۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82664113
T T
۰ نفر
هنر می تواند فراتر از مرزها انسانها را به یكدیگر پیوند بزند

تهران- ایرنا- مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در تهران گفت: معتقدم كه هنر می تواند از مرزهای خاكی فراتر رفته و انسانها را به یكدیگر نزدیك كرده و پیوند بزند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، استر كیش لاروش بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح كه با حضور مهمانان و سفیران كشورهای مختلف در تهران و تعدادی از هنرمندان عرصه های تئاتر، سینما و موسیقی در خانه هنرمندان برگزار شد، افزود: 21 سپتامبر، روز جهانی صلح است و این روز تاریخ مشترك جهانی برای تمامی انسانها فراهم آورده است.
وی تصریح كرد: ترویج فرهنگ صلح در راستای فعالیت های یونسكو تعریف شده است و این سازمان تربیتی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در سال 1945 میلادی و پس از پایان جنگ جهانی دوم با ماموریت همبستگی بیشتر میان انسان ها تاسیس و شكل گرفت.
لاروش افزود: در مقدمه اساسنامه صلح كه 72 سال پیش توسط دولت های موسس یونسكو نوشته شده، همبستگی بشری مورد تاكید قرار گرفته و این اصل تا امروز حفظ شده، زیرا ما با افزایش خشونت، بیگانه هراسی و افراط گرایی در سراسر جهان معاصر مواجه هستیم.
مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در تهران گفت: بر این باوریم كه از طریق گفتمان و درك متقابل در میان انسانها همبستگی ایجاد كنیم و معتقدیم آموزش علوم و فرهنگ از ابزارهای مهم برای نزدیكتر كردن بشریت به یكدیگر است.
وی گفت: هنر می تواند از مرزها فراتر رفته و انسان ها را به یكدیگر پیوند زند و یونسكو با هنرمندان بسیاری در جهان همكاری می كند تا با پیام صلح و گفت وگو، به تحقق اهداف تعیین شده این سازمان بین المللی كمك كند.
مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در این مراسم گفت: در روزگاران قدیم، صلح در مقابل واژه جنگ به كار می رفت اما اكنون مفهوم صلح گسترش یافته است و شرایط آرام و خالی از تشویش در برابر ظلم را در بر می گیرد.
مجید رجبی معمار افزود: تاریخ بشری پر از نا آرامی است، شرایطی را كه بشر برای خود ایجاد می كند، همنوعان خود را به دردسر می اندازد و علاوه بر آن به دیگر جانداران نیز آسیب می رساند.
وی خاطرنشان كرد: وقتی هنر در این وادی پا بگذارد رسالت سنگینی را بر دوش خواهد كشید، هنرمند می تواند پلیدی ها و از جمله جنگ را به تصویر بكشد تا آیینه عبرتی برای آدمی باشد تا كمتر خشونت و ظلم را تحمیل كند.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: امروز با زبان صلح می توان چهره آرامش را به همگان نشان داد تا در دنیای خیالی بتوان به دنیای صلح سفر كرد.
وی گفت: هنر می تواند صلح را به جامعه آورد و آرامش را در جامعه حكمفرما سازد.
سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر، برابر با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام كرده‌ است.
این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شده و روز صلح كه به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، ممكن است گاهی منجر به یك آتش‌بس موقت در مناطق دچار بحران و جنگ برای دسترسی به كمك‌های انسان‌دوستانه شود.
مراسم روز جهانی صلح اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد و از آن زمان در بسیاری كشورها و سازمان های بین المللی گرامی داشته می شود.
فراهنگ** 1417**1540**1055
خبرنگار: سید مهدی حسینی* انتشار: زینب كارگر
۰ نفر