگاه خصوصی و 4 آزمایشگاه مركز تحقیقات با سطوحی از مجوز ها كه گام بسیار بزرگی مجاز شناخته شوند.
**لزوم اجباری شدن استاندارد كود
كشاورز در ادامه گفت: برای رسیدن به نتیجه بهتر از طریق استفاده از كود در بخش كشاروزی بایستی استاندارد كود اجباری شود و در قوانین آن تجدید نظر شود و صاحب نظرات در استاندارد به آن رسیدگی كنند.
وی افزود: اكنون استانداردها درست شده و باید آن را ادامه دهیم و تمام كودها استاندارد شود و خط كش اظهار باید خط كش استاندارد شود.
وی بیان داشت: اكنون رویكرد جدیدی در موسسه خاك و آب وجود آمده به طوریكه قبلا از متقاضی كود می گرفت و خودش كد می داد و آزمایش می كرد ولی اكنون آزمایش ها و دیگر فعالیت ها به این آزمایشگاه ها واگذار شده است.
وی گفت: رویكرد جدید و سیاست جدید این است كه دولت در امور اجرایی نباید هیچ دخالتی داشته باشد و این سیاست رو به گسترش است؛ وظیفه ما حاكمیتی است و بایستی مطمئن باشیم و ابزار كافی در اختیار داشته باشیم و اعلام كنیم به طور مثال این كود استاندارد است و استاندارد بودن به عنوان بسته ای است كه مصرف كننده خرید می كند و هر چیزی كه شما عرضه می كنید و به هر صورتی باغ دار، گلخانه دار، پرورش دهنده از آن مصرف می كند باید ضوابط یكسان داشته باشد.
وی افزود: فرصت طلبان در این وضعیت كنار گذاشته شده اند، نگرانی زیست محیطی و پایداری را بی رحمانه سركوب كردیم زیرا راضی نبودم كه نمك طعام و یا كودی با فلز سنگین به زمین كشاورزی برود.
انجام شده است.
وی با تاكید بر اینكه كودهای مصرفی در كشور ما تركیبی ناكامل دارد، تصریح كرد: این ضد آنچیزی است كه ما می خواهیم غذایی سالم و صادراتی خوب داشته باشیم و شما باید با مراكز پیشرفته تولید كود رابطه ای نزدیك داشته باشید و به سیستم 60 سال پیش تكیه نكنید و وزارت خانه نیز در این خصوص همكاری می كند.
كشاورز اضافه كرد: خاك كشاورزی در كشور ما از لحاظ ساختمانی وضعیت خوبی ندارند و مواد آلی كمی دارد و باید رویكردهای جدید تكنولوژی بیشتری بیاورید و تولید داخلی هم در همین جهت حركت كند و تولیدات به روزی داشته باشد.
وی گفت: موسسه خاك و آب برای این تغییر رویكرد بایستی یك كمیته راهبردی ایجاد كند تا انجمن ها در آن حضور داشته باشند و فعالیت ها را آسیب شناسی كنند.
وی افزود: تغییر روش در ایران تقریبا منسوخ است و موسسه اكنون قبول كرده تغییر روش دهد ولی خانواده این مجموعه معلوم نیست با این تغییر روش موافق باشند.
در این نشست ابلاغ شروع به همكاری 14 آزمایشگاه بخش خصوصی در استان های مختلف توسط معاون وزیر اعطا شد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
۰ نفر