۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۱۱
کد خبر: 82661987
T T
۰ نفر
خطای انسانی عامل بیش از 70 درصد تصادفات رانندگی در ایران است

تهران-ایرنا- معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: خطای انسانی مهمترین و بیشترین عامل تصادفات رانندگی در ایران است و باید علاوه بر سختگیری در جریمه كردن رانندگان، فرهنگ سازی و تعامل بین بخشی دستگاه ها برای پیشگیری از این حوادث افزایش یابد.

علیرضا رئیسی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: حوادث رانندگی یكی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانیان است و آسیب های زیادی به مردم وارد می كند. سالانه بیش از 15 هزار نفر در این تصادفات جان خود را از دست می دهند و ده ها هزار نفر دچار معلولیت و ناتوانی می شوند.
وی گفت: واقعیت این است كه این حوادث به علت رعایت نشدن استانداردها رخ می دهند، رعایت نشدن استاندارد خودرو، استاندارد جاده و استاندارد رانندگی در ایران سه عامل اصلی بروز تصادفات رانندگی است و با وجود اقداماتی كه برای استانداردسازی این سه عامل انجام شده است هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب راه درازی داریم.
معاون وزیر بهداشت افزود: عامل انسانی مهمترین و بیشترین عامل بروز حوادث رانندگی است و بیش از 70 درصد این حوادث بر اثر خطای انسانی مانند رانندگی با سرعت بالا، نداشتن توانایی در كنترل خودرو، نداشتن تمركز لازم هنگام رانندگی، خواب آلودگی و... رخ می دهد. متاسفانه این وضعیت ناگوار در كشور ما وجود دارد و به هیچ وجه زیبنده كشور ما نیست.
رئیسی به خبرنگار ایرنا گفت: قطعا یكی از مهمترین اولویت های معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در چهار سال آینده توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مردم است كه كاهش تصادفات رانندگی یكی از مهمترین آنها خواهد بود و البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تقویت ارتباطات بین بخشی و داشتن همكاری نزدیك بین دستگاه های اجرای مسئول در این حوزه هستیم.
وی افزود: شاید تاكنون ارتباط و تعامل كافی برای كنترل و كاهش مناسب تصادفات رانندگی در كشور نداشته ایم، البته ایران كشور بزرگی است و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیك همه جاده ها و خودروهای كشور استاندارد شوند اما می توان با تقویت آموزش همگانی و فرهنگ سازی برای رانندگی صحیح بر عامل انسانی تاثیرگذار بود.
معاون انسانی گفت: هر جا كه همكاری نزدیك و تنگاتنگی بین مسئولان نهادهای مسئول وجود داشته است به نتیجه رسیده ایم، یك نمونه آن موضوع كمربند ایمنی است كه اوایل كار مقاومت هایی نیز بین مردم وجود داشت اما با آموزش و فرهنگ سازی و البته جریمه و سختگیری پلیس این اقدام مهم انجام شد و اكنون كمتر راننده ای مشاهده می شود كه كمربند ایمنی نبندد.
وی افزود: سختگیری پلیس و جریمه كردن رانندگان متخلف نیز یك عامل بازدارنده مهم است اما این اقدام نیز بدون فرهنگ سازی و آموزش همگانی به نتیجه مطلوب نمی رسد.
خبرنگار: افشین شاعری ** ناشر: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418
۰ نفر