۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۴۶
کد خبر: 82663015
T T
۰ نفر
30درصد افراد دچار سكته قلبی در ایران كمتر از 55 سال هستند

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به افزایش سكته قلبی در ایران اشاره كرد و گفت: 30 درصد افراد دچار سكته قلبی كمتر از 55 سال هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر رضا ملك زاده سه شنبه شب در نوزدهمین كنگره بین المللی تازه های قلب و عروق در سالن همایش های برج میلاد افزود: سكته های قلبی زودرس نسبت به كشورهای اروپایی ،در بین ایرانیان بیشتر است. تنها كشور ارمنستان در این زمینه نزدیك ما است.‌
وی همچنین به افزایش افراد گرفتار پرفشاری خون در ایران اشاره كرد و گفت: در بین ایرانیان بیش از 40 سال بیش از 30 درصد و در بین افراد 60 سال، این درصد به 55 درصد می رسد.
ملك زاده با اشاره به این كه 10 درصد ایرانی ها مبتلا به قند خون هستند، گفت: 15 تا 20 سال اینده نزدیك به یك سوم ایرانی ها به دیابت مبتلا می شوند.

*۲۴ سال به طول عمر ایرانیان افزوده شده است
معاون وزیر بهداشت به دستاوردهای مهم در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان اشاره كرد و گفت: در این دوران ۲۴ سال به عمر ایرانیان افزوده و مرگ و میر كودكان و مادران كاهش یافته است.
وی ادامه داد: بیماری های عفونی مانند مالاریا و هپاتیت بی نیز در این مدت در كشور كنترل شده است.
معاون وزیر بهداشت در بیان برخی از معضلات فراروی بهداشت و سلامت در كشور، به مصرف سیگار، تصادفات جاده ای و مرگ و میرهای ناشی از سكته قلبی و مغزی اشاره كرد و گفت: تلاش داریم تا ۱۰ سال اینده مرگ و میر ناشی از سكته های قلبی و مغزی را در كشور كاهش دهیم.
وی همچنین به كاهش تحرك بدنی در كشور اشاره كرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد ایرانی ها تحرك بدنی كافی را ندارند.
ملك زاده بر لزوم پیشگیری ثانویه سكته قلبی در كشور تاكید كرد و گفت: نیمی از افرادی كه سكته قلبی كردند، داروهای لازم را برای جلوگیری از سكته قلبی مجدد، مصرف نمی كنند.
وی به استفاده از داروی پلی پیل برای پیشگیری اولیه از سكته قلبی اشاره كزد و گفت: این دارو در پیشگیری از این عارضه موثر است. با مصرف این دارو حدود ۵۰ درصد این عارضه را كاهش می دهد.
وی، ارزان بودن و در دسترس بودن را از جمله مزیت های این دارو اعلام كرد و گفت: تحقیقات ما نشان داده كه این دارو برای پیشگیری موثر است.
علمی1201
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور*انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر