۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82650598
T T
۰ نفر
شركت 165 عكاس حرفه‌ای از سراسر كشور در جشنواره عكس مستند تبریز

تبریز - ایرنا - دبیر جشنواره سراسری عكس مستند تبریز گفت: 224 اثر از 165 عكاس حرفه‌ای سراسر كشور در دبیرخانه جشنواره سراسری عكس مستند تبریز پذیرش شده است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، كریم ارجمند در اختتامیه جشنواره سراسری عكس مستند تبریز در تالار استاد صیامی مجتمع 22 بهمن تبریز افزود: از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، پس از 3 مرحله داوری 12 مجموعه عكس به عنوان آثار برگزیده شناسایی و در این محفل رونمایی می‌شود.
وی گفت: به گواه تاریخ و اذعان جامعه‌شناسان، هیچ‌ یك از انواع پدیده‌های هنری نتوانسته همچون هنر عكاسی در پیوست سنت و تجدد تاثیرگذار باشد.
وی اظهار كرد: عكس از سویی در پیوند استوار با صنعت و فناوری، روز به روز متحول می‌شود و از سوی دیگر ریشه در قریحه، احساسات و معرفت هنرمند عكاس دارد.
دبیر جشنواره سراسری عكس مستند تبریز یادآوری كرد: از میان انواع شاخه‌های عكاسی، عكس مستند رویدادهای تاریخی را آینه‌داری كرده و سطرها و واژه‌های تاریخ‌نامه‌ها را جلا می‌دهد.
ارجمند، ادامه داد: جایگاه عكس و عكاسی از هر دو جنبه زیبایی‌شنایی هنری و سندیت تاریخ، كم‌نظیر و بلكه بی‌نظیر است.
وی گفت: انجمن هنر عكس آذربایجان شرقی به منظور پاسداشت عكس مستند و حمایت از عكاسان، پس از ماه‌ها مطالعه و بررسی چراغ نخستین جشنواره سراسری عكس مستند تبریز را با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روشن كرده است.
دبیر جشنواره سراسری عكس مستند تبریز با اشاره به اینكه جشنواره با صرف نظر از تك‌عكس‌ها، تنها مجموعه‌عكس‌های مستند را پذیرش كرد، اظهار كرد: این نگرش با استقبال چشمگیر استعدادهای ناب و عكاسان حرفه‌ای از 18 استان كشور همراه شد و نقش موثری در ارتقای سطح هنری و تخصصی جشنواره ایفا كرد.
ارجمند با اشاره به برپایی كارگاه 6 روزه ارتقا زبان بصری در عكاسی مستند توسط پائولو پاتریزی، عكاس ایتالیایی افزود: این كارگاه بر مبنای ارتقا زبان بصری، خلاقیت فردی و ارائه راهكارهای موقعیت‌شناسی عكاسی برگزار شد و ره آوردهای آن در حوزه دانش عكاسی ماندگاه خواهد شد.
وی با قدردانی از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرمانداری تبریز، سازمان زیباسازی و پارك‌های شهرداری تبریز گفت: امید است همراهی دلسوزانه مسئولان امر و هنرمندان همدرد و هم‌اندیشه، زمینه‌ساز استمرار این جشنواره در مسیر شكوه و بالندگی باشد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین گفت: حركت از سطح به عمق اصلی‌ترین رویكرد جشنواره عكس مستند تبریز است و این جشنواره در بطن و متن خود یك رویكرد محتوایی و جهت‌گیری موضوعی دارد كه بسیار ارزشمند است.
محمد محمدپور افزود: روایتگری از ویژگی‌های وجودی انسان است و در فطرت او نهاده شده به نحوی كه قرآن كریم نیز با زبان روایت با انسان ها سخن می‌گوید و‌ روانشناسان نیز معتقدند كه هر انسان روایتگر زندگی خود است.
وی اظهار كرد: هر اندازه جوامع به سمت تعالی و ترقی حركت می‌كنند ‌قدرت روایت‌گری آن‌ها هم گسترش یافته و رشد می‌كند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی یادآوری كرد: مقوله روایتگری در كشورهای شرقی رواج بیشتری دارد و در فرهنگ فولكلور ایران نیز با عمق و وسعت زیادی دیده می‌شود.
محمدپور، ادامه داد:‌ رسالت عظیم و بار سنگین روایت جامعه بر عهده‌ی هنرمندان و به ویژه عكاسان نهاده شده است.
وی گفت: عكاسان راویان زنجیره‌ای از رویدادها و جریاناتی هستند كه آینده‌ی جامعه را رقم می‌رند و این هنرمندان با نگاهی عمیق و تیزبینانه رویدادها را كشف و ضبط می‌كنند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار كرد: اكنون وظیفه خطیر و مهم روایتگری بر دوش هنرمندان عكاس است.
محمدپور، افزود: جشنواره عكس مستند تبریز را به همین دلایل می‌توان متمایز خواند و از طرفی مثل تمام اولین‌های دیگر، به نظر می‌رسد در این عرصه نیز اولین باشیم.
وی با بیان اینكه باید دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری عكس مستند تبریز تشكیل شود، گفت: علاوه بر روایت‌گری، تحلیل روایات نیز بسیار مهم است و به همین دلیل این عكس‌ها می‌توانند مورد استفاده جامعه‌شناسان و روان‌شناسان قرار بگیرد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023/6183