۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82655424
T T
۰ نفر

90 هزار تن انگور در خراسان شمالي نياز به فراوري دارد

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82655424
90 هزار تن انگور در خراسان شمالي نياز به فراوري دارد

بجنورد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در اين استان توليد مي شود كه نياز به صنايع تبديلي و تكميلي به منظور فراوري در اين خطه است.

عبدالله يوسفي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: سطح زير كشت انگور در اين استان 18 هزار و 520 هكتار است كه در شهرستان هاي فاروج، شيروان، بجنورد، اسفراين و مانه و سملقان پراكنده است و سالانه بيش از 185 هزار تن محصول از اين سطح برداشت مي شود.
وي با بيان اينكه 65 درصد توليدات بخش باغي در خراسان شمالي مربوط به انگور است افزود: از 240 تن انواع محصول باغي 185هزار تن شامل محصول انگور است.
وي افزود: وجود شرايط اقليمي و جغرافيايي مناسب استان خراسان شمالي را هم رديف استان هاي آذربايجان غربي و همدان به يكي از قطب هاي مهم توليد انگور كشور تبديل كرده، از كل انگور توليدي حدود 13 هزار تن به صورت تازه خوري و 25 هزار تن فراوري و حدود 90 هزار تن مازاد وجود دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي ارقام عمده انگور در اين استان را شامل كلاهداري، كشمشي، عسكري، لعل و ياقوتي، انگور سياه و پيكامي ذكر كرد و افزود: مديريت صنايع كشاورزي در زمينه صنايع تبديلي باغي مثل تصفيه و بسته بندي كشمش، سردخانه و سورتينگ و بسته بندي ميوه و ... تاكنون 17 فقره جواز راه اندازي با ظرفيت اسمي 80 هزار تن و سرمايه گذاري ثابت 400 ميليارد ريال با اشتغال 643 نفر تاكنون صادر كرده است.
يوسفي در خصوص شاخص ترين صنايع تبديلي باغي اجرا شده در اين استان گفت: سه كارخانه تصفيه و بسته بندي كشمش با ظرفيت سالانه سه هزار تن جذب و جذب مواد خام 15 هزار تن و 6 سردخانه فعال با ظرفيت نگه داري 24 هزار تن محصولات كشاورزي در استان وجود دارد و سه سردخانه ديگر نيز با ظرفيت 11 هزار و 500 هزار تن در حال ساخت است.
وي گفت: براي توسعه صنايع تبديلي باغي شامل اولويت فراوري انگور شيره، روغن كشي از هسته انگور، كشمش، سركه و آبغوره است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه ظرفيت موجود در منطقه و سرمايه گذاري لازم مي تواند تحول شگرفي در مباحث اشتغال زايي، صادرات، ارزآوري ايجاد كند، مباحث صنايع تبديلي و صادرات انگور و كشمش توسعه بخش كشاورزي را به همراه دارد.
يوسفي گفت: صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي در توسعه پايدار بخش كشاورزي و ايجاد اشتغال، بالا بردن كيفيت محصول، كاهش ضايعات و فراهم كردن بازارهاي صادرات غيرنفتي از جايگاه ويژ اي برخوردار است و مي تواند عنوان حلقه تكميل كننده زنجيره توليد و زنجيره ارزش محصول نقش مهمي ايفا كند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي اظهار كرد: انگور يكي از مهم ترين ميوه هايي است كه كشت و توليد آن در كشور ما از سابقه بسيار طولاني برخوردار است، علاقه ايراينان قديم به مصرف فراورده هاي انگور به خصوص به صورت تازه خوري، شيره و خشكبار، ناشي از شرايط طبيعي كشور براي پرورش مو بوده است.
يوسفي گفت: از لحاظ اقتصادي محصول اصلي انگور و فراورده هاي خام آن بعد از پسته و خرما مي تواند در رديف بزرگترين اقلام صادراتي كشور قرار گيرد.
وي اظهار كرد: استان خراسان شمالي استعداد خوبي در زمينه توليد محصول انگور دارا است و اين محصول جزو ميوه هاي دانه ريز مي باشد، حدد 12 محصول فراوري شده از انگور مثل كشمش، تازه خوري، كنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و توليد نيوپان از چوب و سرشاخه ها و ضايعات انگور است و همچنين تهيه انواع دراژه و شيريني، روغن گيري از هسته انگور، سركه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده هاي آن به دست مي آيد.
اين مسئول استاني گفت: خراسان شمالي با داشتن پتانسيل بالاي توليد محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي به منظور افزايش كمي و كيفي محصول به توسعه صنايع تبديلي و تكميلي نيازمند است و توسعه صنايع تبديلي حدود 17 درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص مي دهد.
به گفته كارشناسان باغي متوسط عملكرد انگور 11 تن در هكتار بوده، قيمت متوسط هر كيلوگرم 15 هزار ريال است، ارزش محصول انگور در اين استان سه هزار و 55 ميليارد و 800 ميليون ريال است، بيش از 24 هزار خانوار در اين استان در امر تاكداري مشغول به فعاليت هستند.
به گزارش ايرنا هر سال تاكداران خراسان شمالي به علت خشكسالي، سرمازدگي، نبود بازار خسارت هاي زيادي مي بينند كه در برخي از سال ها انگور روي دست آنان باقي مي ماند، پارسال نيز به علت بيماري سفيدك داخلي بيش از 800 هزار ريال متضرر شدند.
خراسان شمالي 344 هزار عرصه كشاورزي با بيش از 82 هزار بهره برداري بخش كشاورزي دارد.
380 هزار تن محصول كشاورزي خراسان شمالي قابليت صادرات دارد.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعي **انتشار دهند: سيد حسين قدسي