این حضور به ویژه در كشورهایی بیشتر ضرورت می یابد كه ظرفیت توسعه گردشگری دوجانبه در آنها وجود دارد. به عنوان مثال، مالزی از جمله كشورهایی است كه توانسته است با مدیریت مناسب از این صنعت روبه رشد فراتر از ظرفیت های خود استفاده كند.
'نظری عبدالعزیز محمد' وزیر گردشگری مالزی روز دوشنبه گفت كه بخش گردشگری سال گذشته 73 میلیارد و 300 میلیون رینگیت (بیش از 17 میلیارد و 240 میلیون دلار) به درآمد ناخالص ملی مالزی كمك كرده است.
كوالالامپور طی روزهای گذشته شاهد نمایشگاه گردشگری 'ماتا' با حضور كشورهای مختلف از جمله تركیه، هند، ژاپن، كره جنوبی، سریلانكا، تایوان، استرالیا، فیلیپین و چند كشور دیگر بود كه هدف آن فروش تورهای مسافرتی به مردم مالزی است، اما جای شركت های بخش خصوصی ایران برای عرضه تورهای گردشگری كشورمان یا تبلیغ اماكن گردشگری ایران در این نمایشگاه خالی بود.
این در حالی است كه این كشور حوزه جنوب شرق آسیا كه دارای 13 ایالت است، سالانه حدود 30 میلیون گردشگر جذب می كند و به جرات می توان گفت كه نیمی از گردشگران حتی از كوالالامپور و شعاع در نهایت 100 كیلومتری آن مقصد گردشگری دیگری در این كشور در نظر ندارند و ده ها هزار گردشگر آن ایرانی هستند.
این امر نشان می دهد كه مالزی جز چند جزیره و جاذبه های گردشگری طبیعی و مدرن همچون هتل ها و پارك های بازی و سرگرمی منابع دیگری كه بتواند به گردشگران معرفی كند، ندارد.
هدف از ذكر این نكته، بیان فقر آثار باستانی در مالزی نیست، بلكه به جرات می توان گفت كه این كشور با مدیریت مناسب و تبلیغات كارآمد توانسته است گردشگران را قانع كند به این كشور سفر كنند، كه این امر را می توان به نوع موفقیت مالزی در امر بازاریابی و تبلیغ گردشگری خود عنوان كرد.
مالزی توانسته است صنعت گردشگری را به یكی از قطب های اصلی درآمد كشور تبدیل كند، به گونه ای كه پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 28 میلیارد دلار درآمد از این ناحیه كسب كند.
بخش دیگری از موفقیت مالزی در جذب گردشگران خارجی حاصل مولفه هایی است كه شناسایی آنها می تواند به توسعه این صنعت در سایر كشورها كمك كند. برای مثال، مالزی توانسته است به طور قابل توجهی از ظرفیت های گردشگران ایرانی به نفع خود بهره ببرد. گواه این مدعا هم این است كه اكنون كه آخرین ماه تابستان را پشت سر می گذاریم، ظرفیت سه پرواز مستقیم خطوط هوایی ماهان و چهار پرواز مستقیم خطوط هوایی 'ایر آسیا' حداقل تا ابتدای مهرماه تكمیل است.
آخرین آمارها نشان می دهد سال گذشته در مجموع 80 هزار ایرانی (روزانه حدود 220 نفر) از مالزی دیدن كردند. این در حالی است كه در همین سال تنها چند صد گردشگر از مالزی به ایران سفر كردند، كه البته این میزان نیز حاصل ایجاد روابط بیشتر ایران با جامعه جهانی و رفع برخی محدودیت های پیشین است.
ظرفیت گردشگری ایران برای مالزی تا حدی مطلوب بوده است كه شركت هواپیمایی 'ایر آسیا' نیز نتوانسته چشم بر این بازار پرسود ببندد.
این شركت كه از سال گذشته پرواز خود را به ایران آغاز كرد و تنها رقیب شركت هواپیمایی ماهان محسوب می شود، به دلیل بهای پایین قیمت های خود همواره با ظرفیت كامل بین تهران و كوالالامپور پرواز می كند.
بازار گردشگری ایران به گونه ای بود كه 'ایر آسیا' كه در ابتدا با سه پرواز در هفته فعالیت خود را آغاز كرده بود، حدود 6 ماه پس از فعالیت خود، یك پرواز دیگر نیز به تعداد پروازهای هفتگی افزود و اكنون این شركت چهار پرواز در هفته بین مسیر كوالالامپور - تهران دارد.
برای درك بهتر جریان تبادل گردشگر بین مالزی و ایران نگاهی به وضعیت تردد گردشگران در دو هفته اول فروردین می تواند بیان كننده نوع ماهیت اصلی این تبادل باشد.
اسفند ماه و به ویژه دو هفته آخر سال گردشگران ایرانی تقریبا هیچ برنامه ای برای سفر ندارند. از روزهای پایانی اسفند ماه سیل ورود گردشگران ایران به نقاط مختلف از جمله مالزی آغاز می شود، این گردشگران بر اساس مدت روادید در بدو ورود مالزی به ایرانیان و تعطیلات دو هفته ای نوروز، 14 روز در مالزی اقامت می كنند و پس از آن به ایران باز می گردند.
در واقع از روزهای نخست فروردین كه مسافران ایرانی وارد مالزی می شوند، تا حدود دو هفته خطوط هوایی 'ماهان' و 'ایر آسیا' با ظرفیت كامل وارد مالزی می شوند و برخی پروازها بدون مسافر به ایران باز می گردند.
این شركت ها به منظور جبران بخشی از كمبود مسافر در این روزها، نسبت به ارائه پروازهای بسیار ارزان قمیت از مقصد كوالالامپور به تهران و بالعكس، در دوره زمانی مشخصی كه تقریبا از 28 الی 29 اسفند آغاز و تا 14 و یا 15 فروردین ادامه دارد، اقدام می كند.
این دوره دو هفته ای تقریبا نشان دهنده واقعی میزان سفر گردشگران مالزیایی به ایران است. به عبارت دیگر اگر گردشگران ایرانی پروازهای بین دو كشور را خریداری نمی كردند، شاید یك یا دو پرواز در هفته نیز پاسخگوی نیازهای این مسیر بود.
لذا با توجه به ظرفیت های موجود از قبیل خطوط هوایی كافی بین دو كشور، كاهش فشارهای غرب علیه ایران، بهبود جایگاه ایران در افكار عمومی مالزی كه حاصل پایان دادن تنش های هسته ای با غرب است و تمایل به گردشگری در بین مالزیایی ها ضرورت دارد كه بخش های مختلف دولتی و خصوصی صنعت گردشگری ایران از ظرفیت های موجود در مالزی استفاده كنند، تا در این صنعت تعادل منطقی بین گردشگران ایرانی و مالزیایی وجود داشته باشد.
غفلت از این موضوع باعث می شود همچون تعاملات تجاری و آموزشی كه در حال حاضر یك طرفه به نفع مالزی هستند، گردشگری نیز به نفع مالزی باقی بماند و نقش گردشگری ایران كه می تواند نقش مهمی در معادله توسعه اقتصادی داشته باشد، مهجور بماند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی
كوالالامپور - ایرنا - گردشگری به صنعتی پویا تبدیل شده است كه یك وقفه كوچك در فرایند مدیریتی آن می تواند با ایجاد پیامدهای طولانی مدت، درآمد حاصل از این صنعت پرسود را دستخوش آسیب های جدی كند. از این رو حضور در نمایشگاه های مختلف گردشگری در نقاط مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.