۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82654599
T T
۰ نفر
حال خوش شالیكاران مازندران با افزایش تولید و قیمت مناسب برنج

ساری - ایرنا- برداشت شالی در مازندران در حالی به انتهای خود رسیده كه امسال شالیكاران به دلیل افزایش میانگین تولید بیش از 10درصدی نسبت به سال قبل و بهای مناسب ،خوشحال هستند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران روز دوشنبه در گزارشی از آخرین وضعیت تولید و قیمت برنج به خبرنگار ایرنا گفت: با سیاست گذاری های صحیح دولت نسبت به كنترل و نظارت بر واردات برنج و همچنین توجه به مكانیزاسیون ، امسال علاوه بر كاهش هزینه تولید ، آرامش به نفع برنج كاران در بازار این محصول برقرار است.
وی اضافه كرد: اكنون 95درصد شالی در مازندران برداشت شده كه حدود 90درصد شالی با استفاده از كمباین های مخصوص درو شده است.
وی كاهش هزینه تولید با برداشت مكانیزه شالی را مهمترین عامل خوشحالی شالیكاران عنوان كرد و اظهار داشت : به دلیل وجود كمباین های زیاد و ایجاد رقابت ،كارمزد دستگاه های دروگر نیز امسال نسبت به سال قبل كمتر شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران قیمت برنج طارم محلی در شالیكوبی ها به صورت عمده فروشی را 88تا 98هزار ریال در هر كیلو گرم به نسبت درصد شكستگی اعلام كرد و گفت : این قیمت به نسبت هزینه تولید ، برای شالیكاران با صرفه و رضایتبخش است.
حیدرپور پیش بینی كرد تولید برنج مازندران از 950 هزار تن سال گذشته امسال به حدود یك میلیون و 50 هزار تن برسد.
او با اشاره به این نكته كه برنج خوب و با كیفیت طارم محلی كه حدود 70 درصد شالی استان از این ارقام است، همواره دارای مشتری و تقاضا وجود دارد، از شالیكاران خواست تا محصول خود را تا قبل از واردات مورد نیاز برنج عرضه و به فروش برسانند.
وی گفت: از سال 93 تاكنون واردات برنج براساس نیاز واقعی كشور بوده و امسال نیز ممنوعیت واردات برنج تا پایان برداشت برقرار خواهد بود.
وی وضعیت كشت دوم به 2 روش نشا دوباره و پرورش ساقه شالی ( رتون ) یا به اصطلاح محلی دونوج نیز رضایتبخش توصیف كرد و بیان داشت: امسال 35هزار هكتار از زمین های شالیزاری دوباره نشا كاری و حدود 50 هزار هكتار نیز به روش رتون در حال پرورش است.
امسال 213هزار هكتار از زمین های مازندران زیر كشت شالی رفته است.
مازندران 460 هزار هكتار زمین های زراعی و باغی دارد و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در استان تولید می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
۰ نفر