۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82653757
T T
۰ نفر
متخصص چشم: استفاده نادرست از لنزهاي چشمي،  آسيب هاي شديد بينايي را در پي دارد

شيراز- ايرنا- جراح و متخصص بيماري هاي چشم گفت: استفاده نادرست از لنزهاي چشمي مي تواند منجر به عفونت قرنيه شود كه اين امر خيلي زود باعث از بين رفتن قرنيه، كوري و در نهايت نياز به پيوند قرنيه مي شود.

دكتر رضا رحيمي، شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: افرادي كه از لنزهاي چشمي به ويژه لنزهاي رنگي استفاده مي كنند بايد به محض مشاهده كوچكترين نشانه اي از حساسيت، درد، خارش، تاري ديد و قرمزي چشم، اين موارد را جدي بگيرند و در اسرع وقت به چشم پزشك مراجعه كنند.
وي، با اينكه لنزها يكي از عوامل ايجاد عفونت قرنيه هستند، اظهارداشت: استفاده طولاني مدت از لنز خطرناك است و استفاده از آن در طول شب و در زمان خواب، شخص را در معرض عفونت چشمي قرار مي دهد.
اين متخصص چشم ادامه داد: در صورت استفاده از لنز نكاتي وجود دارد كه توجه به آنها بسيار ضروري است و عدم رعايت آن عواقب خطرناكي را به دنبال خواهد داشت.
رحيمي گفت: لنزها را نبايد به صورت مشترك استفاده كرد، قبل از استفاده از لنز بايد به تاريخ مصرف آن دقت شود و از طريق برچسب اصالت كالاي سلامت نصب شده بر روي لنز از سلامت لنز مورد نظر اطمينان حاصل كرد.
وي ادامه داد: لنزها را بايد از اماكن معتبري مانند داروخانه يا از مطب پزشك متخصص خريداري كرد و هنگام استفاده از فرآورده هاي مراقبت از لنز بايد از همخواني فرآورده با نوع لنز مورد استفاده مطمئن شويد.
رحيمي اضافه كرد: رعايت بهداشت محلول نگهدارنده لنز، جالنزي، تعويض مرتب و به موقع آنها و انتخاب محلول هاي نگهدارنده اي كه با نوع لنز و چشم مصرف كننده سازگاري كامل داشته باشد، بسيار مهم و الزامي است.
اين جراح و متخصص بيماري هاي چشم گفت: شست و شوي لنز با آب معمولي مي تواند سبب بروز آلودگي و ايجاد صدمات جبران ناپذير به چشم شود از اين رو هيچ گاه نبايد لنزها را با صابون هاي روغني و با كف شست بلكه بايد براي شست و شوي لنز از محلول مخصوص اين كار استفاده كرد.
رحيمي، با اشاره به اينكه براي شست و شوي لنز، فرآورده هاي متفاوتي وجود دارد، بيان كرد: محلول هاي چند كاره، محلول هاي نمكي، محلول هاي شست و شوي روزانه و محلول هاي ضد عفوني كننده از جمله اين فرآورده ها هستند.
به گفته وي، محلول هاي چند كاره براي ضد عفوني، شست و شو، آبكشي، و نگهداري لنز مورد استفاده قرار مي گيرد و محلول هاي نمكي براي آبكشي لنز پس از شست و شو به كار مي رود.
اين متخصص چشم افزود: هنگامي كه از محلول هاي ضد عفوني كننده لنز استفاده مي شود پس از آن بايد لنز را با محلول آبكشي، شست و شو داد تا باقي مانده محلول ضد عفوني كننده بر روي لنز از بين برود.
7375/ 6118
خبرنگار: سهيلا شيباني نژاد ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي