بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان ایستگاه هواپیمایی منطقه غرب مازندران و بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا ، تاخیر یا لغو پروازها در فرودگاه نوشهر فقط محدود به فصل سرما نیست ، بلكه در بهار و تابستان نیز به محض پدیدار شدن مه غلیظ بر فراز این فرودگاه ، پروازهای آن لغو می شود.
غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یكی در نوشهر و دیگری در رامسر است و این منطقه به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز مانند جنگل ، دریا ، جاذبه های گردشگری ، آثار طبیعی و تاریخی در تمام فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر ، گردشگران داخلی و خارجی است.
نوشهر یكی از شهرهایی است كه با گذشت بیش از 60 سال از زمان ساخت فرودگاه در آن ، این مكان هنوز به برخی از امكانات از جمله سیستم ناوبری منطبق با استانداردهای نوین دنیا به منظورتامین امنیت و سلامت پروازها در زمان شرائط نامساعد جوی بی بهره است .
**تاخیر و لغو پروازها همزمان با كمترین بارندگی در فرودگاه نوشهر
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شركت هواپیمایی نفت ایران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه خط پروازی مسیر رفت و برگشت اهواز - نوشهر از تیرماه سال 1394برقرار شد ولی طبق اسناد موجود سال گذشته یكی از علت های باطل شدن برخی از پروازهای این مسیردر ماههای مرداد ، شهریور و حتی مهرماه به علت شرائط نامساعد جوی بوده است.
سهیل كمالی افزود : از اینكه اغلب مسافران و گردشگران سفرهای هوایی را نسبت به سفرهای زمینی ترجیح می دهند به دلیل راحتی آن یعنی رسیدن هرچه زودتر به مقصد ، امنیت ، ایمنی سفر و نكته مهم تر رسیدگی بموقع به كارهای ضروریشان است.
وی ادامه داد : بنابراین اگر قرار باشد هر پروازی با ابرناكی آسمان و یا كمترین بارندگی در مسیر اهواز - نوشهر دچار تاخیر و یا باطل شود چنین رویه ای می تواند از لحاظ مادی و معنوی آثار جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شركت هواپیمایی نفت ایران گفت : به عنوان نمونه روز شنبه هفته جاری یك فروند هواپیمای فوكر 50 متعلق به این شركت پس از 2 ساعت تاخیر ، فرودگاه اهواز را به مقصد نوشهر ترك كرد كه متاسفانه خلبان این هواپیما به علت كاهش دید ناشی از پائین آمدن سطح ابر به ناگزیر منطقه را ترك و دوباره به فرودگاه مبدا بازگشت .
كمالی افزود : درپی وقوع چنین اتفاقاتی آنچه كه برای خلبان مهم است ،ایمنی و سلامت پروازاست ولی تكرار آن ها می تواند خسارت های مالی و آسیب های روحی و روانی زیادی برای مسافران به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد :وقتی كه چندین بار این موارد رخ دهد ، ضمن آنكه برای شركت صرفه اقتصادی ندارد ، با استرس و اضطراب مسافران همراه می شود و عملكرد این شركت هواپیمایی را نیز زیرسئوال می برد.
به گفته او ، این در حالی است كه برنامه پروازی این شركت در مسیر اهواز - رشت ( مركز استان گیلان ) نیز ثبت شده است ولی كمتر شاهد لغو پروازها دراین مسیر هستیم .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شركت هواپیمایی نفت ایران تاكید كرد : شركت های هواپیمایی زمانی می توانند خدمات مطلوب به مسافران ارائه دهند كه تمامی زیرساخت های آن برای پرواز آسان و بدون استرس برای مسافران فراهم شده باشد.
كمالی اظهار داشت : اغلب مسافرانی كه از طریق این خط پروازی به شهرهای ساحلی گردشگرپذیر غرب مازندران سفر می كنند از كشورهای حاشیه خلیج فارس ، عراق و پاكستان هستند ، بنا بر این لغو پروازها پیامدهای اقتصادی زیادی دارد كه یكی از آنها از دست رفتن تمایل به سرمایه گذاری در منطقه است .
آمارهای موجود نشان می دهد كه در سال گذشته دستكم 45 هزار نفر گردشگر عراقی از طریق فرودگاه نوشهر وارد شهرهای ساحلی غرب مازندران شدند.
هم اكنون هفته ای دو روز ، روزهای شنبه و چهارشنبه پروازهای مسیر رفت و برگشت اهواز - نوشهر در فرودگاه نوشهر برقراراست.
** لغو 2 پرواز در یك روز تابستانی
همچنین درهجدهم شهریورماه امسال ( شنبه هفته جاری ) به دلیل شرایط نامساعد جوی هواپیمای فوكر 100 پرواز شماره 604 مشهد - نوشهر پس از مدتی سرگردانی بر فراز فرودگاه نوشهر به خاطر عدم دید كافی خلبان برای نشستن مجبور به ترك این منطقه و فرود در فرودگاه رشت شد كه این امر اعتراض مسافران این مسیر را در پی داشته است.
رئیس فرودگاه نوشهردراین باره به خبرنگار ایرنا گفت : از سال 1393 این فرودگاه به دستگاه ' دی وی آر مجهز شده است ولی هنوز گواهی استاندارد پروازی از سوی سازمان هواپیمایی كشوری را دریافت نكرده است و به همین دلیل خلبانان درشرائط نامساعد جوی ریسك نمی كنند تا در این فرودگاه نشست و برخاست كنند.
اكبرفریفته افزود : با اینكه سال گذشته در چند مرحله عملیات فلایت چك به منظور كنترل كیفی این دستگاه در فرودگاه انجام گرفت ولی این دستگاه به علت نقص فنی جواب نداد .
وی ادامه داد : پی گیری های فراوانی برای حل نقص فنی این دستگاه انجام گرفته است و طبق شینده ها قرار است بزودی متخصصان داخلی سازنده قطعات این سیستم به این منطقه اعزام شوند تا نواقص فنی آن را برطرف كنند.
رئیس فرودگاه نوشهر گفت : به علت تحریم های ظالمان علیه نظام اسلامی این سیستم كه قدیمی است در این فرودگاه نصب شده و امیدواریم درپی تامین اعتبارات استانی و مشاركت مسئولان محلی بتوان برای رفع این معضل ، سامانه هدایت هواپیما 'آی ال اس ' (ILS) در این فرودگاه راه اندازی شود.
فریفته افزود :یك پرواز برای هدایت ایمن به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن نیاز به دستگاه های ناوبری دارد كه بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی با ارتفاع و فاصله نزدیكی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت كند.
وی اظهارداشت : امروزه یكی از مهم ترین و متداول ترین دستگاه هایی ناوبری، برای نشستن هواپیما در فرودگاه های پرترافیك و با شرایط جوی نامناسب مانند فرودگاه نوشهر ، راه اندازی سامانه آی ال اس است.
او ادامه داد : این سامانه به هنگام كاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، كولاك برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر برای فرود امن هواپیما كمك قابل توجهی می كند.
شهرهای ساحلی مازندران بویژه غرب این استان به دلیل برخورداری از مزیت های فراوان طبیعی در حوزه گردشگری نظیر در اختیار داشتن دریا ، جنگل ، كوه ، جلگه ، آبشارها ، چشمه های جوشان و آثار تاریخی از دیرباز تاكنون مقصد شمار زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده است به طوری كه سالانه حدود 300 هزار گردشگر خارجی به این منطقه سفر می كنند.
هم اكنون در تمامی روزهای هفته خط پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد ، نوشهر - اهواز ، نوشهر - تهران و نوشهر - شیراز درفرودگاه نوشهر برقراراست.
غرب مازندران دارای دو فرودگاه یكی در نوشهر و دیگری در رامسر است.
گزارش :مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1654
نوشهر- ایرنا - فرودگاه نوشهر به علت واقع شدن در یكی از شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران از پرترافیك ترین فرودگاه های كشور است ولی همه ساله با آغاز فصل بارندگی با مشكلاتی مانند تاخیر یا لغو پروازها مواجه و سبب نگرانی و نارضایتی بیشتر مسافران می شود.