۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر: 82653714
T T
۰ نفر

ساخت اولین داربست ریه دارای سیستم عروقی

۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر: 82653714
ساخت اولین داربست ریه دارای سیستم عروقی

تهران-ایرنا-محققان برای اولین بار موفق شدند از طریق مهندسی زیستی یك داربست ریه همراه با سیستم عروقی آن بسازند. از این داربست می توان برای درمان بیماری های ریه استفاده كرد.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این داربست امكان حذف بافت پوششی یا اپیلیوم ریوی را میسر می سازد اما كارایی و عملكرد شبكه عروقی و ماتریكس ریه را حفظ می كند.
هدف از انجام این مطالعه كه در مجله Science Advances منتشر شد، كشف روش های جدید برای كمك به ترمیم و نیز ترویج اهدای ریه برای درمان مرحله انتهایی نارسایی این اندام است.
ابتلا به مرحله انتهایی نارسایی ریه سومین عامل برجسته مرگ و میر در سراسر جهان است، به طوری كه تنها در آمریكا سالانه 400 هزار نفر را به كام مرگ می كشاند.
ریه بیش از 40 نوع سلول مختلف دارد و سطح كلی حدفاصل مجرای عبور هوا و عروق تقریبا به اندازه یك زمین تنیس است؛ این موضوع تلاش های قبلی را برای مهندسی زیستی ریه های كاربردی از داربست های كاملا بدون سلول یا مصنوعی كه فاقد عروق كاربردی خونی بودند، دشوار تر می ساخت.
اما محققان دانشگاه كلمبیا اعلام كردند كه برای نخستین بار یك ریه كاربردی حاوی سیستم عروقی پرفیوژن و سالم را در یك ریه خارج شده از بدن موش،با موفقیت مهندسی زیستی كرده اند.
'گوردانا ونجاك نواكویك' پیشگام مهندسی بافت و مدیر آزمایشگاه سلول های بنیادی و مهندسی بافت در دانشگاه كلمبیا گفت: استدلال ما این بود كه یك داربست ایده آل ریه باید حاوی عروق خونی پرفیوژن و سالم باشد و بنابراین روشی ابداع كردیم كه سیستم عروقی كاملا كاربردی ریه را حفظ می كند اما در عین حال پوشش اپیتلیال معیوب مسیرهای هوایی را حذف كرده و سلول های سالم درمانی را جایگزین آنها می كند.
وی قابلیت درمان انتخابی اپیلیوم ریوی را حائز اهمیت عنوان كرد زیرا بیشتر وضعیت های ریه بیماری های اپیلیوم هستند.
محققان، ساخت این داربست را گامی به جلو در جهت مهندسی زیستی ریه ها می دانند. آنها می گویند: ساخت ریه های كاملا فاقد بافت پوششی اپیلیوم كه دارای سیستم عروقی كاربردی باشد، می تواند مرزهای جدیدی را در مهندسی زیستی ریه و پزشكی بازساختی باز كند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر