۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82652953
T T
۰ نفر
صادرات 41 تن كالا به ارزش 17 ميليون دلار از گمرك كيله سردشت

مهاباد- ايرنا- فرماندار سردشت گفت: 41 تن كالا به ارزش 17 ميليون دلار در پنج ماهه امسال از گمرك كيله به كشور عراق صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزايش داشته است.

' نژاد جهاني ' روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: عمده كالاهاي صادراتي از گمرك كيله شامل سيمان فله و پاكتي، مواد شوينده و بهداشتي، مصنوعات پلاستيكي و فلزي، پوكه معدني، لوازم خانگي (آبگرمكن) و صيفي جات است.
وي با اشاره به ظرفيت وارداتي بازارچه و گمرك كيله، گفت: پيله وران در صورت تمايل مي توانند برابر سقف صادراتي براي واردات نيز تقاضا دهند و محدوديتي در اين رابطه وجود ندارد.
وي در خصوص رسمي شدن بازارچه كيله و تبديل آن به گمرك مورد توافق 2 كشور ايران و عراق نيز گفت: اين موضوع نياز به موافقت بين 2 حكومت مركزي جمهوري اسلامي ايران و عراق دارد و پيگيري هاي محلي در اين خصوص در حال انجام است.
وي همچنين با بيان اينكه واحدهاي توليدي اين شهرستان مي توانند محصولات خود را از مرز كيله به كشور عراق صادر كنند، ادامه داد: چندي پيش جلسه اي با حضور جمعي از مديران استاني در رابطه با چالش هاي بازارچه كيله و تبديل آن به گمرك رسمي تشكيل شد و حوزه نظارت بر گمركات استان با صادرات محصولات توليدي اين شهرستان موافقت كرد.
جهاني افزود: واحدهاي توليدي سردشت از اين پس بدون نياز به انتقال كالا به گمركات عمقي كشور و با ارائه پروانه بهره برداري در حد سقف ظرفيت توليد و كارت بازرگاني مي توانند نسبت به صادرات كالا از بازارچه كيله اقدام كنند.
وي با اشاره به مصوبه هيات دولت در رابطه با ساماندهي معابر موقت مرزي نيز گفت: تمهيداتي در دستور كار دولت و وزارتخانه هاي متبوعه قرار گرفته است تا ظرف سه ماه جزئيات و برنامه هاي اين موضوع را اجرايي كند.
وي بهره مندي سردشت از اين طرح را منحصر به فرد خواند و تصريح كرد: با اجراي اين طرح علاوه بر بازارچه رسمي كيله، معبر موقت مرزي اشكان نيز تبديل به بازارچه رسمي مي شود تا ميزان بهره مندي روستاييان و مرزنشينان 20 كيلومتري مرز ارتقا يابد.
به گزارش ايرنا سردشت با 120 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و هم مرز با اقليم كردستان عراق قرار دارد.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
30727562/
** انتشار دهنده: عليرضا فولادي